Dator för 18k exk gpu - ändra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Ja, hoppas det inte blev för tråkigt eller förvirrande. Tror du kommer bli nöjd med det kortet! Om du känner att du kommer ha datorn länge och ha typ ett 6090/7090-kort till den i framtiden så kan det vara värt att leta på ett B650-kort med PCIE gen 5 i sånna fall. Då behöver du aldrig oroa dig för att det nånsin ska hålla tillbaka ett sånt kort.

Personligen kommer jag ha bytt till plattformen som kommer efter AM5 innan jag köper ett sånt kort, då jag inte spelar i 4k eller särskilt krävande spel.

Igen så handlar det om vad man behöver.

Lycka till!

Exakt. 300 spänn skiljer för att få PCIE 5.0 för GPU(PCIE 5.0 för m.2 ingår i båda men är nog ännu mer onödigt). Annars är ju Riptide och tomahawk i stort sett oskiljbara. Båda mycket bra moderkort imho dock med bra VRM-kylning och många USB uttag.
Skulle va om man gillade lite blått bling bling hos Riptide

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Exakt. 300 spänn skiljer för att få PCIE 5.0 för GPU(PCIE 5.0 för m.2 ingår i båda men är nog ännu mer onödigt). Annars är ju Riptide och tomahawk i stort sett oskiljbara. Båda mycket bra moderkort imho dock med bra VRM-kylning och många USB uttag.
Skulle va om man gillade lite blått bling bling hos Riptide

Ja precis. Jag är inget stort fan av Asrock personligen, och inte hur kortet såg ut heller. Samt att jag inte direkt kommer behöva pcie gen 5. Så det var blandat med preferens och ändamål.

Nästa steg var ROG STRIX B650E-F WIFI och där var det väldigt blandade signaler. En del hade haft problem med det kortet. Så då tog jag ett steg tillbaka till B650 Tomahawk.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440