Soundbar nybörjarfråga volymkontroll.

Permalänk

Soundbar nybörjarfråga volymkontroll.

Hej, på 90 talet så kopplade jag in serien till tvn analoga ljudutgång och fick bättre ljud. Det fungerade bra, men man fick 2st fjärrkontroller. Idag finns det lite modernare sätt att koppla in som hdmi arc, vilket jag funderar på.

Jag har dock en fråga. Jag gillar inte ha en drös fjärrkontroller och jag undrar om jag höjer volymen på tvns fjärrkontroll eller AppleTv fjärr så kommer volymen då på soundbaren också att ändras? Jag har läst att många LG soundbar ska vara bra anpassade för LG tv-apparater och kunna styra allt från samma fjärrkontroll, men nu har jag en Sony x90j tv.

Jag vill inte ha sådant dumt som jag hade på 90talet att en volymändring på tvn, endast resulterar i att volymen in till soundbaren höjs och man i soundbaren kan höja volymen ytterligare.

Jag tycker min fråga egentligen är dum, men jag hittar ej svaret när jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej, på 90 talet så kopplade jag in serien till tvn analoga ljudutgång och fick bättre ljud. Det fungerade bra, men man fick 2st fjärrkontroller. Idag finns det lite modernare sätt att koppla in som hdmi arc, vilket jag funderar på.

Jag har dock en fråga. Jag gillar inte ha en drös fjärrkontroller och jag undrar om jag höjer volymen på tvns fjärrkontroll eller AppleTv fjärr så kommer volymen då på soundbaren också att ändras? Jag har läst att många LG soundbar ska vara bra anpassade för LG tv-apparater och kunna styra allt från samma fjärrkontroll, men nu har jag en Sony x90j tv.

Jag vill inte ha sådant dumt som jag hade på 90talet att en volymändring på tvn, endast resulterar i att volymen in till soundbaren höjs och man i soundbaren kan höja volymen ytterligare.

Jag tycker min fråga egentligen är dum, men jag hittar ej svaret när jag söker.

Du vill att både din TV och Soundbar har HDMI-ARC, du kopplar då in limpan med HDMI till TVns HDMI inång märkt med ARC!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Du vill att både din TV och Soundbar har HDMI-ARC, du kopplar då in limpan med HDMI till TVns HDMI inång märkt med ARC!

/Lifooz

Det låter skitrimligt och det var så jag hoppades det fungerade. Då blir det att köpa en soundbar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en funktion som heter HDMI-CEC, det är den som nätverkar fjärrkontrollfunktioner, ARC är för att köra ut ljud baklänges från bildvisaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

ARC = Audio Return Channel. Ljud genom Hdmi åt motsatt håll mot bilden. eARC = extended Audio Return Channel, stöd för bättre ljud med fler kanaler, båda enheter behöver stöda det för att det ska fungera, men bakåtkompatibelt så ljud får man ju även utan eARC på någon enhet.

CEC = Consumer Electronics Control. Styr elektronik inkopplad med Hdmi med den andra enheten. Typ styra volymkontrollen på en förstärkare eller soundbar med tevens fjärr, eller sätt igång Xbox när teven startar, eller tvärtom.