LG Innotek visar upp kameramodul med ordentlig optisk zoom

Permalänk
Melding Plague

LG Innotek visar upp kameramodul med ordentlig optisk zoom

Det har använts alternativa lösningar för att förse mobilkameror med zoom-funktionalitet, men LG Innotek kan bli först med att leverera en äkta sådan redan i nästa mobilgeneration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har riktig zoom, och haft i flera år...

Hälsningar, Sony

Edit*

Nvm, det är inte zoomen som rör sig det är brännvidden tydligen, my bad!

Edit2*

Det var ett halv rätt - Xperia 1 IV har riktig optisk zoom och finns till försäljning nu.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Öh, Sony Xperia 1 IV har optisk zoom och har funnits på marknaden sen juni i år, så LG Innotek är inte först!

Som Trump brukade säga: "You're fake news!"

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nvm, det är inte zoomen som rör sig det är brännvidden tydligen, my bad!

Zoom innebär förändring av brännvidden, så du hade inte alls fel. Något annat som förvirrar dig kanske?

Men ja, Sony har också steglös optisk zoom i Xperia 1 IV vilket de var först med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikoolis:

Zoom innebär förändring av brännvidden, så du hade inte alls fel. Något annat som förvirrar dig kanske?

Men ja, Sony har också steglös optisk zoom i Xperia 1 IV vilket de var först med.

Blandar alltid ihop begrepp inom foto-världen, men det är något som rör sig i min kamera med hjälp av en litem motor, så mycket vet jag (Xperia 5 III)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Inte som att en faktiskt optisk zoom nödvändigtvis är bättre än en digital. Den optiska zoomen har fler linselement o komplexare design vilket är svårare o dyrare att få det bra, dessutom tenderar dom att ha lägre ljusstyrka än fasta objektiv, speciellt på den längre änden av zoomen. En digital zoom är dock istället begränsad av sina pixlar, men har man en väldigt högupplöst sensor som många kameror har idag så har man ju en del att gå på. Dock gäller samma sak med digital zoom som med optisk zoom att man tappar ljus eftersom ju mer man zoomar desto mer yta o fotoner beskärs bort.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Inte som att en faktiskt optisk zoom nödvändigtvis är bättre än en digital. Den optiska zoomen har fler linselement o komplexare design vilket är svårare o dyrare att få det bra, dessutom tenderar dom att ha lägre ljusstyrka än fasta objektiv, speciellt på den längre änden av zoomen. En digital zoom är dock istället begränsad av sina pixlar, men har man en väldigt högupplöst sensor som många kameror har idag så har man ju en del att gå på. Dock gäller samma sak med digital zoom som med optisk zoom att man tappar ljus eftersom ju mer man zoomar desto mer yta o fotoner beskärs bort.

Problemet är att dagens mobiler milt sagt suger på att fotografera på saker på lite längre avstånd och zooma in. Säg att man ser ett djur som en hare på 300m avtsånd och vill ta närbild.
Det som får till är fler objektiv och det började kameratillverkare med för kanske 10år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag resonerar såhär.
Har man väldiga behov av riktig optisk zoom så är det nog inte en mobil man ska ha när det gäller fotografering till att börja med.
Men visst är det coolt att det börjar komma lurar som har det!

Hellre en sån utveckling än den galna jakten på megapixlar som har hållt på väldigt länge, även om den mestadels har stannat upp nu.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Jag resonerar såhär.
Har man väldiga behov av riktig optisk zoom så är det nog inte en mobil man ska ha till att börja med.
Men visst är det coolt att det börjar komma lurar som har det!

Det klassiska anti-smartphoneargumentet som började användas slutet av 90talet. Folk har använt detta argument emot följande funktioner på mobilen: sms (som ej fanns före gsm), kamera, 3G, spel, email, webbläsare, mp3 spelare etc.
Det konstiga är bara att ytterst få som säger att saker inte behövs eller att man kan släpa med sig något externt klumpigt istället, några år senare inte gör det de själva förespråkade.

Nå, dagens zoom på mobiler suger, man behöver inte vara ett dugg kräsen för att se att om man zoomar in på något ett par hundra meter bort så blir det skit.
Om de inom snar framtid kommer få till detta på mobiler är tveksamt, men säkerligen kommer de med de nya kameramodulerna få till det så att ännu mindre behöver köpa en extern kamera.

Jag själv tillhör skaran som lugnt skulle köpa en kamera för långt över 20 000kr, problemet är att jag aldrig någonsin har med mig denna kamera ut när jag ser något intressant att fotografera. Så det blir ändå mobiltelefonens kamera som jag får använda.

Permalänk
Medlem

Jag tackar inte nej, det är ändå ganska många gånger jag skulle haft nytta av det.

En gång av rent praktiskt skäl: försök att läsa texten på en skylt på andra sidan av en flod, det hade gått fint med riktig optisk zoom, 10x hade varit perfekt.

Bildkvalitén sjunker högst sannolikt pga mer komplex optik, men det är inte noga, ska jag ta riktigt justa foton så använder jag min DSLR istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hur ofta använder du zoom med mobilkameran?

Använder zoomen lite då och då, väldigt sällan för att faktiskt ta bilder, utan bara för att se saker långt bort

Permalänk
Medlem

Snabb googling visar att den första med optisk zoom var en Sharp V602SH från 2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Inte som att en faktiskt optisk zoom nödvändigtvis är bättre än en digital. Den optiska zoomen har fler linselement o komplexare design vilket är svårare o dyrare att få det bra, dessutom tenderar dom att ha lägre ljusstyrka än fasta objektiv, speciellt på den längre änden av zoomen. En digital zoom är dock istället begränsad av sina pixlar, men har man en väldigt högupplöst sensor som många kameror har idag så har man ju en del att gå på. Dock gäller samma sak med digital zoom som med optisk zoom att man tappar ljus eftersom ju mer man zoomar desto mer yta o fotoner beskärs bort.

Sanning med modifikation, och du missar en annan viktig detalj: Om en kamera zoomar digitalt genom att beskära en del av sensorn så förlorar den också ljusstyrka. T.ex 2x digital zoom innebär att bara en fjärdedel av sensorns yta används (eftersom den beskär hälften både på bredden och längden) vilket gör att 3/4 av ljuset som linsen tar in går till spillo. Så en optisk zoom ska vara riktigt dålig för att vara sämre än digital zoom med motsvarande mängd zoom. Kort sagt, det finns en anledning till att utvecklingen av riktiga kameror har prioriterat optisk zoom över digital.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med innovation på kamerafronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikoolis:

Sanning med modifikation, och du missar en annan viktig detalj: Om en kamera zoomar digitalt genom att beskära en del av sensorn så förlorar den också ljusstyrka. T.ex 2x digital zoom innebär att bara en fjärdedel av sensorns yta används (eftersom den beskär hälften både på bredden och längden) vilket gör att 3/4 av ljuset som linsen tar in går till spillo. Så en optisk zoom ska vara riktigt dålig för att vara sämre än digital zoom med motsvarande mängd zoom. Kort sagt, det finns en anledning till att utvecklingen av riktiga kameror har prioriterat optisk zoom över digital.

Fast det var ju precis det jag skrev i min sista mening, att man tappar ljus när man skär bort yta o fotoner
O visst finns det optiska zoomar som inte tappar ljusstyrka när man zoomar, men har välsigt svårt att se att så är fallet här. O som sagt är det också svårare att få helt bra optisk prestanda på zoomar, framför allt när dom ska vara så små som dom är i mobiler, så även om ljusstyrkan skulle vara bra så är det kanske inte helt skarp med andra småfel.
Säger iaf inte att digital zoom alltid är bättre, utan jag bara säger att optisk zoom per automatik inte är bättre än digitalt. Jag menar det finns ju en anledning till att vi knappt sett några alls i mobiler so far, utan dom har istället satsat på högupplösta sensorer att croppa i. Med det sagt så tycker jag iofs inte att det ser så bra ut heller, brusreduceringen gör att bilderna mest ser ut som en målning ju mer det zoomas.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag har riktig zoom, och haft i flera år...

Hälsningar, Sony

Edit*

Nvm, det är inte zoomen som rör sig det är brännvidden tydligen, my bad!

Edit2*

Det var ett halv rätt - Xperia 1 IV har riktig optisk zoom och finns till försäljning nu.

Tänkte precis skriva det, Sony Xperia 1 IV var först med äkta optiskt zoom i mobiler och släpptes i somras som sagt. 😃👍

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Blandar alltid ihop begrepp inom foto-världen, men det är något som rör sig i min kamera med hjälp av en litem motor, så mycket vet jag (Xperia 5 III)

Vad gäller Xperia 5 III och Xperia 1 III så hade de ju två fasta lägen med zoom linsen, alltså inte steglös som xperia 1 IV har

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Jag resonerar såhär.
Har man väldiga behov av riktig optisk zoom så är det nog inte en mobil man ska ha när det gäller fotografering till att börja med.
Men visst är det coolt att det börjar komma lurar som har det!

Hellre en sån utveckling än den galna jakten på megapixlar som har hållt på väldigt länge, även om den mestadels har stannat upp nu.

Den bästa kameran är den du alltid har med dig brukar det heta.

Men absolut föredrar mim Sony Alpha A6000 alla dagar i veckan framför mobilens kamera

Dags för en ny alpha kamera dock men inre blivit av än 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det klassiska anti-smartphoneargumentet som började användas slutet av 90talet. Folk har använt detta argument emot följande funktioner på mobilen: sms (som ej fanns före gsm), kamera, 3G, spel, email, webbläsare, mp3 spelare etc.
Det konstiga är bara att ytterst få som säger att saker inte behövs eller att man kan släpa med sig något externt klumpigt istället, några år senare inte gör det de själva förespråkade.

Nå, dagens zoom på mobiler suger, man behöver inte vara ett dugg kräsen för att se att om man zoomar in på något ett par hundra meter bort så blir det skit.
Om de inom snar framtid kommer få till detta på mobiler är tveksamt, men säkerligen kommer de med de nya kameramodulerna få till det så att ännu mindre behöver köpa en extern kamera.

Jag själv tillhör skaran som lugnt skulle köpa en kamera för långt över 20 000kr, problemet är att jag aldrig någonsin har med mig denna kamera ut när jag ser något intressant att fotografera. Så det blir ändå mobiltelefonens kamera som jag får använda.

Det jag skrev var inget anti-smartphoneargument. Jag skrev bara att om man är i väldigt behov av riktig optisk zoom så är det bättre att använda en kamera som har det. Kamerorna på dagens smartphones är absolut tillräckligt bra för det dom är ämnade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Den bästa kameran är den du alltid har med dig brukar det heta.

Men absolut föredrar mim Sony Alpha A6000 alla dagar i veckan framför mobilens kamera

Dags för en ny alpha kamera dock men inre blivit av än 😅

Det är absolut inget fel på kamerorna på dagens smartphones och är inget jag har sagt. Dom gör det dom ska tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Saknar min P30 Pro ibland. För övrigt den första mobilen med steglös periskop-zoom.
I kombination med den digitala zoomen och lite algomagi så är jag ändå riktigt imponerad av den kameran!

Permalänk
Medlem

Sony har redan justerbar optisk zoom i Xperia 1 IV.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Det fanns i små kompaktkameror för 20 år sen och nått som jag väntat på skulle komma till mobiler...

https://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagex

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det fanns i små kompaktkameror för 20 år sen och nått som jag väntat på skulle komma till mobiler...

https://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagex

Good riddance säger jag...

Citat:

Conclusion - Cons
Folded optics produces artifacts, soft images and reduced resolution
Vignetting of images shot between wide and mid-zoom focal lengths
Images have a 'video camera' look

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Good riddance säger jag...

Första generationen med en 2Mpixel sensor...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Saknar min P30 Pro ibland. För övrigt den första mobilen med steglös periskop-zoom.
I kombination med den digitala zoomen och lite algomagi så är jag ändå riktigt imponerad av den kameran!

https://i.imgur.com/NSTDnGP.jpg

https://i.imgur.com/Q9So7wt.jpg

Kan bara hålla med!
Inga bilder jag tagit med mobil efter Pro30 Pro kommer ens i närheten. Illusionen om att Samsungs S21 Ultra med ~100MP i RAW skulle ge bra bilder grusades snabbt oavsett mjukvara och Pro Mode...
Frågan är om det till dags datum finns en mobil som tar lika bra bilder som P30 Pro gör/gjorde?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Första generationen med en 2Mpixel sensor...

Recensionen är ju i förhållande till det och det finns en anledning att designen dog där och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Recensionen är ju i förhållande till det och det finns en anledning att designen dog där och då.

Designen dog inte där och då utan (Konica) Minolta släppte flera modeller efter Dimage X.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung har ju redan varit där med Galaxy K Zoom och Galaxy 4 Zoom

De har även gjort flera "Androidkameror" med enbart mobilt bredband, dvs de har inte haft inbyggd telefonifunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.