Externt RAID (10) chassi för 4-5 diskar?

Permalänk
Medlem

Externt RAID (10) chassi för 4-5 diskar?

Howdy ungdomar!

Jag har ett gäng 8TB 3.5" diskar som mjukvaru-RAID10 i min gamla 5.1 Mac, och tänkte flytta ut dem till ett externt RAID-chassi att använda som lagring. Behöver inte vara tillgängligt hela tiden så NAS är overkill, utan jag vill ha en pålitlig och helst tyst låda att koppla till nya macen när det behövs.

Det finns ju ett gäng billiga lådor för 4-5 diskar på prisjakt/amazon, men det är svårt att navigera bland alla spam-recensioner. Har ni några tips på pålitliga test av ICY-BOX, YottaMaster, Terramaster och de andra hittepå-märkena? Eller är det bättre att köpa ett OWC direkt och slippa svära över saken?

(Vet att jag behöver bygga om RAID-en och att RAID 10 i sig inte är backup)

Tips, anekdoter och kommentarer mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Problemen med många sådana lådor är bristande funktionalitet i använda chipset tex. om det är från Jimicron mfl. som nära standardmässigt har olika 'quirk' och tex. inte alltid kan fås fungera stabilt över USB i UAS-mode och tvingas köra över USB:s standardmode med typ 10% lägre prestanda istället.

Med andra ord titta ut den lådan man gillar, ta reda på vilka chipset de har i sig och sedan surfa på Linux som kernel.org och motsvarande för Apples värld och se om denna chipset har problem (tex. är blacklistad för körning under UAS och därmed forceras till det långsammare USB-protokollet)

Just terramaster du länkar till ser man att de lovar max 220 MB/s transporthastighet i RAID-mode vilket tyder på att alla diskarna hanteras med en och samma bus på max 5 MBit hastighet även internt och vid RAID1/10 och RAID5 ger då knappt halva teoretiska hastigheten då pariteten/klon-kopian käkar upp hälften av dess totala kapacitet även internt inom kabinettet - det man inte vet är farten om diskarna visas som singeldiskar (var disk har egen LUN över SATA/USB) över USB-bussen och man kör mjukvaruraid om man får mer fart ur dessa.

Det är en märkbar skillnad från att ha flera diskar i en stationär dator med varsina SATA-kablar för sin mjukvaru-RAID till att slanga all data över en eSATA/USB där all data skall över samma sugrör till datakanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med andra ord titta ut den lådan man gillar, ta reda på vilka chipset de har i sig och sedan surfa på Linux som kernel.org och motsvarande för Apples värld och se om denna chipset har problem (tex. är blacklistad för körning under UAS och därmed forceras till det långsammare USB-protokollet)

Tack för det utförliga svaret @xxargs – det blir till att läsa på lite. Borde nog också ta en titt på lagringsbehoven – kanske inte behöver använda alla diskar jag har bara för att jag har dem…