The Witcher byggs på nytt i Unreal Engine 5

Permalänk

Vafan, jag som nästan kört klart originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

När får vi Skyrim i Unreal Engine?

Skrivet av medbor:

Ge inte Bethesda några idéer nu…

Bethesda kan göra en remake av Skyrim V i Unreal Engine 4 sen när UE 6 släpps kan dem släppa en remake i UE 5.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Är det inte motiverat för Bethesda att lämna sin Creation "döda ögon" Engine nu?

Creation Engine är ju det som ger den känslan man vill ha i Bethesda spel som vissa skrivit ovan skulle de gå över till Unreal det skulle förlora mycket av känslan och det vill inte jag. Jag vill att ett spel från BGS ska kännas som ett spel från BGS till 100% och det får vi inte med Unreal.

Permalänk
Medlem

Oj, vad är detta... ska Witcher 1 bli spelbart?!

Jag orkade aldrig spela klart ettan, mycket p.g.a. att karaktären rörde sig som en stel skyltdocka samt att det var såpass långt efter release att grafiken framstod som varande i paritet med första Tomb Raider för PSX. Sen köpte jag och spelade igenom Witcher 3, och efter det har det känts väldigt svårt att ta sig igenom Witcher 2.

Jag hoppas verkligen att de uppdaterar spelmekaniken i remaken av ettan, samt att de fyller på med en remake av tvåan.

Permalänk
Medlem

Verkar som man kan få just witcher 1 gratis:
https://www.gog.com/gwent-welcome-bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Äger alla tre men har inte spelat dom. Var sen på bollen och vill spela alla i rätt ordning. Men orkade inte traggla mig igenom ettan, så det här är välkommet!

På de windows som man satt på då var det inte för mig en massa inputlagg som det var senare då jag skulle testa enhaced edition.
Tvåan var ren Konsolport. Trean var bra. Du kan nog välja normal med gamepad på ettan remastered om den kommer till konsol och gå på toa under ett slag utan att märka något på din livmätare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Första Witcher var ju pinsamt gubbsjukt. Vet inte riktigt hur de läst böckerna, Geralt är ju en gentleman.

Har du hittat några bra engelska översättningar. Det har inte jag. Inge svenska heller.
Men så vitt jag vet hade han inga problem med sex både hit och dit men tor inte det nämns att han var otrevlig. Men om tjejena tyckta han var en gentleman vet jag inte.
I spelen hade han sex enligt vad som påstås i novelerna med kvinnor rent allmänt om de var villiga.
I witcher 1 med lite vem som helst. Minns inte Jenifer men Triss. I tvåan med Triss, Jenifer och på bordel.
I trean minns jag inte.
I filmatiserngen lite annat. Men hur mycket någon av dem följer novellerna vet jag inte då de sist jag kollade inte finns på ett språk jag kan läsa.
En intressant med hans gentlemannaskap del är att i Witcher 2 påpekar Triss i sen att hon tror att han inte är steril.
Hon baserar det på att om någon annan hade gått till det stadie i transformeringen som var kvinna hade hon nog kunna bli gravid.
Men har svårt att tro att det finns med i Novellerna. Kändes lite mer som ett av spelets slut.
Så vad är en gentleman?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

När får vi Skyrim i Unreal Engine?

Så man kan se kastruller och osthjul flyga vid 60+ fps i 4K och Raytracing? Sign me up!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Snackar dom om första spelet?
Personligen tyckte jag spelet var galet najs som ung... men efter att ha spelat igenom det för några år sedan så kändes det väldigt dumt designat xD Hoppas isåfall remaken gör mer än att bara byta motor.

Skrivet av MinscS2:

Så man kan se kastruller och osthjul flyga vid 60+ fps i 4K och Raytracing? Sign me up!

Physics glitches i skyrim i hög fps blev ju fixat för typ 7 år sedan av modders... men Bethesda gör nog sitt bästa för att få in dom igen om dom gör en remake xD Lär dyka upp i nya TES... är ju samma motor!

Permalänk
Medlem

Första Witcher var riktigt bra trots föråldrad teknik. Det förtjänar en riktig remake.

Permalänk
Medlem

Kul nyhet och jag instämmer i att spelet har åldrats väldigt dåligt. Storymässigt är det fortfarande väldigt intressant men spelet kommer må bra av ett ansiktslyft.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara påpeka att Neverwinter Nights (och Aurora Engine) inte var isometriskt, utan äkta 3D. Baldur's Gate 1 och 2 var isometriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momotaro93:

Vafan, jag som nästan kört klart originalet.

Nu lär det förvisso inte komma förrän om några år så du kan gott spela klart det just nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag vill bara påpeka att Neverwinter Nights (och Aurora Engine) inte var isometriskt, utan äkta 3D. Baldur's Gate 1 och 2 var isometriska.

Isometriskt är väl bara vinkeln? Sen om det är äkta 3D eller sprites är en annan sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är väl för dyrt och tidskrävande att göra egna motorer och ingen vill använda Unity nå mer.

Är Cryengine eller Frostbite verkligen så dåliga då? Måste finnas massor av motorer att göra spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ge inte Bethesda några idéer nu…

Jo, ge Bethesda idéer.

Spelmotorn de använder sig av i Elder Scrolls och Fallout är i kraftigt behov av ersättning.

Permalänk

Härligt, då kanske jag äntligen kan spela igenom första Witcher-spelet, om än som en remake.

Jag har tagit mig igenom många gamla spel men det va något med The Witcher som bara inte kändes värt det.
2:an va också rätt seg men det gick an med lite moddar åtminstone.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Moton:

Är Cryengine eller Frostbite verkligen så dåliga då? Måste finnas massor av motorer att göra spel på.

Cry/Lumberyard-engine är inte dåliga motorer, men kan vara rätt bökiga att jobba med för annat än förstapersons-skjutspel. Inte minst är de tungdrivna motorer och är inte riktigt med på bollen när det kommer till att enkelt implementera saker som DLSS, hårdvarubaserad RT eller motornivå av FSR och sonika tekniker. Överlag har Crytek kört sitt egna lilla race på vissa fronter, där man bland annat jobbat med hårdvaruagnostisk och mjukvarubaserad RT.

Gällande Frostbite är det DICE och EA's motor, inte något de licensierar till andra. Dessutom ska det tilläggas att Frostbite har varit extremt svårjobbat med för allt utom Battlefield-serien (och på senare tid även Battlefield). Det är bara att se utvecklingen för Anthem, DA:Inquisition eller Need for Speed-serien — utvecklarna gråter, det finns inga verktyg i Frostbite för att exempelvis göra ett "quest". Utan i Biowares fall har man fått bygga egna verktyg från grunden upp, något som framkom tydligt med Anthem och Jason Schreier's reportage kring det hela.

Kort sagt är Unreal Engine det enda vettiga alternativet idag för stora utvecklarstudios. UE har gott om moderna tekniker, brett industristöd och är otroligt lättarbetat även för någon som mig på hobbynivå hemma. Det är lätt att skala produktion kring och fungerar väl till de flesta spelgenre, där undantaget varit stora multiplayerspel fram till senare revisioner av UE4 (och jag hoppas UE5 är ännu bättre på denna fronten).

Unity är väl typ ett alternativ, men ändå inte. Annars är det In-House som gäller, likt Decima Engine som visat sig fungerat extremt bra för öppna spelvärldar – huruvida den skulle fungera i andra scenarion är lite oklart, bara utvecklats tre spel i mindre skala som inte varit renodlade öppna världar på Decima.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Moton:

Är Cryengine eller Frostbite verkligen så dåliga då? Måste finnas massor av motorer att göra spel på.

Det är nog primärt inte en fråga om teknik, de andra motorerna har säkert tekniska fördelar i vissa lägen.

Är primärt licensmodellen för UE5 som är överlägsen alla de andra. UE5 innehåller en riktigt bra miljö, man har väldigt bra integration med andra program/verktyg som används.

UE5 är helt gratis att använda för spel som inte når upp till en omsättning på minst en miljon USD, lysande för små studio / projekt av lite mer experimentell art. Blir det en smash-success tar Epic 5% av omsättningen i royalty, vilket är väldigt lågt sett till många andra industrier.

Unreal Engine var i sina tidigare inkarnationer fokuserat på FPS spel, UE4 och än mer UE5 har riktigt bra stöd för bilspel, 3:e persons perspektiv etc.

Risken för att det kommer bli lite mono-kultur är överhängande, men det beror rätt mycket på att UE5 gör väldigt många saker så rätt.

Historiskt har Unity haft fördelar om man även vill nå mobilplattformarna. Är nog fortfarande så att Unity lite bättre på denna punkt, men även här har UE5 gjort stora förbättringar mot tidigare (och trots Epics och Apples lite "ansträngda" relation har UE5 även fått fullt native-stöd för Apple-silicon, vilket i.o.f.s. Unity redan hade sedan tidigare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Jonas13:

När får vi Skyrim i Unreal Engine?

Det ska nog släppas en 20th anniversary edition och en portning till PS6 först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Creation Engine är ju det som ger den känslan man vill ha i Bethesda spel som vissa skrivit ovan skulle de gå över till Unreal det skulle förlora mycket av känslan och det vill inte jag. Jag vill att ett spel från BGS ska kännas som ett spel från BGS till 100% och det får vi inte med Unreal.

Är det någon förlust egentligen när "känslan" består i stela animationer, lagg, dassiga texturer, vaxdock-liknande NPC:er och galna fysikbuggar?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Isometriskt är väl bara vinkeln? Sen om det är äkta 3D eller sprites är en annan sak.

Nu blir jag förvirrad angående termen "isometrisk" (eller "isometric" på engelska). Vad exakt avses med isometrisk? Jag trodde att det avsåg den typiska "fejk 3D"-grafiken i t.ex. Baldur's Gate 1-2, Stronghold, AoE1-2 alla C&C-spel fram till och med RA2 etc (sedan kom väl Generals med äkta 3D).

NWN är har ju definitivt "äkta" 3D-grafik. Man kan snurra runt med kameran och ändra "tilt" fritt. Man kan till och med spela NWN i 3rd person mode om man nu så vill (fast UI:n och spelet överlag definitivt inte är gjort med tanke på 3rd person). Saker ändrar storlek om man springer längre bort från dem etc.

Men ändå beskrivs NWN som "isometric" på ett flertal ställen. Så vad exakt menas med isometric?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Nu blir jag förvirrad angående termen "isometrisk" (eller "isometric" på engelska). Vad exakt avses med isometrisk? Jag trodde att det avsåg den typiska "fejk 3D"-grafiken i t.ex. Baldur's Gate 1-2, Stronghold, AoE1-2 alla C&C-spel fram till och med RA2 etc (sedan kom väl Generals med äkta 3D).

NWN är har ju definitivt "äkta" 3D-grafik. Man kan snurra runt med kameran och ändra "tilt" fritt. Man kan till och med spela NWN i 3rd person mode om man nu så vill (fast UI:n och spelet överlag definitivt inte är gjort med tanke på 3rd person). Saker ändrar storlek om man springer längre bort från dem etc.

Men ändå beskrivs NWN som "isometric" på ett flertal ställen. Så vad exakt menas med isometric?

Isometri handlar om vinkeln snarare än om 3D-tekniken:
https://sv.wiktionary.org/wiki/isometri

Isometrisk vinkel är något man brukar kalla "snett ovanifrån" i folkmun.
Så alla spel som har en isometrisk vinkel räknas in.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer bli lika bra som 3:an. Blir säkert samma cirkus som med 2077.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Isometri handlar om vinkeln snarare än om 3D-tekniken:
https://sv.wiktionary.org/wiki/isometri

Isometrisk vinkel är något man brukar kalla "snett ovanifrån" i folkmun.
Så alla spel som har en isometrisk vinkel räknas in.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isometric_video_game_graphics

Det ska vara 2D spel men som ses ur en diagonal vinkel uppifrån

Äkta 3D är något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Isometri handlar om vinkeln snarare än om 3D-tekniken:
https://sv.wiktionary.org/wiki/isometri

Isometrisk vinkel är något man brukar kalla "snett ovanifrån" i folkmun.
Så alla spel som har en isometrisk vinkel räknas in.

Jag håller inte riktigt med, jag har nog aldrig hört någon kalla t ex League of Legends för ett isometriskt datorspel/grafik bara för att vinkeln är "snett ovanifrån".

Tycker inledningen på wikiartikeln beskriver det bra:

Isometric video game graphics are graphics employed in video games and pixel art that use a parallel projection, but which angle the viewpoint to reveal facets of the environment that would otherwise not be visible from a top-down perspective or side view, thereby producing a three-dimensional effect

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag håller inte riktigt med, jag har nog aldrig hört någon kalla t ex League of Legends för ett isometriskt datorspel/grafik bara för att vinkeln är "snett ovanifrån".

Tycker inledningen på wikiartikeln beskriver det bra:

Isometric video game graphics are graphics employed in video games and pixel art that use a parallel projection, but which angle the viewpoint to reveal facets of the environment that would otherwise not be visible from a top-down perspective or side view, thereby producing a three-dimensional effect

För att själv citera just Wikipedias artikel om League of Legends:

League of Legends is a multiplayer online battle arena (MOBA) game in which the player controls a character ("champion") with a set of unique abilities from an isometric perspective.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

För att själv citera just Wikipedias artikel om League of Legends:

League of Legends is a multiplayer online battle arena (MOBA) game in which the player controls a character ("champion") with a set of unique abilities from an isometric perspective.

Notera perspective, man kan absolut säga att det är ett isometriskt-perspektiv, men det är inte isometrisk-grafik, eller psudo-3d, eller 2,5D eller vad man nu vill kalla det.

Skrivet av Frazeur:

Men ändå beskrivs NWN som "isometric" på ett flertal ställen. Så vad exakt menas med isometric?

Nu var det 20år sedan, men jag är rätt säker på att det pratades rätt mycket om NWN, just för att det var 3D, och inte isometrisk-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Isometric_video_game_graphics

Det ska vara 2D spel men som ses ur en diagonal vinkel uppifrån

Äkta 3D är något annat

Skrivet av sKRUVARN:

Notera perspective, man kan absolut säga att det är ett isometriskt-perspektiv, men det är inte isometrisk-grafik, eller psudo-3d, eller 2,5D eller vad man nu vill kalla det.

Nu var det 20år sedan, men jag är rätt säker på att det pratades rätt mycket om NWN, just för att det var 3D, och inte isometrisk-grafik.

Jag syftade på perspektivet i förstahand. Därför säger jag att det är ett isometriskt spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Första Witcher-spelet var väl snudd på ok, det som skilde ut det från samtida titlar var ju snusket. Men vem tackar nej till Unreal snusk? Har inte så bra koll på UE5 är det någon som vet hur lätt den går att modda/lägga till nya funktioner etcetera? Om det visar sig att det är svårt så tror jag att innovationen kring spelmekanik/moddning kommer att stagnera. Allt blir som på konsol...

PS! Rör inte creation engine!

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X