Problem med PS/2 / Seriell kombo. Mus + KVM

Permalänk
Medlem

Problem med PS/2 / Seriell kombo. Mus + KVM

I retrohörnan har jag en maskin med PS/2 för både tangentbord och mus.
Maskin 2 har PS/2 för tangentbord och seriell för mus.
P.g.a. platsbrist så är det 1 skärm, t.bord och mus som gäller.

Har en KVM-switch med VGA och PS/2.
Har en MS Wheel Mouse som tar både PS/2 och seriell anslutning och den fungerar utmärkt med db9-PS/2 adapter och direkt PS/2.
Men den fungerar inte med db9--PS/2 genom KVM.

Jag antar att det inte är så mycket att göra åt?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem

Det var förr inte alltid möjligt att ansluta kringutrustning under drift så om inte kvmswitchen kan emulera att den alltid är ansluten så kan man behöva starta omför att det ska fungera. Det kanske finns nån mer avancerad kvmswitch som kan hantera det men det kan nog bli lite jobb att leta reda på en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var förr inte alltid möjligt att ansluta kringutrustning under drift så om inte kvmswitchen kan emulera att den alltid är ansluten så kan man behöva starta omför att det ska fungera. Det kanske finns nån mer avancerad kvmswitch som kan hantera det men det kan nog bli lite jobb att leta reda på en.

Fungerar inte efter omstart heller tyvärr.
Nå, skärm och tangentbord går, två möss kan man väl stå ut med, bägge lär inte användas samtidigt iallafall.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Utgår från att du kopplat musen till KVM via PS/2, och sedan vidare till dator 1 med PS/2, och dator 2 från PS/2-utgång på KVM via "dum" adapter (läs: som inte innehåller några aktiva kretsar) till serieport.

Även om musen klarar båda protokollen är det ju något av ett specialfall att byta protokoll under drift på det där viset. Det normala driftsfallet hade varit att man flyttat kontakten fysiskt och därmed gör musen strömlös emellan, och det är väl vad man får anta att musen är anpassad för. Tveksam till att det finns några möss alls som klarar av det du vill göra.

Två potentiella lösningar:

- En del äldre KVM-switchar har inbyggd protokollöversättning, den har i sådana fall serieutgång för mus, eller mini-DIN till DB9-kabel du kopplar till serieporten på dator 2. Har en gammal Servswitch Wizard till mina retrodatorer som gör det där galant.

- Det finns ett antal projekt av mer eller mindre DIY-karaktär för just det där. Det rör sig om aktiva adaptrar, som gör protokollöversättning. Mus och KVM-switch pratar PS/2. Du kopplar in en sådan adapter mellan KVM och dator 2, som översätter trafiken. Har inte testat den själv, men denna är populär. Finns att köpa färdig här.

Passa i övrigt även på att kolla deras waveblasterkompatibla synthar om du blir sugen på att beställa, kan ge spelmusiken ett ofantligt lyft om ljudkortet har waveblasterheader. Har nästan blivit standard för mig att trycka i en Dreamblaster S1 eller S2 i mina retrobyggen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!