Ibland problem med IP-adresser, TP-link EAP 115

Permalänk

Ibland problem med IP-adresser, TP-link EAP 115

Tjo!

Jag har en TP-link EAP 115 inpluggad direkt i fiberdosan.
Varför inte en riktig router kanske ni undrar? Jo jag är en ekonomiskt ansträngd student.
Det brukar funka riktigt bra faktiskt, förutom ibland.

Ibland när jag sätter på min Mac på morgonen så är jag uppkopplad till accesspunkten som vanligt, men kan inte ansluta till internet. Detta brukar lösa sig genom att jag klickar på knappen "Förnya DHCP-tilldelning" i avancerade nätverksinställningar.

Samma sak händer igen på kvällen när jag startar mitt playstation. Uppkopplad till accesspunkten, men ingen åtkomst till internet. "Can't obtain ip address within time limit"

Misstänker att en justering behöver göras i TP-link konfigurationen? Är inte särskilt påläst kring det här så jag vet inte vad jag kan testa.

Har ni några råd att ge?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aharuduru:

Tjo!

Jag har en TP-link EAP 115 inpluggad direkt i fiberdosan.
Varför inte en riktig router kanske ni undrar? Jo jag är en ekonomiskt ansträngd student.
Det brukar funka riktigt bra faktiskt, förutom ibland.

Ibland när jag sätter på min Mac på morgonen så är jag uppkopplad till accesspunkten som vanligt, men kan inte ansluta till internet. Detta brukar lösa sig genom att jag klickar på knappen "Förnya DHCP-tilldelning" i avancerade nätverksinställningar.

Samma sak händer igen på kvällen när jag startar mitt playstation. Uppkopplad till accesspunkten, men ingen åtkomst till internet. "Can't obtain ip address within time limit"

Misstänker att en justering behöver göras i TP-link konfigurationen? Är inte särskilt påläst kring det här så jag vet inte vad jag kan testa.

Har ni några råd att ge?

Det är en accesspunkt du har och ingen router vilket ger dig adressprooblem, för att lösa dem behöver du skaffa en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du maxar förmodligen antalet IP-adresser du får ha, maxtaket är lite olika men brukar ligga runt 2-4 adresser. Varje enhet du kopplar upp på WiFi plockar en egen publik IP när du har det kopplat så.

Det är först till kvarn, startar du ditt Playstation först så plockar den en IP, vilket gör att t.ex. din dator inte får en IP.

Du behöver införskaffa en router. Sen är det alltid bättre att sitta bakom NAT med brandvägg.

Permalänk

Tack för dom snabba svaren! En router får det bli alltså.

Permalänk
Medlem

Om du har någon gammal dator liggandes kan du till den låga kostnaden utav ett extra NIC(om du inte redan har två) bygga dig en egen router, du lär dig massor på köpet dessutom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

Om du har någon gammal dator liggandes kan du till den låga kostnaden utav ett extra NIC(om du inte redan har två) bygga dig en egen router, du lär dig massor på köpet dessutom.

Nej det bör man nog låta bli för en gammal dator kostar mycket mer i drift, förr när vi hade billigare el så tog det 1-2 år innan man hade betalt mer för elen än ny hårdvara men idag är det väl snarare frågan om 6-12 månader, har man en helt ny dator med låg effektförbrukning så drar den nog ändå minst 3-5 ggr mer än en router men vem avsätter en ny dator till en enkel routerfunktion.
Det kan vara roligt att labba med men det är inget man bör använda på riktigt för det sparar definitivt inte pengar pga energiförbrukningen utan kostnaden blir rätt hög när man räknar med elen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Var bor du nånstans? Jag har en NT-66U liggandes i "osäkert skick" (Den ska fungera som router men legat i förråd länge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara roligt att labba med men det är inget man bör använda på riktigt för det sparar definitivt inte pengar pga energiförbrukningen utan kostnaden blir rätt hög när man räknar med elen.

För den som betalar elen blir det dyrt, men det är ju inte nödvändigtvis den som labbar, speciellt inte i studentboenden.

En gammal dator kan till exempel också vara en begagnad Raspberry Pi som någon polare har tröttnat på. Eftersom TS tycks vara nöjd med att köra sina enheter över endast WiFi så räcker en sådan (3/4/Zero W) som router, om TS hellre skulle vilja göra det komplicerat för sig och tvinga sig själv att lära sig lite.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Du behöver införskaffa en router. Sen är det alltid bättre att sitta bakom NAT med brandvägg.

There. Fixed that for you.
NAT är ett otyg - om än nödvändigt tills IPv6 görs mer tillgängligt för oss konsumenter. En vettig brandvägg/router-kombination gör det nödvändiga jobbet även utan NAT.