Permalänk

Hjälp med Mini Displayport

Hej, jag har nu jagat runt efter denna info på nätet ett bra tag.
Jag och grabben var och köpte en 165hz skärm till honom med hdmi utgång.
Medföljande hdmi kabel behövde jag koppla i en omvandlare från hdmi till mini displayport.
Problemet är att det verkar inte gå att få ut mer än 60hz på det här viset.
Jag skulle vilja veta om det finns någon hdmi>mini Displayport omvandlare som stöder 165hz?

Permalänk
Medlem

Skippa adapter och kör Mini-DP till DP istället.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ja, skärmen har garanterat DisplayPort också, det finns inga 165Hz-skärmar som bara har HDMI vad jag känner till. Med HDMI så tappar du även oftast en del funktionalitet på datorskärmar, så att köra DP hela vägen är definitivt att föredra om det går.

Sen tänker du fel riktning, bildsignalen går från datorn till skärmen och inte tvärtom. Så skärmen har en HDMI-ingång och adaptern du efterfrågar är mDP->HDMI, riktningen är kritisk här eftersom såna adaptrar är enkelriktade.

Permalänk

DP är inte direkt översättbart till högre standarderna för hdmi utan aktiv adapter. (mins inte exakt varför men nånting säger mig nått med single och dual link eller nått eller om jag blandat ihop det med dvi minns inte)

så brukar vara mer kostnadseffektivt att bara köpa en passande DP kabel för några hundralapper istället då en aktiv hdmi adapter brukar gå på ett par tusenlappar minst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag tackar så mycket för svar än sålänge. Ja jag som varit oklar.
Det jag har är såklart från dator mini dp till Hdmi.
Det jag blir fundersam över är att det följde med Hdmi med skärmen (helt ny från butik).
Har kollat och ja givetvis finns det vanlig dp utgång i skärmen.
Så då rekommenderas det alltså att skaffa en dp sladd och en passande omvandlar till mini dp för att sätta i datorn ?

Permalänk

Om jag då skaffar en omvandlar som är mini dp till vanlig dp för att skippa Hdmi.
Kommer jag då kunna använda skärmen på 165hz som det är menar? Slipper jag hela mitt problem då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix1381:

Om jag då skaffar en omvandlar som är mini dp till vanlig dp för att skippa Hdmi.
Kommer jag då kunna använda skärmen på 165hz som det är menar? Slipper jag hela mitt problem då?

Ja, du behöver inte ens en adapter utan kan bara skaffa en vanlig mDP-DP-kabel om du vill. Adaptrar brukar vara bäst att undvika om man kan, en sak mindre som kan strula.

Och ja, du lär garanterat kunna använda 165Hz med DP, men troligtvis inte med HDMI som ofta brukar vara begränsad till 144Hz på såna skärmar. Med HDMI så kan du troligtvis inte använda adaptiv synkronisering (Freesync/G-Sync) om skärmen har det heller, vilket 165Hz-skärmar i stort sett alltid har. Men exakt vad som gäller för din skärm kan vi förstås inte säga eftersom du inte avslöjat vad det är för skärm.

Permalänk

Yes jag förstår. Tack så mycket, kan inte exakt vad skärmen heter men jag hittade vanlig kabel mDP-DP så det blir en sån.

Permalänk
Medlem

Är det till en bärbar dator detta är?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B