Chassifläkt rpm på CPU temp eller coolant temp?

Permalänk

Chassifläkt rpm på CPU temp eller coolant temp?

Hej! Jag har då en liten snabbfråga angående mina chassifläktar, jag kör nämligen en Corsair AIO och även chassifläktar från Corsair, vattenkylaren är ju inställd att den ändrar hastighet på fläktarna när coolant temp blir varmare, men min fråga är om jag ska köra på det även på chassifläktarna eller om jag ska ha de så att de ändrar hastighet på när package temp blir varmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopringelchips:

Hej! Jag har då en liten snabbfråga angående mina chassifläktar, jag kör nämligen en Corsair AIO och även chassifläktar från Corsair, vattenkylaren är ju inställd att den ändrar hastighet på fläktarna när coolant temp blir varmare, men min fråga är om jag ska köra på det även på chassifläktarna eller om jag ska ha de så att de ändrar hastighet på när package temp blir varmare?

Generellt sett får man ju ett "lugnare" beteende på fläktarna om de ändrar hastighet utifrån coolant temp. Jag skulle börjat med det, och sedan kört en lång gaming-session i ett tungt spel och utvärderat efter det

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Generellt sett får man ju ett "lugnare" beteende på fläktarna om de ändrar hastighet utifrån coolant temp. Jag skulle börjat med det, och sedan kört en lång gaming-session i ett tungt spel och utvärderat efter det

Jo jag tänkte det också, märker att fläktarna "pulserar" ganska hårt om jag startar princip vilket program som helst då package temperaturen hoppar upp, testar att köra på coolant temp då o se vad som händer

Permalänk
Medlem

Ett problem kan vara att GPU;n blir varm medan CPU håller sig relativt sval.

Vad du kan göra istället är att ställa in en fördröjning på chassifläktarna, så de inte reagerar direkt på värmespikar.