Permalänk
Medlem

Kombinera 2x8GB med 2x16GB

Hej!

Funderar på att slänga i 2x16GB extra RAM i min dator.

Har idag

Moderkort: MSI B450 Max
RAM: G.Skill Z CL16 3600Mhz 2x8GB
CPU: Ryzen 7 3700x

RAM jag tänkte köpa till är:
https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Tror ni att det går prima om man matchar dimmslottarna rätt?

Permalänk
Medlem

Tekniskt funkar det. Men det är inte säkert att du kommer kunna köra dem i full hastighet. Men du har ju öppet köp på inet. Kör själv med 2x16+2x32 på en 3900x utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tekniskt funkar det. Men det är inte säkert att du kommer kunna köra dem i full hastighet. Men du har ju öppet köp på inet. Kör själv med 2x16+2x32 på en 3900x utan problem.

Tack för att du bekräftade!

Vad är det som avgör om de går att köra i full hastighet eller ej? ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Att de är olika modeller samt fyra stickor, båda sakerna kan göra det svårare att nå högre hastigheter jämfört med att bara ha två matchade stickor.

Men i teorin så ska det som sagt fungera, och om du ser till att sätta dem rätt så att du får 8+16 i varje kanal så ska dual channel fungera som vanligt. Om dina nuvarande redan sitter i varsin kanal som de ska så ska det bara vara att trycka i de nya minnena för att det ska bli rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvist1:

Tack för att du bekräftade!

Svart magi?

Nej men det beror på samtliga minnes chipp, ditt moderkort och cpu. Så typ svart magi.

Permalänk
Medlem

Det går nog bra men om du inte behöver mer än 32gb ram så är det bättre att endast använda de nya stickorna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Det går nog bra men om du inte behöver mer än 32gb ram så är det bättre att endast använda de nya stickorna

Varför? Bägge kiten kommer köras i dualchannel om dom sätts i rätt slots, så ser inte problemet, det är dessutom samma hastighet på bägge kiten så man tappar inte heller någon hastighet. Eller var minneskontrollen fortfarande sopig på 3000-serien att det knappt går att köra fyra sticker eller varför skulle det vara bättre med två stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Varför? Bägge kiten kommer köras i dualchannel om dom sätts i rätt slots, så ser inte problemet, det är dessutom samma hastighet på bägge kiten så man tappar inte heller någon hastighet. Eller var minneskontrollen fortfarande sopig på 3000-serien att det knappt går att köra fyra sticker eller varför skulle det vara bättre med två stickor?

Tänkte mest på stabilitet. Färre stickor mindre risk.
Men som sagt, det går nog bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Härligt med lite diskussioner, lärde mig lite nytt! Tack alla.

Tror jag kör på dem och testar stabiliteten 👌🏻