shell-script i sh som ska kunna köras/exekveras i linux

Permalänk
Kontot avslutas

shell-script i sh som ska kunna köras/exekveras i linux

hej, pluggar en linux-kurs och har svårt att lösa en uppgift. Uppgiften går i stort sett ut på att man ska skriva ett shell-script i bash sh som har några mappar med filer och filinnehåll i. Jag bifogar uppgiften, teorien som ska lösa den och mitt försök med uppgiften i pdf:er, sh-fil och annan fil här under. Jag har försökt att lösa den men stöter på felmeddelandena "no such file or directory" eller "no such directory" oavsett om jag använder linux i virtualbox eller wsl:s debian, ubuntu och kali. Den enda sh-fil som har kunnat exekvera är en liten en som heter Stayhome.sh. Är nåt fel på koden i lab2.sh? Trots att jag har skapat lab2.sh så finns inte den och inte några andra mappar eller filer alls i sökvägen C/Users/username/Documents och när jag försöker att köra och hitta den sökvägen står det att den inte finns.
Jag är en noob i programmering och kan "bara" html, css och att kopiera vissa javscript rader från nätet, så saker måste kanske bokstaveras för mig. Läraren har uppmuntrar oss studenter att ta hjälp av varandra, så jag fuskar inte om jag tar hjälp. Sen har jag som sagt föröskt själv på olika sätt, vilket ni kan läsa i rapporten. Börjar att bli riktigt trött på uppgiften.

Fil lab2.sh:

#!/bin/sh
touch filett.txt
echo "fil ett." > filett.txt
mkdir -p laborationtva/katalog1
mkdir -p laborationtva/katalogtva

cd laborationtva
touch filtvaa.txt
echo "fil två." > filtvaa.txt
touch filtree.txt
echo "fil tre." > filtree.txt

cd katalog1
touch pgm.sh

cat >> pgm.sh <<EOL
#!/bin/sh
echo "Antal rader i $PWD/datafil.txt:"
wc -l < $PWD/datafil.txt
echo "Antal rader i $PWD/../katalogtva/datafil.txt:"
wc -l < $PWD/../katalogtva/datafil.txt
EOL

chmod +x pgm.sh

touch datafil.txt
echo "detta är datafil 1." > datafil.txt
cd ../katalogtva
touch datafil.txt
echo "detta är datafil 2." > datafil.txt
touch filfyra.txt