HJÄLP: Var hittar jag denna adapter?

Permalänk

HJÄLP: Var hittar jag denna adapter?

Tja!
Jag vill få ihop XLR hane och tele 6,3mm hane (stereo jack) - till EN XLR. Säker alltså efter en adapter med XLR hona+stereo jack hona till XLR hane? (Se bilden, är ett montage)

Har skrollat igenom internet i två timmar, inte minsta skymt. Finns den ens?

// Jonny

Permalänk
Bildexpert 📺

Analogt ljud är inte riktigt mitt område, men det är två saker som slår mig:

Är det ens elektriskt möjligt? Y-kopplingar finns det gott om där man snittar IN-signalen på två UT där vardera UT får halva signalstyrkan. Det omvända lär inte vara enkelt/möjligt och det låter av texten som du vill baka ihop två IN-signaler till en UT-gående XRL. Det kräver någon form av mixer och betydligt mer än enbart en sladd.

Vad vill du uppnå? Det allra vanligaste när att man letar efter någon felande länk/sladd/mojäng som inte verkar existera är för att man inte har tänkt hela vägen fram. Man löser situationen med andra hjälpmedel och på andra sätt. Det finns en anledning till att prylen man letar efter faktiskt inte existerar. Oftast för att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

En obalanserad stereosignal ihop med en balanserad monosignal in i en balanserad monosignal, eller vad? Lite oklart vad tanken är, men ibland kan det vara så att något inte finns för att det är en direkt dålig idé och inte fungerar. N.b. att balanserade signaler normalt sett har högre spänning än obalanserade.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det finns nått färdigt som har den kontaktkombinationen för den är märklig och när du skriver "stereo" blir det ännu märkligare för en xlr-xlr kabel är aldrig stereo utan används för en balanserad mono signal.

Ska du överföra balanserad signal så kan du skaffa en vanlig xlr förgrening och sedan en kontaktadapter eller så får du göra en specialkabel själv eller be din musikhandlare att tillverka en åt dig om du vill undvika att använda en kontaktadapter.

Neutrik gör en kombinerad xlr-telekontakt och den gör det också omöjligt att av misstag koppla ihop 2 signalkällor via samma ingång vilket din föreslagna adapter skulle möjliggöra så Neutrikkontakten är mycket säkrare än den typ av kabeladapter med 2 oberoende kontakter i in-änden du frågar om.

Neutrik NCJ9FI-S

De finns i ett par olika versioner för chassimontage men det går ju att sätta dem i en liten "kabellåda" om man bygger nått eget och vill ha det som "kabel"

Beskriv vad du ska koppla ihop och om du verkligen menar stereo är det nog nått som inte stämmer, det är i vart fall ingen vanligt förekommande koppling.
Håll reda på signalriktning och om det är balanserat eller obalanserat.
Adaptern du frågar efter skulle ju vara för att förgrena en balanserad ingång och det är oftast dumt att göra passivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.