Corsair avtäcker Xeneon Flex – böjbar gamingskärm på 45 tum med OLED-panel

Permalänk
Melding Plague

Corsair avtäcker Xeneon Flex – böjbar gamingskärm på 45 tum med OLED-panel

I samarbete med LG Display avtäcker Corsair sin senaste gamingskärm, vilken baseras kring en ultrabred OLED-panel som kan böjas vid behov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm...detta kan ju bli något!

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jäkla häftigt. Och då får man ju möjligheten att byta mellan beroende på effekten man vill ha.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kanske nästa trend, justerbar böjningskurva, bäst av båda världar (de som inte gillar och de som gillar, kan skaffa samma produkt nu). Lite svårt att justera böjningen för VA eller IPS paneler dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Inget VESA-fäste antar jag? Eftersom anslutningarna sitter på baksidan av foten och meny-knapparna på framsidan 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Denna var nice men lite för stor för min del.

Permalänk
Medlem

Slängde upp kreditkortet på skärmen tills jag läste om upplösningen. Nära skjuter ingen OLED.

Permalänk
Medlem

Billigt och bra antar jag. Hur ser det ut med HDR? Såg just att den har HDR 1000, ännu billigare antar jag.

Permalänk
Medlem

Storleken är bra. Formatet är bra. Upplösning kunde vara bättre.
Men gör en skärm som är antingen platt eller välvd, gör inte något som man kan fippla med själv. Fler mekaniska delar gör bara att den kan gå sönder lättare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Storleken är bra. Formatet är bra. Upplösning kunde vara bättre.
Men gör en skärm som är antingen platt eller välvd, gör inte något som man kan fippla med själv. Fler mekaniska delar gör bara att den kan gå sönder lättare.

Tror dom når upp till en större målgrupp, både för den som ogillar krökta skärmar och dom som gillar det. Tror inte att folk kommer skifta så mycket från dag till dag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Snusfri

Fel format och upplösning, 16:9 samt 3840x2160 så hade den varit intressant, nu går den helt bort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel kommer ha åsikter om "Xeneon" och att det är för likt Xeon eller Xe.

Permalänk
Medlem

För låg upplösning =/

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ruskigt nice.
Rätt storlek helt klart. Det enda jag funderar på är om upplösningen är lite låg med tanke på att de flesta UW i 38"-klassen kör 3840*1600.
Prismässigt gissar jag på att den säkerligen kommer ligga en bit norr om 15 lakan.

Permalänk
Medlem

Stora frågan.. har den ett blur reduction läge?
Perfekta skärmen i så fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mimematis:

Stora frågan.. har den ett blur reduction läge?
Perfekta skärmen i så fall.

Blur är väl inget större problem på OLED skärmar?

Permalänk
Medlem

Storleken = Perfekt
Formatet 21:9 = Ultrawide är nice
Paneltyp = Grymt med OLED
Upplösningen = WTF?
Ska jag kunna räkna pixlarna?

Permalänk
Medlem

Oh shit!
Denna best har så gott som allt jag vill ha. OLED, ultrawide, över 200hz. Frågan är hur 1440p blir på hela 45" dock?
Hade hellre sett att den kom i 38-42".

Med det sagt tycker jag t.ex. att min 55" LG OLED CX i vardagsrummet på ett mycket bra sätt skalar 1080p-bilden från vårt Switch.
Det ser alltid riktigt bra ut, så det kanske inte är någon issue eller så beror det på innehåll. Men priset på denna lär bli högt iom att den checkar många entusiast-boxar.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ska jag kunna räkna pixlarna?

Om du räknar en pixel i sekunden och gör det 8 timmar om dagen, tar det 172 dagar att räkna alla pixlar.

Klarar du verkligen det?

Permalänk
Medlem

VILLHÖVER!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

32" på 1440 tycker jag är på gränsen idag, har det nu. Skulle inte vilja gå ner i DPI, bara uppåt.

Permalänk
Medlem

Känns som en smart idé att ha en dyr skärm som man ska börja bända med fram och tillbaka. Vad kan gå fel.

Permalänk

Så ha den lite placerad på skrivbordet med lite offset och bara böja ena delen om man vill kanske...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Går det bara ha platt eller 800R? Eller går det ställa in den så den fortfarande står stadigt någonstans mittemellan?

Permalänk
Medlem

Håhåjaja, en sån här hade ju inte suttit helt fel förutom att den känns för stor för den upplösningen, och lite för stor i allmänhet, för mitt skrivbord iaf.

Men grymt med 240hz skärm däremot. Kul att det börjar komma med OLED skärmar nu!

Skrivet av Mimematis:

Stora frågan.. har den ett blur reduction läge?
Perfekta skärmen i så fall.

Behövs inte sånt med OLED eftersom tekniken har extremt snabb pixelrespons. Det är ju t.om ett "problem" med OLED att tex filmer i 24hz där saker rör sig över skärmen kan upplevas som att de hackar fram jämfört med en icke-OLED TV där eftersläpet ger lite naturligt motion blur så att säga.

Något i den stilen iaf vill jag minnas. Så det finns väl tvärt om lägen som ska ge eftersläp för att mjuka upp såna saker om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MarcusHuddinge:

Går det bara ha platt eller 800R? Eller går det ställa in den så den fortfarande står stadigt någonstans mittemellan?

Det är dynamiskt, så du kan ha vilken välvning du vill från inget till 800R.

Permalänk
Medlem

God idé, det här är enda sättet jag någonsin skulle tänka mig att ens testa en krökt skärm; att just kunna räta ut den för arbets/vardagsbruk är klockrent.

Oled vill jag också gärna ha.

Men ... det faller på för stor skärm (30" max för mig) och för låg upplösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Coolt! Skulle vilja att den växlar under tiden som man spelar, hur coolt som helst ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Behövs inte sånt med OLED eftersom tekniken har extremt snabb pixelrespons. Det är ju t.om ett "problem" med OLED att tex filmer i 24hz där saker rör sig över skärmen kan upplevas som att de hackar fram jämfört med en icke-OLED TV där eftersläpet ger lite naturligt motion blur så att säga.

Något i den stilen iaf vill jag minnas. Så det finns väl tvärt om lägen som ska ge eftersläp för att mjuka upp såna saker om jag inte är helt ute och cyklar

OLED kör på sample-and-hold precis som LCD. Det skapar efterbilder i ögat efter att pixlarna slocknat eller ändrat färg, vilket blir till rörelseoskärpa. För att minimera problemet behöver man på ett eller annat vis korta av impulserna från skärmen.

Permalänk
Medlem

Wat.

Den har lägre upplösning än min 38"
Och denna är på 45"

Nääääeeee

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken