Bytte ut AP AC Lite mot U6-LR, fick sämre WiFi-prestanda, hjälp mig felsöka.

Permalänk
Medlem

Bytte ut AP AC Lite mot U6-LR, fick sämre WiFi-prestanda, hjälp mig felsöka.

Lång historia kort
Jag har haft en Unifi UAP AC Lite i flera år och den har fungerat toppen. Flyttade nyligen till hus och APn fick följa med men då jag precis inte har tillräcklig WiFi-täckning i garaget ville jag uppgradera APn till en med lite mer umpf. Jag köpte en Unifi 6 Long Range.

Notis
Ett annat alternativ hade varit att skaffa ytterligare en AC Lite, men jag ville inte krångla med multipla accesspunkter. Då AC Lite nästan orkade täcka hela mitt behov hoppades jag att jag skulle klara mig med en AP som var lite starkare.

Problemet
Jag tog ned min AC Lite och satte min nya U6-LR på samma ställe. Kopplade in den med samma kabel, som går till samma TP-Link TL-SG108PE PoE+ switch, och nu har vi sämre WiFi i hela huset. Våra mobila WiFi-enheter (några iPhones och MacBooks) har färre staplar i sina respektive WiFi-indikatorer och vår Chromecast har börjat buffra, något som aldrig hände när vi körde med AC Lite.

Frågeställning
Hur kan detta komma sig? Jag har provat det mesta i inställningarna i Unifi Controllern.

  1. att låta så mycket som möjligt vara inställt på auto;

  2. att försöka tweaka kanaler och effekt utifrån vad användare på Ubiquitis forum skriver;

  3. att sätta allt på "high";

men ingenting har fungerat.

Vad kan vara fel? Defekt AP? Andra positioneringskrav? plz help

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hej!
Hittade den här recensionen på din nya AP som du kan kolla över lite mer om det kan ha någon relevans för dig.

U6 lite och U6 LR från Ubiquiti har använt chipset från MediaTek, dessa fungerar väldigt dåligt med alla IOS-enheter. I U6 pro använder Qualcomm. Då måste du ha en ubiquiti wifi6 accesspunkt, gå för U6 Pro.

Har själv 2st U6 lite som jag är väldigt nöjd med täcker mitt 290kvm hus utan problem dock har jag inga Apple produkter alls.

Permalänk
Medlem

tänk på att Wifi signalen ska åt 2 håll. Från AP till din telefon och från telefon till AP. Så bara för att APn orkar sända till telefonen, så är det inte säkert att telefonen orkar sända signal tillbaks.

Dvs LR behöver inte vara bättre, beroende på usecase. Jag har 2 AP:s och det funkar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

Hej!
Hittade den här recensionen på din nya AP som du kan kolla över lite mer om det kan ha någon relevans för dig.

U6 lite och U6 LR från Ubiquiti har använt chipset från MediaTek, dessa fungerar väldigt dåligt med alla IOS-enheter. I U6 pro använder Qualcomm. Då måste du ha en ubiquiti wifi6 accesspunkt, gå för U6 Pro.

Har själv 2st U6 lite som jag är väldigt nöjd med täcker mitt 290kvm hus utan problem dock har jag inga Apple produkter alls.

Jag läste också detta, men vår Chromecast är inte en Apple-enhet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tänk på att Wifi signalen ska åt 2 håll. Från AP till din telefon och från telefon till AP. Så bara för att APn orkar sända till telefonen, så är det inte säkert att telefonen orkar sända signal tillbaks.

Dvs LR behöver inte vara bättre, beroende på usecase. Jag har 2 AP:s och det funkar utmärkt

Visst är det som du skriver, men våra enheters förmåga att skicka tillbaka signalerna till AP borde inte försämrats när vi bytte AP, eller?

Det hade varit en sak om jag förväntade mig längre räckvidd men var begränsad av klienten; så är inte fallet nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

LR har samma sändarstyrka som övriga, skillnaden är att den har lite större mottagande antenner så den borde som du tycker @GLaDER ha något bättre prestanda med en klient som inte orkar sända riktigt på det avståndet, men eftersom du ligger på gränsfall så skulle jag absolut sätta upp bägge AP ändå.

Det är inte särskilt komplicerat med unifi, placera ut den ena nära garaget så kommer du få en riktigt bra lösning istället för att försöka få en dålig signal att nå någon meter till.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

LR har samma sändarstyrka som övriga, skillnaden är att den har lite större mottagande antenner

Tittar man på specifikationen för U6-LR och AC Lite:

U6-LR

AC-Lite

tycker iaf jag det ser ut som att det borde vara bättre i båda riktningarna; men i mitt specifika fall är U6-LR inte ens lika bra, den är strikt sämre.

Skrivet av Mindfighter:

så den borde som du tycker @GLaDER ha något bättre prestanda med en klient som inte orkar sända riktigt på det avståndet, men eftersom du ligger på gränsfall så skulle jag absolut sätta upp bägge AP ändå.

Det är inte särskilt komplicerat med unifi, placera ut den ena nära garaget så kommer du få en riktigt bra lösning istället för att försöka få en dålig signal att nå någon meter till.

Problemet är att jag, innan jag köpte U6-LR, provade att sätta min AC-Lite så nära garaget jag kan komma och det var inte tillräckligt. Att dra en kabel över till garaget är inte aktuellt i dagsläget, varför jag hoppades att mitt gränsfall skulle lösas av en starkare AP.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Problemet är att jag, innan jag köpte U6-LR, provade att sätta min AC-Lite så nära garaget jag kan komma och det var inte tillräckligt. Att dra en kabel över till garaget är inte aktuellt i dagsläget, varför jag hoppades att mitt gränsfall skulle lösas av en starkare AP.

Du kan köra wireless uplink om du inte vill dra kabel, d.v.s. köra mesh, blir lite sämre prestanda förstås men då kan du sätta ena apan där du fortfarande har bra mottagning men betydligt närmare garaget så kommer den i alla fall lysa upp garaget med radiovågor som du önskar. Om inte annat för att testa och se, fler apor är aldrig en en dålig sak, har 4st själv i mitt 130kvm hus med garage, fullt blås i vartenda hörn!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan köra wireless uplink om du inte vill dra kabel, d.v.s. köra mesh, blir lite sämre prestanda förstås men då kan du sätta ena apan där du fortfarande har bra mottagning men betydligt närmare garaget så kommer den i alla fall lysa upp garaget med radiovågor som du önskar. Om inte annat för att testa och se, fler apor är aldrig en en dålig sak, har 4st själv i mitt 130kvm hus med garage, fullt blås i vartenda hörn!

Det löser dock inte problemet att en -- på pappret -- starkare AP ger sämre täckning/prestanda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det löser dock inte problemet att en -- på pappret -- starkare AP ger sämre täckning/prestanda.

Tror inte du har rätt i det, ASFAIK så kan vi inte slå på long range för att det inte är tillåten med den effekten i sverige för PTS.
Så LR brukar va sämre APs i mina tester i alla fall.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Tror inte du har rätt i det, ASFAIK så kan vi inte slå på long range för att det inte är tillåten med den effekten i sverige för PTS.
Så LR brukar va sämre APs i mina tester i alla fall.

Wut? Har du någon referens jag kan läsa vidare på? Det här kan man ju tycka borde framgå i Svenska ÅFs marknadsföring av produkten, isf.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut? Har du någon referens jag kan läsa vidare på? Det här kan man ju tycka borde framgå i Svenska ÅFs marknadsföring av produkten, isf.

Tyvärr inte, jag har läst det men förträngt... sen om det är rätt eller inte är jag osäker.
Men jag har inte lyckats ställa upp effekten på min fars LR enheter i alla fall..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Rekordmedlem

Ac lite och lr har samma antennförstärkning (3dBi) men däremot har pro bättre antenner (5 respektive 6,5 dBi)
https://dl.ui.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Eller det är egentligen fel att säga bättre antenner, de har högre förstärkning men mindre spridning så de är annorlunda, men riktas de rätt blir det bättre med högre förstärkning samtidigt som mindre spridning ibland kan vara till nackdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade följande hos Ubiquiti:

U6 LR

AC Lite

Det finns ingenting i dessa mönster som (för mig) får det att verka som att LR skulle vara sämre än AC Lite. Den har likvärdig eller bättre spridning i samtliga riktningar. Även bakåt och i horisonten.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ac lite och lr har samma antennförstärkning (3dBi) men däremot har pro bättre antenner (5 respektive 6,5 dBi)
https://dl.ui.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Eller det är egentligen fel att säga bättre antenner, de har högre förstärkning men mindre spridning så de är annorlunda, men riktas de rätt blir det bättre med högre förstärkning samtidigt som mindre spridning ibland kan vara till nackdel.

Är inte Antenna Gain samma sak som antennförstärkning? Enligt datan jag hittade (och som finns i bilderna och i länkarna ovan) har U6-LR högre förstärkning än AC Lite.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Säkerligen lika som lite, jag väljer alltid pro för de funkat bäst enligt mitt tycke och är inte så mycket dyrare

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det verkar som att flera här blandar ihop gamla AC-LR och U6-LR, vilket är två olika produkter. Jag har själv en U6-LR och den funkar klockrent hos mig, så något känns helt klart fel. Vanligt är ju att öka kanalbredden för att få lite mer fart, men det känns ju inte som att det är problemet här. Är det lika illa på båda frekvensbanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det löser dock inte problemet att en -- på pappret -- starkare AP ger sämre täckning/prestanda.

Det är radio = nyckfullt och som @basn skrev, vi är nerfade i europa (är generellt, så inte enbart ubiquiti utan alla som följer regelverket)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det verkar som att flera här blandar ihop gamla AC-LR och U6-LR, vilket är två olika produkter. Jag har själv en U6-LR och den funkar klockrent hos mig, så något känns helt klart fel. Vanligt är ju att öka kanalbredden för att få lite mer fart, men det känns ju inte som att det är problemet här. Är det lika illa på båda frekvensbanden?

Du har förstått rätt. Problemet är ju inte mer fart utan stabilitet och täckning. Det verkar vara samma problem på 2.4 och 5, men det kanske kan vara värt att tvinga enheter till respektive band och testa mer explicit.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du har förstått rätt. Problemet är ju inte mer fart utan stabilitet och täckning. Det verkar vara samma problem på 2.4 och 5, men det kanske kan vara värt att tvinga enheter till respektive band och testa mer explicit.

Testa att ställa ner kanelbredden också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Är inte Antenna Gain samma sak som antennförstärkning? Enligt datan jag hittade (och som finns i bilderna och i länkarna ovan) har U6-LR högre förstärkning än AC Lite.

Enligt det av deras datablad jag länkade har de samma förstärkning men lr har "teoretiskt" högre elektrisk effekt men elektriska effekten är lagreglerad så båda ger i praktiken samma effekt inom EU.
(Det skiljer 2 och 4 dbm i elektrisk effekt beroende på frekvensområde men det är som sagt oväsentligt då inget får använda mer än 100mW så allt har samma elektriska effekt eller så är det tillståndspliktig utrustning.)

Jag vet däremot inte om uppgifterna stämmer och en lr borde inte ha kortare räckvidd även om den inte heller borde ha längre, däremot verkar pro ha högre förstärkning/gain vilket kan ge längre räkvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Testa att ställa ner kanelbredden också.

Channel width är HT20 och HE40 för 2.4GHz respektive 5GHz. Det går att ställa den 5GHz till HE20, men vad jag förstått vill man inte göra det. Tror du ändå det kan hjälpa?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt det av deras datablad jag länkade har de samma förstärkning men lr har "teoretiskt" högre elektrisk effekt men elektriska effekten är lagreglerad så båda ger i praktiken samma effekt inom EU.
(Det skiljer 2 och 4 dbm i elektrisk effekt beroende på frekvensområde men det är som sagt oväsentligt då inget får använda mer än 100mW så allt har samma elektriska effekt eller så är det tillståndspliktig utrustning.)

Jag vet däremot inte om uppgifterna stämmer och en lr borde inte ha kortare räckvidd även om den inte heller borde ha längre, däremot verkar pro ha högre förstärkning/gain vilket kan ge längre räkvidd.

Du länkade till: https://dl.ui.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf, vilket är databladet för Ubiquitis Unifi AC accesspunkter.

Jag har en UAP-AC-Lite sedan tidigare, men den nya APn jag köpt är en U6 LR. Jag länkade till (och delade en skärmdump från) dokumentationen tidigare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Channel width är HT20 och HE40 för 2.4GHz respektive 5GHz. Det går att ställa den 5GHz till HE20, men vad jag förstått vill man inte göra det. Tror du ändå det kan hjälpa?

Nä, rätt så smalt redan så det borde inte påverka stabilitet.

Men som sagt, livet blir roligare med fler apor:

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Har du samma kanaler som innan?

Den nya AP:n har ju wifi6, vilket ger högre bandbredd till priset av kortare räckvidd. Jag kan tänka mig att dina apple-enheter stödjer detta och skulle kunna få sämre räckvidd.

Du kan testa att dela på 2.4 och 5GHz-banden och ansluta till 2.4 för att se om det hjälper, som ett första steg.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Den nya AP:n har ju wifi6, vilket ger högre bandbredd till priset av kortare räckvidd. Jag kan tänka mig att dina apple-enheter stödjer detta och skulle kunna få sämre räckvidd.

WiFi 6 kör på samma frekvensband som tidigare, alltså 2,4 samt 5 GHz vilket inte påverkar räckvidden gentemot äldre standarder. WiFi 6E däremot har ju även 6 GHz-bandet, och då blir det som du säger kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Wut? Har du någon referens jag kan läsa vidare på? Det här kan man ju tycka borde framgå i Svenska ÅFs marknadsföring av produkten, isf.

Angående uteffekt:

Det är ju en sak vad som är tillåtet och en annan sak vad som är implementerat. Enda sättet att veta vad som är implementerat är att titta i burken i fråga, eventuellt genom att se till att få ett skal på burken och ladda ner inställningarna. Vissa Linux-firmware-blobbar skiter dessutom högaktningsfullt i vad man säger åt dem att göra, så det är inte säkert att enhets-tillverkarna kan styra det fullt ut, man måste fråga chip-tillverkarna. Och lycka till med det...

I Linux är det annars wireless-regdb (som i regulatory database) som har inställningarna för vad som är tillåtet i respektive land. Här är en länk till master-branchen. Sverige börjar på rad 1508 i skrivande stund, sök efter "SE:". Inga garantier för att en enhet som bygger på Linux har en ny sådan fil så klart, eftersom många enheter i den här kategorin fortfarande kör på kernel 2.x, så kan nog regdb:n vara ungefär hur inaktuell som helst.

Dessutom beror regdbn:s kvalitet på om någon har varit vänlig nog att skicka in en patch med giltiga värden för Sverige (eller vad man nu kör på för inställning). Kommentarerna i regdb hänvisar till ett dokument från 2018, vilket inte är det gällande dokumentet. Gällande dokumentet verkar vara PTSFS 2020:5, men där finns inte ändringarna för att öppna 6GHz-bandet för WiFi med, de infördes i PTSFS 2021:4.

Kolla gärna om regdb:n stämmer mot reglerna och skicka in en patch om de inte gör det. För jag orkar inte...

Edit: Jag gissar att det är de här paragraferna som gäller:
157 § 2 400,0–2 483,5 MHz
165 § 5,15–5,35 GHz
167 § 5,470–5,725 GHz
169 § 5,725–5,875 GHz
172 a+b § 5,945–6,425 GHz (PTSFS 2021:4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Visst är det som du skriver, men våra enheters förmåga att skicka tillbaka signalerna till AP borde inte försämrats när vi bytte AP, eller?

Det hade varit en sak om jag förväntade mig längre räckvidd men var begränsad av klienten; så är inte fallet nu.

sant!

Unifi är väldigt känsliga för vilken firmware man kör. Har du uppgraderat firmware på sistone?

Samma Wifi kanal? Har du bandsteering på? Jag steerar åt 5ghz

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Angående uteffekt:

Det är ju en sak vad som är tillåtet och en annan sak vad som är implementerat. Enda sättet att veta vad som är implementerat är att titta i burken i fråga, eventuellt genom att se till att få ett skal på burken och ladda ner inställningarna. Vissa Linux-firmware-blobbar skiter dessutom högaktningsfullt i vad man säger åt dem att göra, så det är inte säkert att enhets-tillverkarna kan styra det fullt ut, man måste fråga chip-tillverkarna. Och lycka till med det...

I Linux är det annars wireless-regdb (som i regulatory database) som har inställningarna för vad som är tillåtet i respektive land. Här är en länk till master-branchen. Sverige börjar på rad 1508 i skrivande stund, sök efter "SE:". Inga garantier för att en enhet som bygger på Linux har en ny sådan fil så klart, eftersom många enheter i den här kategorin fortfarande kör på kernel 2.x, så kan nog regdb:n vara ungefär hur inaktuell som helst.

Dessutom beror regdbn:s kvalitet på om någon har varit vänlig nog att skicka in en patch med giltiga värden för Sverige (eller vad man nu kör på för inställning). Kommentarerna i regdb hänvisar till ett dokument från 2018, vilket inte är det gällande dokumentet. Gällande dokumentet verkar vara PTSFS 2020:5, men där finns inte ändringarna för att öppna 6GHz-bandet för WiFi med, de infördes i PTSFS 2021:4.

Kolla gärna om regdb:n stämmer mot reglerna och skicka in en patch om de inte gör det. För jag orkar inte...

Edit: Jag gissar att det är de här paragraferna som gäller:
157 § 2 400,0–2 483,5 MHz
165 § 5,15–5,35 GHz
167 § 5,470–5,725 GHz
169 § 5,725–5,875 GHz
172 a+b § 5,945–6,425 GHz (PTSFS 2021:4)

Jag vet att folk ställer andra länder ... så får de ställa mer effekt, det är inte ok enligt lagen men vem kommer sätta dit dem? skulle va nån arg radioamatör i sådant fall

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

sant!

Unifi är väldigt känsliga för vilken firmware man kör. Har du uppgraderat firmware på sistone?

Samma Wifi kanal? Har du bandsteering på? Jag steerar åt 5ghz

Lycka till!

Firmware på APn uppgraderas automatiskt när jag adopterade den i systemet och jag har dubbelkollat att den har senaste.

WiFi kanalerna är default och bandsteering är avstängt. Eftersom jag har något som liknar täckningsproblem tänker jag att steering till 5GHz bara skulle göra saken sämre.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕