Kan inte återställa SMC

Permalänk
Inaktiv

Kan inte återställa SMC

Jag försöker återställa SMC på min macbook pro från 2012. Har gjort allt som står på bilden men det funkar inte. Finns det något annat sätt återställa?

Permalänk
Medlem

Hej,

Du tittar på fel instruktion. Din dator är från 2012, följ guiden längst ner i denna artikel:
https://support.apple.com/en-gb/HT201295

(Sektionen längst ner, "If you don't have a Mac with Apple silicon or the T2 chip")

Permalänk
Inaktiv

Jag har gjort precis det men det funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon316700:

Jag har gjort precis det men det funkar inte.

Vad är det som inte fungerar eller snarare, vad vill du uppnå? En SMC får man ingen direkt indikation med ett ljud eller så om det är utfört utan har man följt stegen ska det vara klart etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon316700:

Jag försöker återställa SMC på min macbook pro från 2012. Har gjort allt som står på bilden men det funkar inte. Finns det något annat sätt återställa? <Uppladdad bildlänk>

Det är kanske inte SMC som är problemet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edson:

Vad är det som inte fungerar eller snarare, vad vill du uppnå? En SMC får man ingen direkt indikation med ett ljud eller så om det är utfört utan har man följt stegen ska det vara klart etc.

När jag håller in knapparna sätts datorn på direkt. Man ska ju hålla in knapparna och sedan sätta på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det är kanske inte SMC som är problemet?

Den går inte in i viloläge när jag stänger locket. Det började krångla efter att jag bytte ut laddningsporten. Är ganska säker på att SMC behöver återställas. Det ska gå att göra i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon316700:

När jag håller in knapparna sätts datorn på direkt. Man ska ju hålla in knapparna och sedan sätta på.

Dvs, när du lägger håller in de tre knapparna och sedan även lägger till att hålla in powerknappen så startar den istället? Eller vad händer när?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Dvs, när du lägger håller in de tre knapparna och sedan även lägger till att hålla in powerknappen så startar den istället? Eller vad händer när?

Precis. Den startar så fort jag håller in powerknappen.

Permalänk
Medlem

En vinst-varje-gång-metod som du kan testa är att först nolla PRAM, och se om det avgörs problemet du upplever.

1. Shut down your Mac.

2. Press the power button, and as soon as you power up the laptop, hold down Command-Option-P-R.

3. Keep holding down those keys for about 20 seconds. Then let go and allow your Mac to continue starting normally. If you have an older Mac that chimes at boot, hold down the keys until you hear a second startup chime.

4. Then check the Startup Disk, Display, and Date & Time panes of System Preferences to make sure they’re set the way you want them.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

Det var det första jag gjorde men märker ingen skillnad tyvärr. Måste vara SMC.

Permalänk
Representant

Hej!

När du håller ner kombinationen så ska datorn dö direkt, när du släpper ska den ej gå igång igen, om den gör det så är det något knas med moderkortet (inte nödvändigtvis SMC i sig själv)

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm