Nybörjare behöver basichjälp

Permalänk
Medlem

Nybörjare behöver basichjälp

Hej! Jag har aldrig ägt en TV eller knappt använt någon. Men nu bestämde jag mig för att köpa en 70" Samsung Q60 TV.

I huvudsak ska TVn användas till Netflix osv men jag skulle gärna ha tillgång till gratiskanalerna (SVT1, SVT2, TV4). Hur går jag tillväga?

Jag har försökt googla och fråga kompisar men förstår inte riktigt vart skon klämmer. Jag har en ethernetkabel inkopplad i TVn från mitt fiberuttag. Internet är anslutet, Netflix, Youtube osv fungerar. Enligt specifikationerna ska min TV ha Digital TV-box inbyggt.

(https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc/1019902.9119/)

Några kompisar säger att jag måste ha en antennkabel inkopplad. Men vad jag vet har inte min lägenhet något antennuttag. Åtminstone hittar jag inget. Jag har precis flyttat in i en nyprod-lägenhet så allt är nytt. När jag googlar runt står det att jag behöver en CA-modul. Vad är det?

När jag söker efter kanalerna på TVn hittar den inga.

Så vad jag undrar är: Exakt vad behöver jag för att få in gratiskanalerna i TVn? Om jag ska ha en antennkabel, vart brukar uttaget finnas? Finnas det antennuttag även på nya lägenheter eller är det ett gammalt system som är ersatt med något nytt?

Värt att tillägga är att jag har ett fiberabonnemang från Ownit, men jag har inga extra TV-kanaler inköpta. Men det ska väl inte behövas för gratiskanalerna?

Mvh
Kristian

Permalänk
Medlem

Du kan streama gratiskanalerna via deras streaming tjänster svt play och tv4 play. Men för vanlig tv så krävs en antenn.

Permalänk
Medlem

Din TV har inbyggd mottagare för DVB-C, DVB-S2, DVB-T2.

DVB-C = Kabel-TV, vanligtvis ett "Com Hem"-hus
DVB-S2 = Satellit
DVB-T2 = Det marksända nätet

En CA-modul är en insticksmodul för att kunna använda ett programkort från till exempel Com Hem eller Boxer direkt i TVn:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/dig...

Skulle bli mycket förvånad om en nyproducerad lägenhet har kabel eller marksänt nät indraget tillsammans med fibern.

Däremot kanske ni har några TV-kanaler via Ownit men det bör du undersöka med din hyresvärd / förening. Det kommer dock krävas en separat box för det, till exempel:
https://www.ownit.se/kundservice/guider/koppla-in-hardvara/tv...

Om det ingår eller är en extra kostad kan bara din hyresvärd / förening svara på.

Som @swesen säger så kan du självklart strema diverse tjänster via det inbyggda "Smart-TV"-systemet eller med extern mediaspelare, till exempel Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

Hej! Jag har aldrig ägt en TV eller knappt använt någon. Men nu bestämde jag mig för att köpa en 70" Samsung Q60 TV.

I huvudsak ska TVn användas till Netflix osv men jag skulle gärna ha tillgång till gratiskanalerna (SVT1, SVT2, TV4). Hur går jag tillväga?

Jag har försökt googla och fråga kompisar men förstår inte riktigt vart skon klämmer. Jag har en ethernetkabel inkopplad i TVn från mitt fiberuttag. Internet är anslutet, Netflix, Youtube osv fungerar. Enligt specifikationerna ska min TV ha Digital TV-box inbyggt.

(https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc/1019902.9119/)

Några kompisar säger att jag måste ha en antennkabel inkopplad. Men vad jag vet har inte min lägenhet något antennuttag. Åtminstone hittar jag inget. Jag har precis flyttat in i en nyprod-lägenhet så allt är nytt. När jag googlar runt står det att jag behöver en CA-modul. Vad är det?

När jag söker efter kanalerna på TVn hittar den inga.

Så vad jag undrar är: Exakt vad behöver jag för att få in gratiskanalerna i TVn? Om jag ska ha en antennkabel, vart brukar uttaget finnas? Finnas det antennuttag även på nya lägenheter eller är det ett gammalt system som är ersatt med något nytt?

Värt att tillägga är att jag har ett fiberabonnemang från Ownit, men jag har inga extra TV-kanaler inköpta. Men det ska väl inte behövas för gratiskanalerna?

Mvh
Kristian

Hade en antennkabel för dom vanliga kanalerna (combort lägenhet) typ deras :3 hål i väggen". Bl.a Netflix, SVT Play appar fanns förinstallerade i TV:n.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Yes, tack för all hjälp! Jag skiter i att fixa direkt-TV Jag får ladda ner apparna osv!