Vad är det för 4-pin power plug som efterfrågas i bruksanvisningen?

Permalänk

Vad är det för 4-pin power plug som efterfrågas i bruksanvisningen?

Hej! Jag har ett moderkort B660-G.. och följer instruktionen men fastnar på att de vill att jag tar 8-pin powersladden men även nån 4-pin som inte ens finns med till nätaggregat. Är ett Corsair rm1000x.

Kan jag bara köra med 8-pin sladden till moderkortet eller vart hittar jag 4-pinnen som i såna fall ska in bredvid i moderkortet och i nätaggregat.

Permalänk
Medlem

8-pin-kontakten ska gå att dela i 4+4, så du använder alltså en halv sådan för 4-pin. Men som manualen indikerar så är det inte nödvändigt att använda 8+4, den extra 4-pin-kontakten är mest om man ska överklocka mycket.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jackie_moon:

Hej! Jag har ett moderkort B660-G.. och följer instruktionen men fastnar på att de vill att jag tar 8-pin powersladden men även nån 4-pin som inte ens finns med till nätaggregat. Är ett Corsair rm1000x.

Kan jag bara köra med 8-pin sladden till moderkortet eller vart hittar jag 4-pinnen som i såna fall ska in bredvid i moderkortet och i nätaggregat.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

EPS är kontakten som går till CPU-matningen.
Den är antingen 4 pin eller 8 pin. Oftast kommer de som 2x 4pin som då går att kombinera till en 8 pin.

Just RM1000X kommer med två stycken tudelade EPS 8 pin (4+4). Du får använda båda dessa men dela en av kontakterna så får du 8+4.

Du behöver dock bara en 8 pin för att komma vidare med datorn förutsatt du inte ska överklocka.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av perost:

8-pin-kontakten ska gå att dela i 4+4, så du använder alltså en halv sådan för 4-pin. Men som manualen indikerar så är det inte nödvändigt att använda 8+4, den extra 4-pin-kontakten är mest om man ska överklocka mycket.

Tack, om jag kör 8+4 i moderkortet. Behöver jag ansluta 8+8 i nätaggregatet då eller ska jag även där köra 8+4?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jackie_moon:

Tack, om jag kör 8+4 i moderkortet. Behöver jag ansluta 8+8 i nätaggregatet då eller ska jag även där köra 8+4?

Du kan bara dela på kabeln i änden som går in i moderkortet. Den del som stoppas i nätagget är en och samma kontakt oavsett vad som händer i andra änden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan bara dela på kabeln i änden som går in i moderkortet. Den del som stoppas i nätagget är en och samma kontakt oavsett vad som händer i andra änden.

Såg det nu, stort tack alla