Permalänk
Medlem

Bahnhof i ett comhem hus?

Tjena,
ska flytta in i en studentlägenhet där det sitter ett comhem uttag med 3 portar, data, TV och FM.

Enligt min förening så är det Bahnhof som levererar fiberinternet och Tele 2 som levererar TV.
Jag hittar dock inget ethernetjack eller fiberjack i läggan. Kan Bahnhof leverera sitt fiber genom DATA på comhem uttaget?
Enligt min förening så ska man "bara koppla upp sig i det uttag som finns" om man vill ha internet.
Borde det finnas ett ethernetuttag? eller är det bara att koppla upp sig på DATA i comhem uttaget?
Försöker hitta en router med antennkabel som uppkoppling men hittar knappt något.

Permalänk
Medlem

Kolla hallen och runt skåpet med jordfelsbrytare/säkringar. Ibland sitter uttaget rejält dumt/fult, förra boende har kanske skruvat ned och tapelserat över...

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur det ser ut där men internet via kabel-TV-nätet går via koaxial-kabel till "tre hål i väggen"-uttaget. Fiber kommer normalt antingen via en fiber till en mediaomvandlare eller vanlig ethernet. Det går förstås att få det att gå via koaxialkabel också, i teorin, men jag gissar att Comhem äger dessa anslutningar och då är det Comhems kabel-TV-internet som går där.

Jag hade Comhem tidigare och när de drog in fiber så drog de till varje lägenhet trots att det redan fanns "comhem-uttag". Man kunde köra vidare på det i några år, kanske till och med fortfarande (jag har dock klippt kabeln vid golvet och taket så jag eller grannarna i trappen, i alla fall ovanför, kan inte det ). Jag behöll det ett tag då jag hade någon gammal studentrabatt från Comhem så jag fick 100/100 för 100 i månaden, men när priset gick upp så bytte jag direkt. Comhem antog att jag skulle fortsätta köra med dem och skickade hem ett antal paket med saker kort efter att fibern installerats, IPTV-box, pissig router och så, som jag försökte skicka tillbaka men de var inte intresserade.

Permalänk
Medlem

Nej, Bahnhof levererar inte via Coax/Kabel-TV. Kräver särskilt Coax-modem från leverantören för att fungera.

Det måste finnas ett RJ45 uttag någonstans, annars har någon tagit bort det.

Permalänk
Medlem

@Oskarmeo fråga grannar samt styrelsen. Om dom säger att det finns RJ45 uttag eller liknanden ska det finnas i lägenheten på någon plats, har du otur så finns det inte installerat hos dig av någon anledning. Då måste du vända dig till styrelsen för att få klarhet i vad som gäller och vad som kan göras för att fixa situationen. Det borde inte vara så eftersom vid installation brukar alla lägenheter tas med, det går inte vad jag vet att som boende i BRF att vägra åtkomst till lägenheten eller avsäga sig installationen. Någon tidigare boende kanske har monterat bort uttaget eller manipulerat, något man inte får göra men det sker ändå tyvärr. Det finns alltid skumt (konstigt) folk som gör knasiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarmeo:

Tjena,
ska flytta in i en studentlägenhet där det sitter ett comhem uttag med 3 portar, data, TV och FM.

Enligt min förening så är det Bahnhof som levererar fiberinternet och Tele 2 som levererar TV.
Jag hittar dock inget ethernetjack eller fiberjack i läggan. Kan Bahnhof leverera sitt fiber genom DATA på comhem uttaget?
Enligt min förening så ska man "bara koppla upp sig i det uttag som finns" om man vill ha internet.
Borde det finnas ett ethernetuttag? eller är det bara att koppla upp sig på DATA i comhem uttaget?
Försöker hitta en router med antennkabel som uppkoppling men hittar knappt något.

I våran BRF har vi vårat ethernet uttag i hallen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5