Nytt nätaggregat till gammal dator, kontakter passar inte.

Permalänk
Medlem

Nytt nätaggregat till gammal dator, kontakter passar inte.

En eMachines stationär 3220 dator från 2003-2004 någonting, den har stått med trasigt aggregat i många år, det andra som tagit slut i den, fick bara lust att se om det fortfarande fanns någon möjlighet att byta och sätta i ett nytt, (innehåller en hel del värdefulla program och saker som inte gått att få ut, dessutom klarade den att spela datorspel betydligt bättre än min senaste dator från 2019, programmen fick den nya datorn att låsa sig hela tiden.)

MEN nu har ju utvecklingen sprungit ifrån så kontakterna på ett nytt aggregat passar inte längre, jag är inte expert på specifikt "kontakter" så vad jag undrar är om enda sättet är att klippa av samtlig kablar och flytta över de gamla kontakterna till ett nytt aggregat, eller se om det går att ändra de nya kontakterna?
Det finns ju exempelvis ingen P4 2x2 längre, ersatt av EATX12V osv...

Det finns adapters för att omvandla gamla kontakter till nya, men jag vill ju göra tvärt om... och sådana adapters har jag inte hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

En eMachines stationär 3220 dator från 2003-2004 någonting, den har stått med trasigt aggregat i många år, det andra som tagit slut i den, fick bara lust att se om det fortfarande fanns någon möjlighet att byta och sätta i ett nytt, (innehåller en hel del värdefulla program och saker som inte gått att få ut, dessutom klarade den att spela datorspel betydligt bättre än min senaste dator från 2019, programmen fick den nya datorn att låsa sig hela tiden.)

MEN nu har ju utvecklingen sprungit ifrån så kontakterna på ett nytt aggregat passar inte längre, jag är inte expert på specifikt "kontakter" så vad jag undrar är om enda sättet är att klippa av samtlig kablar och flytta över de gamla kontakterna till ett nytt aggregat, eller se om det går att ändra de nya kontakterna?
Det finns ju exempelvis ingen P4 2x2 längre, ersatt av EATX12V osv...

Det finns adapters för att omvandla gamla kontakter till nya, men jag vill ju göra tvärt om... och sådana adapters har jag inte hört talas om.

8 pin 12V kontakten brukar vara delbar i 2 st 2x2 o då kör man den 2x2 som passar. Och 20 / 24 pin kontakten till moderkortet även den. är den inte det kan man bara skära bort de extra 4 pinnarna om man har 20 pol på moderkortet.

Så var det iallafall på det senaste seasonic focus 650W jag köpte för nåt år sen.

Har du ostandard kontakter på din stationära så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem

Som SAFA säger så är ofta kontakterna på nya nätagg kompatibla med de äldre kontakterna. Adaptrar finns också, även om de är ovanliga; Jag köpte några sådana på Kjell & Co på en av deras lagerrensningar en gång i tiden; det är möjligt att det går att hitta sådana på Ebay någon annanstans fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jaha, Tack!

Det var väl vad jag hoppades, då kör jag på det, dyker det upp något annat problem ska det nog gå att fixa på ena eller andra sättet.