Dockningsstation för hemmakontor

Permalänk

Dockningsstation för hemmakontor

Hejsan,

Jag och min sambo har under en tid jobbat hemma, och har nu bestämt oss för att skaffa en riktig dockningsstation. Vi skulle behöva hjälp att navigera den djungel som är dockningsstationer. I dagsläget har vi ett behov av att kunna koppla in:

• 2st ASUS VG248 (DisplayPort eller HDMI)

• 1st Logitech receiver (tangentbord och mus, USB)

• 1st Logitech Webkamera (osäker på modell, men USB-koppling iallafall)

• 1-* USB-portar för diverse

Utöver listan ovan är det också så att vi båda två har USB-C (1st) portar på våra datorer, så vi kan ha en docka med USB-C sladd.

Datorer

• HP ZBook Studio G7 Mobile Workstation

• Dell Latitude 5520

Som sagt, vi önskar tips på dockningsstationer som har det som krävs för ovanstående. Ett plus i kanten är lite längre sladd från docka till dator, då vi har upptäckt att dom kan vara rätt korta (vilket då gör att man inte riktigt kan använda laptopens skärm utan att det blir väldigt tight).

Alla tips och råd är välkomna. Tack på förhand!

Mvh,
Victor

Permalänk
Hedersmedlem

Har provat några olika och har just nu en Dell D6000 som fungerar utmärkt.
Jag köpte min begagnad för strax över tusenlappen. Nya är de dock dyrare än vad jag skulle vilja betala.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hejsan,

Jag och min sambo har under en tid jobbat hemma, och har nu bestämt oss för att skaffa en riktig dockningsstation. Vi skulle behöva hjälp att navigera den djungel som är dockningsstationer. I dagsläget har vi ett behov av att kunna koppla in:

• 2st ASUS VG248 (DisplayPort eller HDMI)

• 1st Logitech receiver (tangentbord och mus, USB)

• 1st Logitech Webkamera (osäker på modell, men USB-koppling iallafall)

• 1-* USB-portar för diverse

Utöver listan ovan är det också så att vi båda två har USB-C (1st) portar på våra datorer, så vi kan ha en docka med USB-C sladd.

Datorer

• HP ZBook Studio G7 Mobile Workstation

• Dell Latitude 5520

Som sagt, vi önskar tips på dockningsstationer som har det som krävs för ovanstående. Ett plus i kanten är lite längre sladd från docka till dator, då vi har upptäckt att dom kan vara rätt korta (vilket då gör att man inte riktigt kan använda laptopens skärm utan att det blir väldigt tight).

Alla tips och råd är välkomna. Tack på förhand!

Mvh,
Victor

Jag skulle rekommendera Belkin USB-C Dual dockningsstationen som är liten och smidig samt ha de funktioner du beskriver. Verkar vara rimligt prissatt också:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5750178

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Sötast

Har 2st dell D6000 och under en kort tid haft någon lenovo docka också.

Har aldrig haft problem med en Dell D6000. Haft dem i säkert minst 5 år och använder dem både privat och i arbete.

Har använt
Dell
HP
Lenovo
Apple
Asus
Och till och med min stationära dator under en tid.
Kört nätverk, hdmi, displayport, 3 usbA och 1usbC port alltid.
Aldrig haft problem.

Kör nu grafik via usb-c displayport adapter direkt i macbooken då jag övergått från stationär till den. Detta då Displaylink inte lämpar sig för mer än arbete.

Den är ju lastgammal nu så kanske finns nya roligare dockor att köpa, men om du söker tillförlitlighet så kan jag voucha för denna iaf.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att fundera på om ni istället kan köra med skärm/skärmar som har det inbyggt, det börjar komma fler och fler skärmar som har inbyggd USB hub och USB-C/TB för att få med även laddning och så. Då brukar man även kunna köra längre USB-C sladd än vad de flesta dockningsstationer har.