Det handlar inte om att jag behöver spara ihop pengar.
Min filosofi har länge varit något i stil med: Köpa en helt ny dator --> 3-4 år senare uppgradera grafikkortet --> 2-3 år senare byta CPU/Moderkort/RAM --> Något år senare antingen uppgradera grafikkortet igen eller dags att köpa helt ny dator.
Det känns som att jag får ut mest för pengarna när jag gör så.
Jag har samtidigt inga behov av 200 fps, men när man börjar behöva sänka grafikinställningarna och ändå cirkulerar kring 60 fps så börjar det bli dags att uppgradera.
Min skärm just nu är 3440x1440p och jag klarar mig egentligen ganska bra med min nuvarande dator. Jag spelar inte så värst krävande spel. Elder Scrolls Online exempelvis lirar jag fortfarande över 100 fps och spel som Grim Dawn och Vermintide 2 flyter på jättefint, men Tiny Tina's Wonderlands blir lite kämpigt och dimper ofta ner under 60 fps trots ganska låga grafikinställningar.
Skulle jag byta grafikkort nu så skulle jag definitivt klara mig tills nästa generation processorer finns ute, vilket gör att CPU/Moderkort/RAM kommer hålla längre i framtiden mot för om jag köper dagens generation istället. Även om jag har råd så börjar datorprylar bli ganska dyra nu så jag vill få "the best bang for my buck" så att säga.
För all del, om någon tycker jag tänker fel så lyssnar jag gärna. Men det är åtminstone så här jag resonerar.