Blockera internet för enskild dator vissa tider (Asus router rt-ax82u)

Permalänk
Medlem

Blockera internet för enskild dator vissa tider (Asus router rt-ax82u)

Hallå,

(om jag lagt tråden i fel kategori får admin flytta)

Har idag en Asus router som styr mitt nätverk här hemma. Har tidigare bott själv men för inte så länge sen flytta jag ihop med min tjej och fick två bonuskidz på köpet.

Ena ungen älskar att spela (vilket förövrigt gör mig glad då jag varit en gamer sedan barnsben) men han är riktigt dålig på att hålla koll på tider och det är ofta tjat när kvällen börjar komma om att han ska sluta och lägga sig. Han är 11 år.

Så kom på iden att det borde finnas möjlighet att vid en viss tid så slår internet ifrån på hans dator (typ mellan 21:30 och 06 vardagar).
Både jag å barnens moder jobbar skift så det är lite svårt att hålla koll på han.

Jag hittade en inställning i routern min som jag trodde fungerade (under föräldrakontroll) men det verkar visa sig bara gäller wifi och inte trådbunden anslutning konstig nog. Har schemablockering där aktiverat och märkte idag att han kunde spela på för fullt efter tiden jag satt.

Finns det något annat alternativ i routern för att lösa detta, eller någon helt annan ide?

Tack på förhand.

Väl mött!

Visa signatur

Sup?

Permalänk

Tja, har en son i samma ålder och samma problem ibland jag kör med Asus RT-AC67U och använder mig av Asus router appen i telefonen där man under familj kan lägga till användare styrda till tex ip till hans dator och styra åtkomst och tider, man kan även gå in och blockera rakt av, fungerar lite sådär ibland det kan ta några min innan det funkar, vi kör trådar till hans dator så det borde funka för dig också. Har dålig koll på just din router men borde funka på den också
Mvh Johnny

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem

Hallå där!
Ja jag har appen också och har gjort precis som dig men det fungerar inte alls. 🤔
Loggade in genom webbläsaren och kollade och då stod det att det bara gällde wifi.. Hmm skumt.

Jag provade blocka min egen på samma sätt och vanlig webbsurning verkar blockeras, men inte valfri gaming genom Steam/epic/you name it.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma upplevelse, att Asus app inte kan blockera på riktigt. Det är väldigt underligt, borde vara hur enkelt som helst att implementera.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Testat liknade lösning (RT-AX86U) vilket jag aldrig fick att lira bra, sbs kanske? Nu kör jag https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/family-safety?m... istället. Smidigt och enkelt att kontrollera tider etc. Får sammanställningar på skärmtid osv. Rekommenderas.

se länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Testat liknade lösning (RT-AX86U) vilket jag aldrig fick att lira bra, sbs kanske? Nu kör jag https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/family-safety?m... istället. Smidigt och enkelt att kontrollera tider etc. Får sammanställningar på skärmtid osv. Rekommenderas.

Tack så mycket för tipset ! Får kika närmare ikväll på det 🙂
Väl mött!

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Hallå där!
Ja jag har appen också och har gjort precis som dig men det fungerar inte alls. 🤔
Loggade in genom webbläsaren och kollade och då stod det att det bara gällde wifi.. Hmm skumt.

Jag provade blocka min egen på samma sätt och vanlig webbsurning verkar blockeras, men inte valfri gaming genom Steam/epic/you name it.

Ett alternativ är att stänga all internet ett tag och ni får surfa på era telefoner och sen slå på när ungen somnar. Ett annat alternativ är att ta tangentbord och mus och säga att nu är det färdigt för idag. Tredje alternativet är att slå av strömmen i rummet

Permalänk
Medlem

Om du har nån form av hemautomatisering skulle du kunna ta en vanlig switch och koppla den i en fjärrströmbrytare, sedan styra den med någon typ av automatisering. Samt sätta den på en otillgänglig plats 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Köp ett blåtandsuttag till datorn som du kan styra via mobilen, typ Phillips hue

Tänk dock på att förvarna X min innan så datorn inte stängs av mitt i vad han spelar då lär han få ett utbrott 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ett alternativ är att stänga all internet ett tag och ni får surfa på era telefoner och sen slå på när ungen somnar. Ett annat alternativ är att ta tangentbord och mus och säga att nu är det färdigt för idag. Tredje alternativet är att slå av strömmen i rummet

Jo tack jag är väl medveten om de alternativen du nämner. Hade jag varit ute efter något sånt hade jag valt det men nu efterfrågar jag en specifik sak att kunna blockera hans dator från internetåtkomst en viss tid. Pga anledningar.
Tack ändå! 🙂

Är just spelandet som är problemet som gör att han inte håller sig till en viss tid. Sitter han med telefonen/med i soffan/gör något annat lägger han sig till 99% i tid. Det är just när han sitter vid hans dator på rummet som gör att det inte fungerar. Och som barn gillar han att testa gränser. Därför jag söker ett sätt att vid klockan X så stryps internet till hans dator. Och då går han å lägger sig.

Skulle kunna sätta en smartplug som slår av strömmen till datorn men ser hellre att bara strypa nätet.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Om du har nån form av hemautomatisering skulle du kunna ta en vanlig switch och koppla den i en fjärrströmbrytare, sedan styra den med någon typ av automatisering. Samt sätta den på en otillgänglig plats 🙂

Ja detta har jag som backup alternativ. Kör mycket automation hemma på senare dagar. Men har inte kablarna draget så jag kan ha en switch enbart till just han som slår av som jag kan gömma undan.
Sätter jag typ en smartplug till datorn hans kommer han ju snart om inte direkt förstå vad som pågår och dra ur pluggen och koppla förbi den 😂

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Köp ett blåtandsuttag till datorn som du kan styra via mobilen, typ Phillips hue

Tänk dock på att förvarna X min innan så datorn inte stängs av mitt i vad han spelar då lär han få ett utbrott 😊

Svarade på liknande inlägg nyss.
Tack för tipset 🙂
Som sagt ser jag helst att kunna strypa nätet genom routern eller programvara.
Att han får ett utbrott gör mig mindre, det fick en annan när man var unge och spelade över tiden å farsan stängde av strömmen
😂 Helvete vad arg man blev, men man lärde sig snabbt iofs

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Jo tack jag är väl medveten om de alternativen du nämner. Hade jag varit ute efter något sånt hade jag valt det men nu efterfrågar jag en specifik sak att kunna blockera hans dator från internetåtkomst en viss tid. Pga anledningar.
Tack ändå! 🙂

Är just spelandet som är problemet som gör att han inte håller sig till en viss tid. Sitter han med telefonen/med i soffan/gör något annat lägger han sig till 99% i tid. Det är just när han sitter vid hans dator på rummet som gör att det inte fungerar. Och som barn gillar han att testa gränser. Därför jag söker ett sätt att vid klockan X så stryps internet till hans dator. Och då går han å lägger sig.

Skulle kunna sätta en smartplug som slår av strömmen till datorn men ser hellre att bara strypa nätet.

Sätt ett larm? Gå in och påminn om att nu är det dags att sova och att han ska avsluta. Kan ju vara schysst att låta han spela klart och hinna spara.

Edit:
Missade att det kanske inte alltid var möjligt. Då har jag inget tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Hallå,

(om jag lagt tråden i fel kategori får admin flytta)

Har idag en Asus router som styr mitt nätverk här hemma. Har tidigare bott själv men för inte så länge sen flytta jag ihop med min tjej och fick två bonuskidz på köpet.

Ena ungen älskar att spela (vilket förövrigt gör mig glad då jag varit en gamer sedan barnsben) men han är riktigt dålig på att hålla koll på tider och det är ofta tjat när kvällen börjar komma om att han ska sluta och lägga sig. Han är 11 år.

Så kom på iden att det borde finnas möjlighet att vid en viss tid så slår internet ifrån på hans dator (typ mellan 21:30 och 06 vardagar).
Både jag å barnens moder jobbar skift så det är lite svårt att hålla koll på han.

Jag hittade en inställning i routern min som jag trodde fungerade (under föräldrakontroll) men det verkar visa sig bara gäller wifi och inte trådbunden anslutning konstig nog. Har schemablockering där aktiverat och märkte idag att han kunde spela på för fullt efter tiden jag satt.

Finns det något annat alternativ i routern för att lösa detta, eller någon helt annan ide?

Tack på förhand.

Väl mött!

Funkar inte Parental Control i routern? Du väljer MAC-adress som ska kopplas från vid en viss tid, borde ju inte vara någon skillnad på trådlöst eller ej?

https://www.digitalcitizen.life/control-child-internet-time-a...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Funkar inte Parental Control i routern? Du väljer MAC-adress som ska kopplas från vid en viss tid, borde ju inte vara någon skillnad på trådlöst eller ej?

https://www.digitalcitizen.life/control-child-internet-time-a...

Man kan ju tycka det ska fungera, men icke. :/
Har provat flera gånger och det går att spela för fullt efter ipadressen/Mac adressen står som "blockerad"
Ska prova göra en fabrikåterställning på routern senare men tvivlar det gör någon skillnad.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Man kan ju tycka det ska fungera, men icke. :/
Har provat flera gånger och det går att spela för fullt efter ipadressen/Mac adressen står som "blockerad"
Ska prova göra en fabrikåterställning på routern senare men tvivlar det gör någon skillnad.

Är det rätt MAC-adress vald? Har för mig att du kan se nuvarande användning direkt i routern för varje användare.. men kanske kommer ihåg fel. Har en liknande ASUS router i liggandes (samma web-interface) som jag eventuellt kan kika på annars.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om han har trådat till routern är det bara en tidsfråga innan han lär sig att han bara kan koppla sladden direkt in i väggen istället Så gjorde jag när jag var yngre och föräldrarna hade satt tidsbestämd internet-åtkomst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det rätt MAC-adress vald? Har för mig att du kan se nuvarande användning direkt i routern för varje användare.. men kanske kommer ihåg fel. Har en liknande ASUS router i liggandes (samma web-interface) som jag eventuellt kan kika på annars.

Det kan jag inte svära på att det är, får kika when at home.
Känns ni bra jävla skevt om det bara ska gälla wifi och inte tråfad anslutning
När jag var inne på webb-interfacet igårkväll så tyckte jag mig se att det bara gällde wifi, men kan ju ha sett/läst fel. 🤓

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Om han har trådat till routern är det bara en tidsfråga innan han lär sig att han bara kan koppla sladden direkt in i väggen istället Så gjorde jag när jag var yngre och föräldrarna hade satt tidsbestämd internet-åtkomst..

Vad menar du direkt in i väggen? 🙂
Hans dator står på övervåningen kopplad till en switch (som delar sig till andra rum där uppe).
Fibern + routern är på en helt annan våning så att han ska kunna koppla sig förbi routern utan att nätverket för andra prylar slutar fungera är jag inte riktigt med på 🙂

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Det kan jag inte svära på att det är, får kika when at home.
Känns ni bra jävla skevt om det bara ska gälla wifi och inte tråfad anslutning
När jag var inne på webb-interfacet igårkväll så tyckte jag mig se att det bara gällde wifi, men kan ju ha sett/läst fel. 🤓

Har han Wi-Fi på datorn också? Om man har en separat modul för Wi-Fi eller LAN blir det olika MAC-adresser för dessa. Tänker så att du spärrar rätt mac-adress

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Vad menar du direkt in i väggen? 🙂
Hans dator står på övervåningen kopplad till en switch (som delar sig till andra rum där uppe).
Fibern + routern är på en helt annan våning så att han ska kunna koppla sig förbi routern utan att nätverket för andra prylar slutar fungera är jag inte riktigt med på 🙂

Menar exakt som du tolkar det, i väggen = i fiber-switchen. Fast låter som att du inte behöver oroa dig över det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixn:

Svarade på liknande inlägg nyss.
Tack för tipset 🙂
Som sagt ser jag helst att kunna strypa nätet genom routern eller programvara.
Att han får ett utbrott gör mig mindre, det fick en annan när man var unge och spelade över tiden å farsan stängde av strömmen
😂 Helvete vad arg man blev, men man lärde sig snabbt iofs

Skaffa blåtands Puck och koppla in i väggen om du känner någon elektriker, då syns inte styrningen 😊
Vet inte om plejd har det eller om wizer från Schneider fungerar utan deras gateway, då kan man bara byta uttaget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25