Svive Pyx 40D701
Hej. Kanske fler än mig har passat på att beställa denna skärm efter att Komplett.se sänkte priset förra veckan (introduktion? jag har inte sett denna skärm tidigare).
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6036690
Igår monterade jag ihop den och skall försöka göra lite tester de kommande få dagarna. Jag skapar denna tråd ifall övriga medlemmar önskar diskutera skärmen, dela med sig sina erfarenheter/intryck/omdömen eller andra frågor/funderingar.
Min ordinarie privata skärm är en 32" IPS. I höstas testade jag flera 21:9-skärmar i storlekarna 34"-35" med panelerna VA resp IPS. Den skärm jag har önskat köpa skall i första hand vara för privat bruk, men även de dagar en arbetar hemifrån och därmed vill koppla in sin laptop. Så de erfarenheter jag har med mig sen förra året är följande:
* Privat AOC Q3279VWFD8 (32" IPS 72Hz 16:9 platt)
* Test Acer Nitro XV340CK (34" IPS 144Hz 21:9 platt)
* Test AOC CU34G2X (34" VA 140Hz 21:9 R1500)
* Test LG 35WN75C (35" VA 100Hz 21:9 R1800)
Utifrån de testerna jag gjorde så behöll jag ingen utav dessa exemplar/modeller. Motiveringarna var enligt följande:
* VA-paneler gav en bra kontrast men alldeles för känslig betraktningsvinkel vilket jag inte riktigt stod ut med.
* IPS uppskattar jag mer pga mindre känslig betraktningsvinkel, men vid storlek 34" och uppåt är nog en böjd/krökt skärm något jag vill föredra utifrån vad jag såg på VA-panelerna.
* Videosignal via USB-C är något jag önskar för smidigheten att koppla in jobbets laptop och få laddning samtidigt.
* Storleken 35" var faktiskt påtaglig skillnad jämfört med 34" avseende höjden, trodde inte det skulle märkas men det gjorde jag och ansåg därför att minst 35" skulle gälla vilket begränsade utbudet kraftigt då marknaden består mestadels utav 34".
Så, förra veckan slog jag till på denna rackare Svive Pyx 40D701. Anledningarna var följande:
* 40" är mycket större än mina tidigare erfarenheter/upplevelser. Här finns det förutsättningar för mycket arbetsyta.
* Bra förutsättningar för en trivsam upplevelse avseende panelens frekvens och responstid, inte perfekt men tillräckligt bra för att ge en bra helhet för kontor/media/spel. (Ett minus är att vid användning utav videosignal USB-C är uppdateringsfrekvensen endast 60Hz.)
* Skärmen är platt och jag minns att jag tyckte att 34" samt större var totalt sett fördelaktig av böjd/krökt yta så detta skulle kunna vara något jag kan störa mig på nu när storleken är hela 40". Jag hoppas att IPS-panelen gör att det fungerar tillräckligt bra.
* Priset 5500 SEK var mycket skärm för pengarna ansåg jag vid köpet och därmed också något som inte kan ge en perfekt skärm i alla kriterier utan kompromisser kommer att behöva göras.