Modulära Framework uppgraderas till Intel Core 12000-serien

Permalänk
Melding Plague

Modulära Framework uppgraderas till Intel Core 12000-serien

För ett år sedan överraskade Framework genom att sjösätta en dator med uppgraderingar i centrum. Nu släpps nästa generations moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Synd att de fortfarande inte nått Sverige, konceptet är riktigt intressant

Permalänk
Medlem

Helt klart den mest intressanta laptoptillverkaren just nu. Hoppas de utökar till Sverige snart och att fler hakar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Synd att de fortfarande inte nått Sverige, konceptet är riktigt intressant

Jag håller med.

Kan inte SweClockers gå till

frame.work/locale/edit
Så kommer ni till en sida som säger "Choose Location and Language".

Väljer man "Sverige SEK" så får man upp:

Citat:

We haven’t opened ordering in your region yet, but we’re looking forward to getting there! We can notify you when ordering opens:

Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag hade tyckt att det vore kul om SweClockers hade kunnat beställa en
Framework Laptop DIY Edition

och göra en artikel/recension om både att bygga ihop ett kit och datorn som produkt.

Jag ser förresten på "Choose Location and Language" att väljer man något av
Deutschland EUR
France EUR
United Kingdom GBP
Ireland EUR
Netherlands EUR
Österreich EUR

Så får man inte felmeddelandet.
Så förutom USA och Kanada så verkar det nu finnas även vissa europeiska länder de skickar till.

Så om SweClockers har kontakter utomlands så kanske det går att få ihop något snabbare än att vänta på en Sverige lansering.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med.

Kan inte SweClockers gå till

frame.work/locale/edit
Så kommer ni till en sida som säger "Choose Location and Language".

Väljer man "Sverige SEK" så får man upp:
Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag hade tyckt att det vore kul om SweClockers hade kunnat beställa en
Framework Laptop DIY Edition

och göra en artikel/recension om både att bygga ihop ett kit och datorn som produkt.

Jag ser förresten på "Choose Location and Language" att väljer man något av
Deutschland EUR
France EUR
United Kingdom GBP
Ireland EUR
Netherlands EUR
Österreich EUR

Så får man inte felmeddelandet.
Så förutom USA och Kanada så verkar det nu finnas även vissa europeiska länder de skickar till.

Så om SweClockers har kontakter utomlands så kanske det går att få ihop något snabbare än att vänta på en Sverige lansering.

Vi står med på listan för notiser Tycker också att det är ett trevligt koncept, så jag ska se om det går att komma i kontakt med någon för lite mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag skrev upp mig i alla fall. Tycker det är ett suveränt koncept. Köper om det kommer till Sverige och det finns nordiskt tangentbord.

https://frame.work/de/en/marketplace/keyboards

Gillar upplösning de har valt, den är 13.5-inch 3:2 display (2,256 x 1,504 pixels)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med.

Kan inte SweClockers gå till

frame.work/locale/edit
Så kommer ni till en sida som säger "Choose Location and Language".

Väljer man "Sverige SEK" så får man upp:
Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag hade tyckt att det vore kul om SweClockers hade kunnat beställa en
Framework Laptop DIY Edition

och göra en artikel/recension om både att bygga ihop ett kit och datorn som produkt.

Jag ser förresten på "Choose Location and Language" att väljer man något av
Deutschland EUR
France EUR
United Kingdom GBP
Ireland EUR
Netherlands EUR
Österreich EUR

Så får man inte felmeddelandet.
Så förutom USA och Kanada så verkar det nu finnas även vissa europeiska länder de skickar till.

Så om SweClockers har kontakter utomlands så kanske det går att få ihop något snabbare än att vänta på en Sverige lansering.

Här är en lista på de länder de skeppar till i nuläget.

Ju fler som anmäler sitt intresse på https://frame.work/locale/edit desto större chans att Sverige får en högre prioritet eftersom de bl a använder den infon för att avgöra vilka länder de ska expandera till i första hand.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper en nästan garanterat om den kommer till Sverige, det vore en klart bättre laptop än den skitlaptop jag har via jobbet idag.

Däremot helst ett äkta svenskt/finskt tangentbord, inte nordiskt med en massa skitzofrena etiketter.

(Japp, är uppskriven på notiser sedan säkert ett år tillbaka...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Däremot helst ett äkta svenskt/finskt tangentbord, inte nordiskt med en massa skitzofrena etiketter.

+1

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

intressant koncept dock nyfiken hur dom har planerat med support/garantin? om det är per komponent?!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtenisse:

intressant koncept dock nyfiken hur dom har planerat med support/garantin? om det är per komponent?!

If possible, Framework will provide replacement parts or modules and repair guides to enable you to self-service your Product. Framework is not responsible for any labor or equipment costs you incur self-servicing your repair. In some cases, Framework may determine that a full Product replacement is required. The replacement Product, parts, or modules may be new or refurbished items that are equivalent in performance and reliability to the original.

https://frame.work/warranty

Beror på alltså.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen skaffa en sådan om/när de kommer hit, förutsatt att de kommer erbjuda touchdisplay då. Använder nästan enbart touch på min nuvarande laptop så skulle nog vara svårt att komma ifrån. Största anledningen till att jag personligen blir sugen på denna är att det verkar väldigt lätt att byta batteriet, på min nuvarande var det inte direkt svårt, men det krävde otäckt mycket bändande av tunn aluminium och pillande kring små plastclips för att komma in i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Använder nästan enbart touch på min nuvarande laptop så skulle nog vara svårt att komma ifrån.

Jag är nyfiken, hur använder du touch effektivt på en laptop? Känns som arbetsställningen borde bliv väldigt oergonomisk.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Inte samma sak men på min MSI gt80 kan man nog byta ut grafikkorten i alla fall, men jag vet inte om det blev en grej eller om ersättning ens såldes i större upplagor.

Det är annars ett bra koncept som jag hade kunnat hoppa på om priset var ok i Sverige.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Inte samma sak men på min MSI gt80 kan man nog byta ut grafikkorten i alla fall, men jag vet inte om det blev en grej eller om ersättning ens såldes i större upplagor.

Det är annars ett bra koncept som jag hade kunnat hoppa på om priset var ok i Sverige.

Något som skulle vara helt klockrent skulle ju vara en Framework 17" där även grafikkortet är modulärt(kanske till och med valfritt så att man kan lägga till senare), skulle ge mig en anledgning att lägga mina egna pengar på en laptop.
Det svåra antar jag är strömförsörjningen, men antar att det inte skulle vara mycket svårare än att de går ut och är tydliga med "det här är absolut max som denna klarar/vi stödjer"

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grilljohan:

Något som skulle vara helt klockrent skulle ju vara en Framework 17" där även grafikkortet är modulärt(kanske till och med valfritt så att man kan lägga till senare), skulle ge mig en anledgning att lägga mina egna pengar på en laptop.
Det svåra antar jag är strömförsörjningen, men antar att det inte skulle vara mycket svårare än att de går ut och är tydliga med "det här är absolut max som denna klarar/vi stödjer"

Vem vet? Kanske något för en uppstickare inom gpu som vill slå in sig på en ny marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag är nyfiken, hur använder du touch effektivt på en laptop? Känns som arbetsställningen borde bliv väldigt oergonomisk.

effektivt ? det gör man inte... Funktionellt säkert..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med.

Kan inte SweClockers gå till

frame.work/locale/edit
Så kommer ni till en sida som säger "Choose Location and Language".

Väljer man "Sverige SEK" så får man upp:
Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag hade tyckt att det vore kul om SweClockers hade kunnat beställa en
Framework Laptop DIY Edition

och göra en artikel/recension om både att bygga ihop ett kit och datorn som produkt.

Jag ser förresten på "Choose Location and Language" att väljer man något av
Deutschland EUR
France EUR
United Kingdom GBP
Ireland EUR
Netherlands EUR
Österreich EUR

Så får man inte felmeddelandet.
Så förutom USA och Kanada så verkar det nu finnas även vissa europeiska länder de skickar till.

Så om SweClockers har kontakter utomlands så kanske det går att få ihop något snabbare än att vänta på en Sverige lansering.

"Skiter väl sig på" att det inte erbjuds något skandinaviskt tangentbord?
Alltså med Å, Ä och Ö?
Tyskt kan funka, men saknar "Å". Är okej om man byter "knappar"/mappar om tangentbordet, eller kör externt tangentbord. Men låter inget vidare.

Just laptops är jag rätt begränsad till sådana med skandinaviskt TB. Desktops är skit samma, men sådana köper jag ju å andra sidan inte..

Ligger inte Linus Sebastian till viss del bakom konceptet förresten?
(Linus bakom LTT).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Skiter väl sig på" att det inte erbjuds något skandinaviskt tangentbord?
Alltså med Å, Ä och Ö?
Tyskt kan funka, men saknar "Å". Är okej om man byter "knappar"/mappar om tangentbordet, eller kör externt tangentbord. Men låter inget vidare.

Just laptops är jag rätt begränsad till sådana med skandinaviskt TB. Desktops är skit samma, men sådana köper jag ju å andra sidan inte..

Ligger inte Linus Sebastian till viss del bakom konceptet förresten?
(Linus bakom LTT).

Linus på ltt investerade av en idealisk anledning. Ligger inte bakom det men ville visa och lägga pengar på något han vill se mer av i industrin.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Något som skulle vara helt klockrent skulle ju vara en Framework 17" där även grafikkortet är modulärt(kanske till och med valfritt så att man kan lägga till senare), skulle ge mig en anledgning att lägga mina egna pengar på en laptop.
Det svåra antar jag är strömförsörjningen, men antar att det inte skulle vara mycket svårare än att de går ut och är tydliga med "det här är absolut max som denna klarar/vi stödjer"

Jaha. Jag trodde gpun gick att byta på dessa.

En starkare adapter borde väl vara det minst svåra att lösa?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag är nyfiken, hur använder du touch effektivt på en laptop? Känns som arbetsställningen borde bliv väldigt oergonomisk.

Använder den mestadels för slösurf och media i säng (datorn på magen när jag ligger ned) och i köket när jag lagar mat (ta fram recept och lyssna på pod). Använder den sällan eller aldrig för jobb i dokument eller spel, då sitter jag helst vid stationära datorn som har bra tangentbord, riktig mus och större skärmar. Tangentbordet på laptopen används i stort sett enbart vid skrivande av inlägg på forum (som nu) och när jag skriver in webbadresser. Har tidigare haft surfplatta för i stort sett samma uppgift, men avsaknad av stabilt stöd, sämre högtalare och att man måste hålla i den i sängen gjorde att jag skaffade bärbar med touch istället.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jaha. Jag trodde gpun gick att byta på dessa.

En starkare adapter borde väl vara det minst svåra att lösa?

Bara integrerad GPU på dessa från all info jag hittat.
Behövs även spänningsomvandlig osv på moderkortet som ska klara det, inte många komponenter som körs på 12/18/19V eller vad adaptern nu är på, måste antingen överdimensioneras eller vara väldigt tydliga vad den övre gränsen är.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

"Skiter väl sig på" att det inte erbjuds något skandinaviskt tangentbord?
Alltså med Å, Ä och Ö?
Tyskt kan funka, men saknar "Å". Är okej om man byter "knappar"/mappar om tangentbordet, eller kör externt tangentbord. Men låter inget vidare.

Just laptops är jag rätt begränsad till sådana med skandinaviskt TB. Desktops är skit samma, men sådana köper jag ju å andra sidan inte..

Ligger inte Linus Sebastian till viss del bakom konceptet förresten?
(Linus bakom LTT).

Hela idén är, att genom att anmäla intresse från Sverige, så kommer Framework förr elle senare ta fram en variant med svenskt tangentbord.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

Kan inte SweClockers åtminstone skriva upp sig på listan för att få reda på när de finns tillgängliga för beställning?

Jag hade tyckt att det vore kul om SweClockers hade kunnat beställa en
Framework Laptop DIY Edition

och göra en artikel/recension om både att bygga ihop ett kit och datorn som produkt.

Så om SweClockers har kontakter utomlands så kanske det går att få ihop något snabbare än att vänta på en Sverige lansering.

Det vore superkul att plocka hem och prova! Kan dessvärre inte lova något i nuläget, men som @wittwang nämnde håller vi ett öga på lanseringar & finns det intresse för det får vi såklart kika på om det är möjligt att åstadkomma

Permalänk

I väntan på att den blir tillgänglig i Sverige och/eller att SweClockers lyckas få hem ett testexemplar finns det ett hyfsat färskt detaljerat test av uppgraderingen till gen 12 hos Notebookcheck.

Permalänk
Medlem

GPU då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077