Lättare att ta bort bloatware med Android 14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Jag tror mitt perspektiv färgas väldigt mycket av att jag lyckades leva i detta samhälle de första 35åren av mitt liv helt utan fickdator, de första 20 faktiskt helt utan mobiltelefon alls...

Är det en bedrift att vara äldre nu?

Citat:

Det blir nog svårare för de valpar som formats av att ständigt ha tillgång till denna teknik under uppväxten att ens föreställa sig ett liv utan internet och olika "appar" som sköter allt åt en.

Alla generationer har väl sina för- och nackdelar. Vi "lite yngre" (är ändå över 40 så svårt att se mig som ung) är dock de första som får det sämre än våra föräldrar. Vi har internet men har också fått skitjobb med skitvillkor och skitlön, inga bostäder, förstörd miljö och så vidare. Men vi är förstås bara tränade apor i dina ögon så det gör kanske inget att vi får bo i tredjehand med alla ägodelar nerpackade, jobba som "entreprenörer" utan någon form av trygghet eller fast lön. Vi är ju lata för att vi kan installera appar från en butik, eller?

Citat:

För att bemöta dina exempel så går det helt utmärkt att skriva ner tiderna du behöver nyttja förskolan på en fysisk papperslapp med en bläckpenna, ge sen denna till personalen på förskolan så ser de till att mata in informationen i systemet.

Nej det går inte, eller det måste jag också göra för många kan uppenbarligen inte hantera systemet så lappar måste lämnas också, men schemat måste in i appen annars får vi inte komma dit.

Citat:

Det har faktiskt inte ens gått 12mån sen den digitala lösningen "IST skola" infördes i min kommun, så fram tills för mindre än 1 år sen var det enda sättet att ange vistelsetider att just lämna in fysiska papperslappar.... O vi överlevde...

Well, vi överlevde på stenåldern också. Jag är inte emot lappar eller för appar, men smidigare blir det förstås för de minst 99% av föräldrarna som har en smartphone. Om det finns föräldrar som inte har det så vet jag inte vad de gör på vår skola, men sannolikt har det inte varit något problem eftersom det inte finns några sådana.

Citat:

Varken staten eller någon kommun har någon som helst rätt att förlita sig på att alla medborgare har tillgång till varken dator, smartphone med rätt operativsystem, eller ens internet.
De är därför tvingade att erbjuda ett alternativ, än så länge finns inga juridiskt hållbara krav på att alla medborgare måste vara ständigt uppkopplade och äga en fickdator av "rätt" modell och som har "rätt operativsystem" för att kunna nyttja samhällstjänster.

Det varierar ganska kraftigt, det finns inga krav på att alla måste ha internet men det finns heller inte krav på att precis alla måste kunna tillgodogöra sig alla tjänster det offentliga erbjuder heller. De som mest pratar om tillgänglighet, alltså olika intressegrupper för handikapp av olika slag främst men också invandrarorganisationer och liknande, gillar för det mesta digitalisering då det underlättar för dem, de som är mer tveksamma är främst organisationer för äldre, som PRO.

Citat:

Precis samma princip gäller i arbetslivet, ingen arbetsgivare kan ha som krav att de anställda ska äga en telefon privat av rätt modell för att kunna utföra sitt arbete.
Har arbetsgivaren valt lösningar inom verksamheten som kräver tillgång till en smartphone av rätt modell för att "öppna vissa dörrar" som du skrev, då är det upp till arbetsgivaren att tillhandahålla den utrustningen.

Jo det är ju självklart.

Citat:

Jag är själv omgiven av datorer, telefoner och handdatorer på mitt arbete, men självklart använder jag inte min privata telefon till något av det, den har inte min arbetsgivare någon rätt att utnyttja. Detta av det enkla skälet att det finns inget som säger att jag ens måste äga en mobiltelefon, då kan de inte basera verksamheten utifrån att "alla har det"....

Nja, det är inte så enkelt där heller. Att ha en telefon kan absolut vara ett krav för att få en anställning, däremot kan de inte kräva att du använder din privata telefon för jobbgrejer förstås. Men vi börjar hamna väldigt långt från grunddiskussionen nu, som handlade om att... du ser ner på personer som använder en butik för mjukvara?

Citat:

Om du bara ens lite försöker se mina resonemang ur mitt perspektiv så är det nog inte så svårt att inse "vad jag vinner" på att aktivt ta ställning och vägra nyttja tjänster som tillhandahålls av ett så vidrigt företag som Google.

Google gråter nog många tårar över att missa din business, där fick du dem verkligen, eller kan det vara så att det bara drabbar dig kanske?

Men Google var inte riktigt vad vi diskuterade, du var emot alla former av app-butiker och, vad jag kan se, emot all form av teknik gjord detta årtusende typ. Du gör saker väldigt mycket jobbigare för dig för att du vägrar en massa saker av principskäl. Det är helt ok, men jag tycker inte du har visat att du vinner något på det, bara förlorar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varken staten eller någon kommun har någon som helst rätt att förlita sig på att alla medborgare har tillgång till varken dator, smartphone med rätt operativsystem, eller ens internet.

Fast...det stämmer ju inte?
Ett exempel: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ny-praxis-far-ratt-till-...