C# sök, vektor
Hej. Har nyligen börjat lära mig C# och har kört fast och tror jag lite ''stirrat mig blind'' för problemen.
Håller på med program innehållande bla strängvektor på 5 element, och for-loop ska användas i case 1,2 och 3.
I case 3 ska jag skapa en falsk bool som blir sann, annars hållas falsk och skriva ut passande medelande.
Det de problem jag mest har nu är att jag inte riktigt kommer överfund med boolen i Case 3 och även att sökningen blir lite slumpmässig, jag kan söka samma ord flertal gånger och ibland lyckas sökning och ibland står det att ordet inte finns. Även att jag skulle vilja att man söker en gång och sen kommer till menyn men istället behöver man söka flera gånger innan man kommer tillbaka till menyn, har provat lite olika med for-loopen men får de inte rätt.
Har lagt in minBool som komentarer för att förtydliga vart jag tolkar att boolen ska vara placerad.
Menyn ser ut såhär:
Console.WriteLine("Gör ett menyval: ");
Console.WriteLine("1) Lägg till föremål.");
Console.WriteLine("2) Skriv ut alla föremål.");
Console.WriteLine("3) Sök föremål.");
Console.WriteLine("4) Avsluta");
Int32.TryParse(Console.ReadLine(), out int menyVal);
och case 3 som jag skulle vilja ha lite råd om hur att komma ur denna ''blindcirkeln'' jag hamnat i för att komma vidare:
for (int i = 0; i < rygga.Length; i++)
{
// bool minBool = false;
Console.Write("Skriv in ett sökord: ");
string sökOrd = Console.ReadLine();
if
(rygga[i].ToUpper() == sökOrd.ToUpper())
Console.WriteLine("Ditt sökord " + rygga[i] + " finns med bland de tillagda förmålen");
// minBool = true;
else
//minBool = false;
Console.WriteLine("Ditt sökord finns inte bland föremålen.");
}
break;
Tack i förhand, MVH