Tankar om Komplett-samarbete

Permalänk
Medlem

Tankar om Komplett-samarbete

Skrivet av Dinoman:

Hej,

jag testade ett budgetbygge från Komplett för drygt ett år sedan. Då var vi fortfarande i efterdyningarna av covid så priserna var lite banans men nog har vi testat budgetdatorer för Komplett också.

https://www.sweclockers.com/testpilot/33953-testpilot-komplet...

Att tillägga här är att jag inte fått någon som helst kompensation av Komplett men jag tycker ni är ovärdigt kritiska mot Komplett. De är ett företag som måste ha marginaler på sina produkter. Servicen att lagra, bygga ihop, testa och sedan garantera funktion och erbjuda service kring det under årsperiod. Det går inte alls att jämföra detta med att någon insatt, oss på detta forumet, sätter ihop egna datorer med otaliga timmar av kunskap och läsande kring detta.

Tänk på att majoriteten av läsare på Sweclockers inte är oss som kommenterar i forumet så det finns stort värde för den stora tysta massan här.

Bara mina fem ören gällande denna frågan.

Snyggt, tråkigt att Komplett inte längre säljer några datorer (med ett grafikkort) för under 14.000kr. Jag tror dock att vi missar det som är den egentliga kärnfrågan här som grundar sig i ett flertal händelser som påverkat förtroendet för ett antal av oss medlemmar. Jag kan inte tala för andra men jag kan i alla fall återge vad som påverkat min inställning.

1. Komplett SweC-Bonanza (den första), sweclockers.com/forum/trad/1658999-komplett-swec-bonanza-diskussion?p=1

Problemet för mig med Bonanzan var väl egentligen inte kampanjen i sig utan bemötandet från Kompletts sida. Man gjorde en mycket upphypead kampanj för Sweclockers medlemmar och lovade galna priser. Många med mig tyckte inte priserna var något särskilt utan påminde mer om typ "weekend-deals" men man gick då i försvarsställning från Kompletts sida för att berätta att det visst var galna priser och att marginalerna är små osv osv ungefär som att folk här aldrig sett en bra REA. Komplett är såklart helt välkomna att ha dåliga kampajer tillsammans med SweC, de får såklart skriva vad de vill för att förklara sin syn på det, men vi medlemmar avgör själva hur vi tolkar det och hur det påverkar vår syn på företaget.

Här vill jag ha fört till protokollet att Komplett senare haft flertalet Bonanzor värda namnet och verkar ha tagit åt sig av kritiken vilket tagits emot med nöjda miner bland medlemmar här på forumet.

2. Sweclockers vinterdator 2022, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1678261-sweclockers-vi...

En dator som enligt en rätt enhäldig (av de postande) medlemsskara togs emot med stor skepsism då valen i den inte ansågs vara särskilt prisvärda och en Vinterdator som många av oss inte tyckte var värd namnet. Prestandan levde helt enkelt inte över huvud taget upp till priset. Förklaringen var att eftersom man var tvungen att kunna garantera tillgång på komponenter (som ändå inte gick att garantera) så var man tvungen att göra vissa val som då gjorde att datorn blev vad den blev. Detta var en förklaring som inte togs emot särskilt väl utan många drog slutsatsen att om det inte går att bygga ihop en bra Vinterdator borde man inte bygga ihop en alls.

Även i det här fallet så är det kanske inte i första hand själva Vinterdatorn i sig som påverkade mitt förtroende för Sweclockers och Komplett mest utan just hanteringen av kritiken. Min tolkning var att det helt enkelt var viktigare för Sweclockers och Komplett att göra en god affär än att faktiskt se till att leverera en riktigt bra produkt.

3. Att man fortsatte sälja Vinterdator 2021 (pandemidatorn) fram till igår(?) #19890933

I det här inlägget påpekade jag att Sweclockers vinterdator från 2021 fortfarande såldes vilket jag tyckte var väldigt märkligt och hoppades att Komplett självmant skulle plocka ner den eller att Sweclockers skulle be dom att plocka ner den då jag anser att det skadar Sweclockers förtroende och även oss som community om det annars urvattnar Sweclockers kvalitetsstämpel när man sätter namnet på en produkt. Ingen från Sweclockers valde att kommentera detta och Komplett kommenterade "Modellerna finns tillgängliga så länge vi ser att det finns en efterfrågan" vilket ju är hela problemet, att man då inte kan lita på att om Sweclockers sätter sitt namn på något så är det en bra produkt.

Med detta i ryggsäcken har jag svårt att känna något förtroende för sammarbeten mellan Sweclockers och Komplett. I mina ögon handlar det här främst om sättet att kommunicera och oviljan att lyssna på kritik som koliderar med profit. Komplett är ett privat företag vars syfte är att tjäna pengar, jag fattar det. Ingen skugga ska falla över Erik som alltid tar sig tid att svara och bemöta det vi skriver här på forumet, det värdesätter i alla fall jag väldigt högt även om jag inte alltid är nöjd med svaren. Sweclockers är förvisso också en del av ett privat företag men man har här ett community som jag tror är otroligt viktig. Här tror jag att det finns mer att jobba på vad gäller att ta in kritik från medlemmar och genom både kommunikation och handling visa att man tar den till sig om man önskar behålla ett så starkt och engagerat community som det faktiskt är.

Avslutningsvis vill jag verkligen understryka, en sista gång. Testpiloter, ni är inte en del av den här kritiken, ni gör ett fantastiskt jobb och är riktiga eldsjälar. Samma sak gäller er som jobbar på Sweclockers, jag ifrågasätter inte er kärlek för hårdvara eller Sweclockers community. Jag vet att ni jobbar otroligt hårt för att producera bra och relevant innehåll för oss medlemmar och andra läsare. Jag vill bara belysa något som jag gjort att i alla fall mitt förtroende är skadat för att ni i alla fall ska ha möjligheten att göra någonting åt det. Hade det inte varit för att jag bryr mig så mycket om communityt här hade jag inte sagt något alls utan bara glidit in på Komponentkoll, byggt en burk och sen hade det varit det. Ibland verkar många av oss kanske bara vara arga haters, men för de flesta av oss handlar det bara om vår kärlek för Sweclockers och hårdvara i stort.

Det var mina 2 (thousand) cents.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

Måste bara säga att jag är imponerad av ditt engagemang kring Komplett och aktiviteterna på sajten.

Vi utvecklar och förbättrar innehållet löpande och tar gärna emot feedback. Samtidigt behöver man vara medveten om att det inte går att göra alla nöjda och att det alltid finns olika perspektiv och åsikter.

Kommer inte kunna svara på alla dina synpunkter, men har sett att du framfört samma kritik i många trådar och även fått svar på det allra mesta. En del av det du nämner, t.ex. Bonanza, är dessutom gammalt och inaktuellt eftersom vi gjort flera nya upplagor sedan dess och även förbättrat konceptet (med massvis av positiva reaktioner).

Mycket handlar ju om personliga åsikter och värderingar. Vad som är "rätt" prispunkt för Vinterdatorn kan inte jag eller du svara på, inte heller vad Kompletts datorpaket bör kosta. Här är det även viktigt att kunna skilja på sina egna behov/åsikter och vad som passar för det stora flertalet, för det är inte alltid att det går hand i hand. Samtidigt finns olika omständigheter att ta hänsyn till och som påverkar vad som är möjligt att åstadkomma.

Som i all utveckling gäller det att våga prova sig fram och se vad som fungerar, för annars skulle vi aldrig kunna göra någonting nytt. Ibland går det bra, ibland blir det fel, ibland behöver vi justera saker på vägen. För oss är huvudsaken att vi rör oss framåt och gör så gott vi kan för att medlemmarna ska trivas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Måste bara säga att jag är imponerad av ditt engagemang kring Komplett och aktiviteterna på sajten.

Vi utvecklar och förbättrar innehållet löpande och tar gärna emot feedback. Samtidigt behöver man vara medveten om att det inte går att göra alla nöjda och att det alltid finns olika perspektiv och åsikter.

Kommer inte kunna svara på alla dina synpunkter, men har sett att du framfört samma kritik i många trådar och även fått svar på det allra mesta. En del av det du nämner, t.ex. Bonanza, är dessutom gammalt och inaktuellt eftersom vi gjort flera nya upplagor sedan dess och även förbättrat konceptet (med massvis av positiva reaktioner).

Mycket handlar ju om personliga åsikter och värderingar. Vad som är "rätt" prispunkt för Vinterdatorn kan inte jag eller du svara på, inte heller vad Kompletts datorpaket bör kosta. Här är det även viktigt att kunna skilja på sina egna behov/åsikter och vad som passar för det stora flertalet, för det är inte alltid att det går hand i hand. Samtidigt finns olika omständigheter att ta hänsyn till och som påverkar vad som är möjligt att åstadkomma.

Som i all utveckling gäller det att våga prova sig fram och se vad som fungerar, för annars skulle vi aldrig kunna göra någonting nytt. Ibland går det bra, ibland blir det fel, ibland behöver vi justera saker på vägen. För oss är huvudsaken att vi rör oss framåt och gör så gott vi kan för att medlemmarna ska trivas.

Engagemanget komer väl ur en viss frustration av att man i fallet med den senaste vinterdatorn inte verkade ta åt sig helt av kritiken för att det var opraktiskt sett till sammarbetet och att själva datorn nästan blev sekundär till själva sammarbetet. I fallet med pandemidatorn som såldes fram till här om dagen om inte jag såg totalt fel när jag var inne och kikade på den vilket jag tycker är undermåligt av Komplett och där jag hade önskat ett svar från Sweclockers om huruvida man tycker att det är rimligt.

Anledningen att jag tar upp den första SweC-bonanzan är för att det var det första som gjorde att jag fick en dålig känsla inför Komplett. Jag har ju också skrivit att man tagit åt sig av kritiken och att de senaste Bonanzorna varit bra. Jag tror dock inte att man kan vara så enkelspårig som att bara för att man gjort om och gjort rätt så betyder inte det att det inte fortfarande kan påverka personers känsla inför bolaget.

Men jag tror verkligen jag har förmedlat vad jag tycker nu, jag är egentligen inte så mån om att klaga utan ville bara förmedla att känslan fortfarande finns kvar hos mig i alla fall. Avslutningsvis så vill jag ändå säga att även om jag är väldigt engagerad i samtalet så betyder det inte att jag på något sätt är direkt upprörd utan vill bara förmedla känslan inför det som varit i detta sammarbete tidigare. Säger man inget så kan man ju inte förvänta sig att någon ska veta det heller

Trevlig helg!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Senaste SweC-Bonanza blev ju (nästan) lite fail för egen del. Satt och vänta en vecka på rean då jag ville ha en hårddisk. Satt vid datorn och spammade refresh när rean gick igång och tyvärr ingen hårddisk. Nåväl tänkte jag, man kan ju inte alltid få det man vill..

Senare under dagen så highlightar någon mig i Sweclockers Discord med en länk till en SweC-Bonanza disk (exakt den jag ville ha) som nu var på rea. Knep en direkt och blev nöjd med köpet!

Men just att iaf jag missat att det fylldes på mer nya deals under dagens gång som får mig att ge en LITEN tumme ner. Vet inte om det faktiskt stod att det skulle fyllas på med fler deals eller om jag missat det. Hur som, lägg ut alla deals direkt så man slipper hålla på att gå in på sidan under hela dagen för att inte missa något. Det tycker iaf jag vore bättre för kunden.

Min kompis missade också disken btw så vi är iaf två som missade att det skulle dyka upp fler deals under dagens gång.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Senaste SweC-Bonanza blev ju (nästan) lite fail för egen del. Satt och vänta en vecka på rean då jag ville ha en hårddisk. Satt vid datorn och spammade refresh när rean gick igång och tyvärr ingen hårddisk. Nåväl tänkte jag, man kan ju inte alltid få det man vill..

Senare under dagen så highlightar någon mig i Sweclockers Discord med en länk till en SweC-Bonanza disk (exakt den jag ville ha) som nu var på rea. Knep en direkt och blev nöjd med köpet!

Men just att iaf jag missat att det fylldes på mer nya deals under dagens gång som får mig att ge en LITEN tumme ner. Vet inte om det faktiskt stod att det skulle fyllas på med fler deals eller om jag missat det. Hur som, lägg ut alla deals direkt så man slipper hålla på att gå in på sidan under hela dagen för att inte missa något. Det tycker iaf jag vore bättre för kunden.

Min kompis missade också disken btw så vi är iaf två som missade att det skulle dyka upp fler deals under dagens gång.

Om du ser det som ett "fail" när du fick den exakta produkten du efterfrågat får man ju fråga sig vad fan som krävs för att göra en "win" i dina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Om du ser det som ett "fail" när du fick den exakta produkten du efterfrågat får man ju fråga sig vad fan som krävs för att göra en "win" i dina ögon.

Skrev "(nästan) liten fail" och om du läser resten av inlägget så framgår det vad som skulle krävas. Hade inte någon länkat produkten så hade jag missat den, precis som min kompis gjorde.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X