Permalänk
Medlem

Bränt CPU:n?

Jag drog ner hastigheten på fläckten till cpu:n från 12v till 5v, och testade i ca 5-10 sek. Men jag anar att cpn:n gick åt skogen.

Nu när jag försöker starta datorn så startar fläcktar o allt, men inget mer händer, den ger inte någon signal till monitorn, det står bara "no sync" på monitorn.

Det kan inte vara grafikkortet ialf, för det har jag testat hemma hos föräldrarna.

Jag undrar nu bara om ni tror att det är cpu:n som har gått åt skogen, eller om det kan vara något annat, tex moderkortet.

Tack på förhand!

Visa signatur

_som_

Permalänk

Testat att cleara CMOS, om du nu hjälper något?

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte att cleara CMOS.

Visa signatur

_som_

Permalänk
Medlem

Du fick samma problem som mig antar jag.
det var förmodligen inte cpun som gick där. jag gissar på moderkortet.
jag satt och grejade med vcoren på min burk för en månad sen och då stack mitt moderkort åt helvete. man ska vara ruskigt försiktig med den.
testa låna ett moderkort av nån eller nåt.. så testar du processorn i det. fungerar den där så är det moderkortet.

så gjordet jag och min cpu var hel.

Visa signatur

Den som ingen turbo har, Den får åka utan bar

Permalänk
Medlem

Hmm ursäkta att jag undrar, men varför i hela friden testar man att köra CPU fläkten på 5V ?? Det är ju ungefär som att testa att stänga av pumpen till vattenkylningen...

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara pga av att du satte fläkten på 5V 5-10 sekunder som processorn dog (vilket ju tycks vara felet ändå). Det tar några minuter utan fläkt tills att datorn piper eller stänger av sig om du startar den utan att ha fläkten igång.. från att den är kall då. men på 5-10 sekunder så hinner processorn aldrig värma upp kylsflänsen till dödliga temperaturer.

Permalänk

Testa att starta datorn och stänga av på powersupplyn och testa igen det får jag göra varje gång...nu mera:D

Permalänk
Medlem

den snurrar nog så lite att moderkortet inte vill starta. sätt tillbaka till 12 igen så borde det funkar annars måste du har pajat mobo lr prolle

Permalänk
Medlem

Re: Bränt CPU:n?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _som_
Jag drog ner hastigheten på fläckten till cpu:n från 12v till 5v, och testade i ca 5-10 sek. Men jag anar att cpn:n gick åt skogen.

Processorn brinner inte på 10 sekunder om kylflänsen fortfarande trycker på den. Med en normal kylfläns (150-250 gram) tar det några minuter innan processorn blir så varm att processorn tar skada.

Satt kylflänsen på processorn när du testade?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara