Skumma fel med Windows/Potentiellt SSD?

Permalänk
Medlem

Skumma fel med Windows/Potentiellt SSD?

Har under ett par dagar nu fått svårt att starta datorn efter natten. Skärmarna står helt svarta medan datorn ser ut att vara igång (fläktar, belysning m.m.). Ett felmeddelande likt "System bios is damaged. Press any key to update" dyker upp på huvudskärmen med en väldigt kort timer, för att sedan släcka skärmen. Efter att ha tvingat avstängning via startknappen så hoppar den igång precis som vanligt igen.

Eftersom jag nyligen uppdaterade BIOS till senaste version som påstår ha fixat AMD:s buggar i Windows 11, så tänkte jag att det kanske blev galet vid uppdateringen. Slängde in samma version igen igår och nu har datorn i alla fall startat som den ska - bortsett från ett nytt fel i Windows. Direkt Windows bootar dyker en BSOD upp med felkod 0xc0000098

Citat:

Recovery
Your PC/Device needs to be repaired
The application or operating system couldn't be loaded because a required file is missing or contains errors.
File: \windows\system32\winload.efi
Error Code: 0xc0000098

Gick in i BIOS, kollade om Boot-disken hittades och allt såg bra ut.. startar datorn igen och den startar precis som vanligt - inget fel eller något. Tar hem CrystalDiskInfo och ser att Boot-SSD:n ligger på 83% hälsa:

Är det dags för min stackars SSD att pensioneras nu efter 5 år, eller kan det vara något annat som spökar?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Den ska ju klara ett par TBW till men jag hade nog bytt disk ändå och blåst om med en ren installation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Den ska ju klara ett par TBW till men jag hade nog bytt disk ändå och blåst om med en ren installation.

Tänker det också.. Ska enligt specs klara 75 TBW. Frågan är om det nu verkligen är SSD:n det är fel på eller vad det nu kan vara? Windows är ändå relativt färskt, bara någon månad sen jag blåste om den tidigare. Har dock för mig att jag var tvungen att installera om Windows helt plötsligt då det var korrupt... men minns inte exakt vad det felet berodde på.

En 870 Evo är på G vilket som, så det kanske får bli en ominstallation över helgen ändå hehe.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Tack för den! Körde igenom och tydligen fanns det korrupta filer som tydligen kunde repareras.

Enligt loggen var den korrupta filen [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\bthmodem.sys, så bluetooth PCIe-kortet. Osäker på om detta orsakar felet, men det är ju något iaf.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har under ett par dagar nu fått svårt att starta datorn efter natten. Skärmarna står helt svarta medan datorn ser ut att vara igång (fläktar, belysning m.m.). Ett felmeddelande likt "System bios is damaged. Press any key to update" dyker upp på huvudskärmen med en väldigt kort timer, för att sedan släcka skärmen. Efter att ha tvingat avstängning via startknappen så hoppar den igång precis som vanligt igen.

Eftersom jag nyligen uppdaterade BIOS till senaste version som påstår ha fixat AMD:s buggar i Windows 11, så tänkte jag att det kanske blev galet vid uppdateringen. Slängde in samma version igen igår och nu har datorn i alla fall startat som den ska - bortsett från ett nytt fel i Windows. Direkt Windows bootar dyker en BSOD upp med felkod 0xc0000098
Gick in i BIOS, kollade om Boot-disken hittades och allt såg bra ut.. startar datorn igen och den startar precis som vanligt - inget fel eller något. Tar hem CrystalDiskInfo och ser att Boot-SSD:n ligger på 83% hälsa:
<Uppladdad bildlänk>

Är det dags för min stackars SSD att pensioneras nu efter 5 år, eller kan det vara något annat som spökar?

Så länge hälsan är över 0% så behöver Du inte byta den. Förberedd dig för byte när Du kommer under 5%.

Om inte uppdateringen är boven så låter det som om där är problem med strömförsörjning utav något slag, om det är nätdelen, en/flera komponent(er) som strular till det för strömförsörjningen eller något så enkelt som CR2032 batteriet som ställer till det. Kan även vara en kass minnessticka som måste "varvas upp" innan den jobbar som den skall.

Återkommer felet så prova att fabriksåterställa BIOS. Skriv ner all inställningar innan och undvik återställning utav TPM. Testa gärna att köra Memtest86.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så länge hälsan är över 0% så behöver Du inte byta den. Förberedd dig för byte när Du kommer under 5%.

Om inte uppdateringen är boven så låter det som om där är problem med strömförsörjning utav något slag, om det är nätdelen, en/flera komponent(er) som strular till det för strömförsörjningen eller något så enkelt som CR2032 batteriet som ställer till det. Kan även vara en kass minnessticka som måste "varvas upp" innan den jobbar som den skall.

Återkommer felet så prova att fabriksåterställa BIOS. Skriv ner all inställningar innan och undvik återställning utav TPM. Testa gärna att köra Memtest86.

Den enda inställningen som jag ändrat efter att uppdateringen nollade bios, var XMP (docp) på minnet. CMOS har jag funderat på eftersom jag fick felmeddelande om BIOS, men nu när Windows blev inblandat så blev jag osäker. Klockan m.m. går alltid rätt i bios och har inte några typiska symptomer på att det skulle vara batteriet.. men det skadar ju inte att prova.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Satte i nytt CMOS batteri och fick inget fel när jag startade, men det har alltid vart kallstarter som inte fungerat direkt så vi får se imorgon om nya batteriet löste det. Moderkortet är ändå från 2019 så batteriet KAN ju ha vart dåligt.. även fast jag tycker det borde räcka längre med tanke på hur mycket datorn används. Har ingen multimeter så jag kan tyvärr inte kontrollera spänningen på det gamla

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Satte i nytt CMOS batteri och fick inget fel när jag startade, men det har alltid vart kallstarter som inte fungerat direkt så vi får se imorgon om nya batteriet löste det. Moderkortet är ändå från 2019 så batteriet KAN ju ha vart dåligt.. även fast jag tycker det borde räcka längre med tanke på hur mycket datorn används. Har ingen multimeter så jag kan tyvärr inte kontrollera spänningen på det gamla

Har aldrig haft problem med mitt cmos batteri från från 2014, sålde det förra året och det funkade felfritt tills dess iaf.
Hoppas det hjälper oavsett 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nytt CMOS-batteri gjorde ingen skillnad. Direkt vid kallstart nu så får jag samma Windows-fel som tidigare

Citat:

Recovery
Your PC/Device needs to be repaired
The application or operating system couldn't be loaded because a required file is missing or contains errors.
File: \windows\system32\winload.efi
Error Code: 0xc0000098

Felskärmen ger ett par alternativ, t.ex. Återställningsmiljö, UEFI, Försök igen och Stäng av.
När jag väljer UEFI så startas datorn om och tar mig in i BIOS/UEFI. Stänger jag detta och startar utan att spara så kommer jag in i Windows utan problem.

Jag provade Återställningsmiljön via USB, men då kunde Windows inte verifiera mitt USB-minne som just nu har en ny windowsinstallation på sig?? Något om att ett certifikat inte kunde verifieras.

Får bli en ominstallation ikväll med nya SSD:n som förhoppningsvis kommer idag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Låter som om lagringen inte kommer igång som den skall. Klona och prova med en ny lagringsenhet. Glöm inte att köra en chkdsk och dism efter kloningen eftersom där kan ha smugit in sig något fel på köpet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Låter som om lagringen inte kommer igång som den skall. Klona och prova med en ny lagringsenhet. Glöm inte att köra en chkdsk och dism efter kloningen eftersom där kan ha smugit in sig något fel på köpet.

Klona går nog bort. Har inget på C:/ som jag behöver ha kvar ändå, det är endast för mitt OS idag. Kör på formatering och nyinstallation istället när nya disken kommer.

En sak jag funderar över är däremot hur min Raid0 i Storage Spaces kommer fungera vid nyinstallation? Har två 500GB-SSD som Raid0 i Windows Storage Spaces. Vad jag förstått så borde det ligga information på själva diskarna som gör att nya Windows sen kommer förstå att detta är en samlad pool?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klona går nog bort. Har inget på C:/ som jag behöver ha kvar ändå, det är endast för mitt OS idag. Kör på formatering och nyinstallation istället när nya disken kommer.

En sak jag funderar över är däremot hur min Raid0 i Storage Spaces kommer fungera vid nyinstallation? Har två 500GB-SSD som Raid0 i Windows Storage Spaces. Vad jag förstått så borde det ligga information på själva diskarna som gör att nya Windows sen kommer förstå att detta är en samlad pool?

Nu gissar jag eftersom nymodigheter som Storage Spaces är inget jag provat.

Alla RAID varianter jag meckat med lagrar uppgifter om RAID uppsättningen på följande två platser:

1. Samtliga lagringsenheter som ingår i uppsättningen.
2. RAID utföraren(om det så är ett RAID-kort, mjukvara, BIOS m.fl.).

Så i ditt fall så finns inget att oroa sig över(bara om någon på Microsoft verkligen dummat sig).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nu gissar jag eftersom nymodigheter som Storage Spaces är inget jag provat.

Alla RAID varianter jag meckat med lagrar uppgifter om RAID uppsättningen på följande två platser:

1. Samtliga lagringsenheter som ingår i uppsättningen.
2. RAID utföraren(om det så är ett RAID-kort, mjukvara, BIOS m.fl.).

Så i ditt fall så finns inget att oroa sig över(bara om någon på Microsoft verkligen dummat sig).

Hm okej, det låter ju bra isf. Hade det vart en hårdvaru-raid så vore det ju självklart att det följer med, men nu när det är via Windows som jag skapat den så blev jag lite osäker Jobbigt att behöva tanka hem alla spel igen hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ser inge fel på SSD:s värde - du har 1 CRC-fel som har med glapp eller annat jox med SATA-anslutningssladden vid något tillfälle och ökar den inte över tiden så är den bara att ignorera - det är ett värde som inte går att ställa till 0 igen i SMART utan räknas upp under lagringens livstid.

du har också mer än 80% kvarvarande kapacitet på disken så det är att betrakta som nätt och jämt inkörd typ, du kan köra många år till på denna och det inte är andra skumheter som ställer till.

---

RAID1 och liknande arrangemang som sköts av moderkort eller av OS som windows verkar ge mer bekymmer än det skall skydda emot, med tanke på antal inlägg om detta på sweclockers - bättre att göra en diskimage av disken typ 1 gång per halvår (eller använda program som macrium reflect för mer ofta schemalagd diskimage-backup till extern/nätbaserad lagring - kan göras med USB-återstartad återställning om så) och sedan har en backupprogram på filmässig nivå för dina vanliga filer.

RAID1 på moderkort är möjlige att överväga om du verkligen har processer som inte får stanna någonsin - men då kör du på ett server-järn med ECC-minne, LSI-RAID-kort, dubbla och under drift utbytbar kraft, redundanta fläktar (sitter efter varandra) och dual-port SAS-diskar samt annan OS än från MS och Windows om det är den typen av upptidskrav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ser inge fel på SSD:s värde - du har 1 CRC-fel som har med glapp eller annat jox med SATA-anslutningssladden vid något tillfälle och ökar den inte över tiden så är den bara att ignorera - det är ett värde som inte går att ställa till 0 igen i SMART utan räknas upp under lagringens livstid.

du har också mer än 80% kvarvarande kapacitet på disken så det är att betrakta som nätt och jämt inkörd typ, du kan köra många år till på denna och det inte är andra skumheter som ställer till.

---

RAID1 och liknande arrangemang som sköts av moderkort eller av OS som windows verkar ge mer bekymmer än det skall skydda emot, med tanke på antal inlägg om detta på sweclockers - bättre att göra en diskimage av disken typ 1 gång per halvår (eller använda program som macrium reflect för mer ofta schemalagd diskimage-backup till extern/nätbaserad lagring - kan göras med USB-återstartad återställning om så) och sedan har en backupprogram på filmässig nivå för dina vanliga filer.

RAID1 på moderkort är möjlige att överväga om du verkligen har processer som inte får stanna någonsin - men då kör du på ett server-järn med ECC-minne, LSI-RAID-kort och dual-port SAS-diskar samt annan OS än från MS och Windows om det är den typen av upptidskrav...

Kör endast Raid0 med två identiska diskar för lagring av spel
Ja egentligen kanske det inte är något fel på OS-disken.. men kan lika gärna slänga in W11 på den nyinköpta även fast det kanske bara är Windows som spökat. Diverse diagnostik-kommandon har inte lyckats hitta vad som är fel.

Läste att det är möjligt att bygga om EFI-delen på något vänster, men inte hur man gör. Får undersöka lite innan jag formaterar imorgon

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hm blir inte riktigt klok på det här. Nu fick jag återigen varningen som lyder
"WARNING! System BIOS is damaged.
Please enter flash mode to recover the BIOS.
> Select one file to update BIOS"

Startar jag om datorn direkt så kommer jag in som jag ska. Detta sker alltså med nytt CMOS-batteri, så frågan är vart jag ens ska börja leta efter fel? Är det fel på Windows-installationen så borde ju inte BIOS vara drabbat - tycker i alla fall jag. Samma gäller då min SSD.

Jag har slängt in samma BIOS två gånger och båda gångerna får jag alltså detta fel efter en stund??
BIOS som jag har installerat: 7C02v3E
Release date: 2022-05-17

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Happ, verkar som att jag inte behöver göra så mycket mer än att stänga av XMP/Byta ner mig i verison Hittade denna tråd när jag sökte efter BIOS-versionen. Tydligen är det något galet med BIOS.. synd att det är just denna version som "fixade" Windows 11 också
https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/v1rnfz/b450_toma...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB