Vilka M.2 SATA SSD passar i en Satechi?

Permalänk
Medlem

Vilka M.2 SATA SSD passar i en Satechi?

Hejsan,
Kanske har skrivit svaret i rubriken, men vill ändå kolla med experterna här.

Jag köpte en STAND & HUB FOR MAC MINI WITH SSD ENCLOSURE från Satechi, till min Mac Mini M2. Visste att man kunde sätta i lagring i den men var framför allt ute efter portarna på framsidan. Sen började läsa lite om lagringsmöjligheten, och ser att det står på deras hemsida: "Internal SSD enclosure only fits M.2 SATA SSD drives, does not work with NVMe."

Då förstår jag att jag inte bara kan knalla och köpa M.2-ssd, med så mycket lagring plånboken tillåter. Jag surfar lite inne på inet.se och i djungeln av minnen blir jag inte mer självsäker, så jag kollar med deras chatt-funktion och då svarar han mig, att den typen av minnen som passar i en satechi, har dom inte Inet. Och jag som tycker att dom har allt? Han hänvisade mig även till Dustin, för dom brukar ha gamla minnen?

Nu vet jag inte om det stämmer, det om Dustin, men de hade ingen chatt jag kunde fråga på, så..

Är det svårt att hitta minnen som passar?
Är det en dyrare typ, eller bara långsammare?

Kul om man kunde få en länk eller så, till ett minne som passar.. Stort tack på förhand //pjnorman

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Det verkar stämma att Inet inte längre har några såna i sortimentet. Men du kan filtrera efter SATA på prisjakt om du vill, då får du en hel del.

Orsaken att de börjar bli sällsynta är för att alla nya datorer har stöd för NVMe som är betydligt snabbare, och nu för tiden ofta billigare också p.g.a. att de säljs i större volymer. Så efterfrågan på M.2 SATA är rätt låg.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att M.2 SSDer finns i olika storlekar. Den i särklass vanligaste är 2280 (22mm bred, 80mm lång), men det kan vara bra att dubbelkolla vilka storlekar Satechin har stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar stämma att Inet inte längre har några såna i sortimentet. Men du kan filtrera efter SATA på prisjakt om du vill, då får du en hel del.

Orsaken att de börjar bli sällsynta är för att alla nya datorer har stöd för NVMe som är betydligt snabbare, och nu för tiden ofta billigare också p.g.a. att de säljs i större volymer. Så efterfrågan på M.2 SATA är rätt låg.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att M.2 SSDer finns i olika storlekar. Den i särklass vanligaste är 2280 (22mm bred, 80mm lång), men det kan vara bra att dubbelkolla vilka storlekar Satechin har stöd för.

2280 verkar vara just vad som får plats i den.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Strålande, tackar och bockar för svaret - kollar prisjakt

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Strålande, tackar och bockar för svaret - kollar prisjakt

Lyckades du hitta någon?

Jag köpte en liten kabinett från Nördic för ett år sedan. Den slutade fungera efter ca 10 månader och jag fick en ny. Den nya slutade fungera efter endast en månad. Nördic vill ge mig pengarna tillbaka istället för att försöka med ny kabinett (cred till Nördic för att vara snabba och tillmötesgående). På något vänster föreslår dom dock att det är min Mac Mini som gör att kabinetten går sönder, vilket känns långsökt.

Kabinetten kanske inte är gjord för att vara ansluten till datorn hela tiden (datorn är förstås inte igång dygnet runt) så jag tänkte att en Satechi är bättre.

Min SSD som jag har är en WD Black SN850 på 1TB men den fungerar ju inte med Satechis mojäng. Så den behöver jag bli av med samtidigt som jag måste ha en ny SSD.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag svarar mig själv här.

Istället för Satechis variant (https://www.inet.se/produkt/6602247/satechi-stand-hub-for-mac...) för 1200kr så köpte jag en annan från AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/1005004907943976.html) för 473kr. Tänk på att välja rätt färg (silver för M1/M2, gray för gamla Intel-baserade Mac Mini).

Den saknar m.2-plats men istället har den en vanlig 2,5"-plats för vanlig SSD. 2,5" SSD är fortfarande billigare än m.2 SSD så för 1000kr får man både en hubb med plats för SSD samt en SSD på 1TB.

Det är förstås lite skillnad på dom. Satechis variant har 3,5mm-utgång och en USB-C som inte finns på den jag köpte.

Jag stoppar väl in min WD Black SN850 1TB i mitt PS5 och ersätter dess 512GB SSD som jag har där för tillfället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hallå,
Jag gick aldrig vidare, eller jag har inte gått vidare till köp, då jag inte riktigt är i behov av mer lagring ännu. Är dock rädd för att jag kommer att komma dit och ville då vara förberedd. Hittade dock minne på komplett som skulle passa, men som sagt det blev inte köp! Då!

Visa signatur

Tack och bock!