Sänka prestandan för lägre fläkthastighet

Permalänk
Medlem

Sänka prestandan för lägre fläkthastighet

Ljudnivån på min mini ITX surrar för högt. Datorn består av ett Ryzen 2700x och ett RTX 2070.

Hört man kan undervolta cpu och grafikkort för att få liknande prestanda med mindre ström för att sänka temperaturen.

Hade en cpu temperatur under load på 80° sänkte volten med hjälp av offset i bios med -0,1 och temperaturen sjönk som en sten till 70°.

Grafikkortet lyckades jag sänka hastigheten och volten i MSI afterburner, blev nöjd med temperaturen och fläkthastigheten.

Men cpun lyckades jag bara sänka volten och vet inte hur jag ska gå vidare för att sänka prestandan, om detta är möjligt? Om det är möjligt finns det någon gräns hur mycket man kan sänka prestandan för att få ner volten?

Permalänk
Medlem

Värmegenereringen beror ju på volten så det du vill göra är att sätta en temperatur/ljudnivå du är nöjd med och maximera prestandan (klockfrekvensen) vid den volten.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Ska jag låsa CPU Core Voltage Override till 1,0 (eller den volten där temperaturen är bra) i bios. Sedan testa hur högt klockfrekvensen kan höjas på den volten?

Permalänk
Medlem

Just nu använder CPU Core Voltage Offset i bios.

Ska jag använda CPU Core Voltage Override istället? Sätter man den maximala volten cpun får använda?

Permalänk
Medlem

Tror det är smidigare (och lättare) att bara justera PPT istället. Offset kan leda till clock stretching och stabilitetsproblem. Justerar man PPT så sköter sig CPU:n själv på samma sätt som stock, bara med lägre tillåtet effektuttag.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tror det är smidigare (och lättare) att bara justera PPT istället. Offset kan leda till clock stretching och stabilitetsproblem. Justerar man PPT så sköter sig CPU:n själv på samma sätt som stock, bara med lägre tillåtet effektuttag.

Tack så mycket! Ska testa när jag kommer hem, har inte så bra koll på dessa saker all hjälp uppskattas enormt.