Input och visdom på gamingdator max 25k budget.

Permalänk
Medlem

Input och visdom på gamingdator max 25k budget.

Tänkte köpa ny dator efter 12 år med min gamla men är inte jättekunnig på hårdvara. Kollat lite på nätet, följt lite guider och fått ihop något. Tänkte som ett sista steg ta del av visdommen på sweclockers och få lite råd.

Spelar inte spel jätteofta men vill inte att min dator stoppar mig när det kommer till nya AAA spel. Intresserad av spel som Elden Ring och Baldur's Gate 3. För övrigt lirar jag mest enklare äldre spel och surfar mycket, datorn kommer inte stressas ofta. Planerar inte att byta ut eller ändra mycket efter datorn är köpt. Vill att den ska ha lång livstid och kunna köra framtidens spel på dugliga inställningar.

För övrigt är jag helt ointresserad av RGB. Kommer inte överklocka något. Tycker om när datorn är tyst men det är absolut inget krav för mig. Vill undvika dammbildning så gott det går. Budget är max 25k men siktar på prisvärt och sparar gärna pengar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1382069/datorbygge

Ser det bra ut och vad kan jag förbättra? Kommer inte köpa alla delar på inet utan bara gillar deras byggare.

Räcker AMD fläckten Wraith Stealth som kommer med CPU:n eller borde jag byta ut den mot en annan för bättre livslängd? Om jag byter ut den kan jag återanvända den i datorn som en extra fläkt eller är det bara att göra sig av med den?

Behöver jag köpa till extra fläktar och finns det mycket att vinna på det?

Min nuvarande dator har 2TB minne totalt och jag har aldrig nått max, men nya spel börjar vara farligt stora. Räcker 2TB SSD eller är jag naiv?

Permalänk
Medlem

Lite övriga frågor och funderingar;

1. Flera år sedan nämnde en kompis att Intel har tappat CPU marknaden och AMD gäller, är det fortfarande så och i så fall varför?

2. Läste på chassi guiden att övertryck i lådan motverkar damm, generellt är det bara mer fläktkraft innåt än utåt eller finns det risker om jag inte räknar på det mer utförligt?

3. Är det stor skillnad för flödet med meshfront eller är det mycket en stilgrej?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Om det är tips till ändringar så känner jag mig tyvärr bunden till Nvidia GPU efter att Linus Tech Tips för flera år sedan lurade in mig på G-sync till datorskärm.

För det alternativa billigare moderkortet så blir det ungefär samma pris som det här erbjudandet på inet som jag tänkte haka på. Kunde inte få in den att visas i byggaren.

Resten var bra alternativ för att dra ner kostnaden, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Om det är tips till ändringar så känner jag mig tyvärr bunden till Nvidia GPU efter att Linus Tech Tips för flera år sedan lurade in mig på G-sync till datorskärm.

För det alternativa billigare moderkortet så blir det ungefär samma pris som det här erbjudandet på inet som jag tänkte haka på. Kunde inte få in den att visas i byggaren.

Resten var bra alternativ för att dra ner kostnaden, tack!

Yes.

Standard kylaren räcker om man inte är känslig för lite sus. Nej den kan ej användas som en extra fläkt.

2TB bör räcka väldigt långt. I värsta fall kan du stoppa in en till SSD senare väldigt enkelt ifall det skulle bli fullt.

Övertryck är att föredra samt meshfront. Ja simpelt bara ha mer "fläktkraft" in än ut. Det enda tillfället där stängd front gör någon nytta är om man har hårddiskar och/eller coilwhine som man vill dämpa ljudet från.

Du kan också få pengar tillbaka på MSI nätagget via denna länken: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Yes.

Standard kylaren räcker om man inte är känslig för lite sus. Nej den kan ej användas som en extra fläkt.

2TB bör räcka väldigt långt. I värsta fall kan du stoppa in en till SSD senare väldigt enkelt ifall det skulle bli fullt.

Övertryck är att föredra samt meshfront. Ja simpelt bara ha mer "fläktkraft" in än ut. Det enda tillfället där stängd front gör någon nytta är om man har hårddiskar och/eller coilwhine som man vill dämpa ljudet från.

Du kan också få pengar tillbaka på MSI nätagget via denna länken: https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Det här var jättebra grejer, precis varför jag sökte mig till sweclockers, supertack!

Permalänk
Medlem

Här har du ett riktigt monsterbygge med ett NVIDIA-kort. Lirar du i 4K råder jag dig att ta en billigare CPU, typ 7600. Kör du på 7600 skulle jag byta RAM till 6000 MHz CL30 dock. I 1080p tycker jag lätt 7800X3D är värt pengarna.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Här har du ett riktigt monsterbygge med ett NVIDIA-kort. Lirar du i 4K råder jag dig att ta en billigare CPU, typ 7600. Kör du på 7600 skulle jag byta RAM till 6000 MHz CL30 dock. I 1080p tycker jag lätt 7800X3D är värt pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/LjtRs.png

Ye jag siktar på 5 7600 istället, mest för att den är lättare att kyla och har fått för mig att den då kommer ha längre livstid. Kollar specs på inet på 7 7800X3D mot 5 7600 och den verkar inte vara snabbare men har mycket större cache, är det den som gör stor skillnad?

RAM tittade jag inte tillräckligt på utan tog en som passade med bra specs. Både AMD Ryzen 7800X3D och 7600 har en max memory speed på DDR5-5200, innebär inte det att jag ska satsa på 5200 MHz RAM och sedan hitta en med låg CL eller går det bra med högre som 6000 MHz eller blir det en bottleneck? Hittar annars som lägst den på CL36 som jag valt som passar moderkortet men moderkort har jag inte heller lagt tillräckligt med tid på och tog en som passade allt annat (och var på extra pris på inet).

Btw chassit du rekommenderar verkar vara utgånget?

4080 är väldigt lockande men tror det är overkill för mina spelvanor. Ska hålla mig inom min budget på max 25k och gärna nämre 20k. Intressant att se hur många billigare av övriga komponenter du valt för att välja bättre grafikkort och CPU, jag själv har lite mer jämnfördelad budget bland alla komponenter och kanske snålat på fel grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Ye jag siktar på 5 7600 istället, mest för att den är lättare att kyla och har fått för mig att den då kommer ha längre livstid. Kollar specs på inet på 7 7800X3D mot 5 7600 och den verkar inte vara snabbare men har mycket större cache, är det den som gör stor skillnad?

RAM tittade jag inte tillräckligt på utan tog en som passade med bra specs. Både AMD Ryzen 7800X3D och 7600 har en max memory speed på DDR5-5200, innebär inte det att jag ska satsa på 5200 MHz RAM och sedan hitta en med låg CL eller går det bra med högre som 6000 MHz eller blir det en bottleneck? Hittar annars som lägst den på CL36 som jag valt som passar moderkortet men moderkort har jag inte heller lagt tillräckligt med tid på och tog en som passade allt annat (och var på extra pris på inet).

Btw chassit du rekommenderar verkar vara utgånget?

4080 är väldigt lockande men tror det är overkill för mina spelvanor. Ska hålla mig inom min budget på max 25k och gärna nämre 20k. Intressant att se hur många billigare av övriga komponenter du valt för att välja bättre grafikkort och CPU, jag själv har lite mer jämnfördelad budget bland alla komponenter och kanske snålat på fel grejer.

Cachen på 7800X3D hjälper en hel del till spel, men mer om du kör hög frekvens än hög bildupplösning/kvalitet

Snabbare RAM är viktigare på 7600 eftersom den har lite mindre cache, minst 6000MHz är det som gäller

Scarabeos bygge bytt till 7600 och utan kylare gör att du kan rymma in 4080 utan att bli för fattig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Ye jag siktar på 5 7600 istället, mest för att den är lättare att kyla och har fått för mig att den då kommer ha längre livstid. Kollar specs på inet på 7 7800X3D mot 5 7600 och den verkar inte vara snabbare men har mycket större cache, är det den som gör stor skillnad?

RAM tittade jag inte tillräckligt på utan tog en som passade med bra specs. Både AMD Ryzen 7800X3D och 7600 har en max memory speed på DDR5-5200, innebär inte det att jag ska satsa på 5200 MHz RAM och sedan hitta en med låg CL eller går det bra med högre som 6000 MHz eller blir det en bottleneck? Hittar annars som lägst den på CL36 som jag valt som passar moderkortet men moderkort har jag inte heller lagt tillräckligt med tid på och tog en som passade allt annat (och var på extra pris på inet).

Btw chassit du rekommenderar verkar vara utgånget?

4080 är väldigt lockande men tror det är overkill för mina spelvanor. Ska hålla mig inom min budget på max 25k och gärna nämre 20k. Intressant att se hur många billigare av övriga komponenter du valt för att välja bättre grafikkort och CPU, jag själv har lite mer jämnfördelad budget bland alla komponenter och kanske snålat på fel grejer.

7800X3D var nästan 28 % snabbare än 7600 i 1080p med ett 4090. I 4K var skillnaden mindre än 8 %. Skulle inte gå lägre än 4080 om du ska ha NVIDIA då jag inte tror 12 GB VRAM kommer räcka flera år framåt vilket 16 GB mycket troligare kan göra.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Så här kan det se ut med 7600.

MSI Cashback (220 kr tillbaka på PSU:n): https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Så här kan det se ut med 7600.

https://komponentkoll.se/bild/DvVxw.png

MSI Cashback (220 kr tillbaka på PSU:n): https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Sjysst, det här är bra grejer! Ska kolla på annat chassi och större SSD och pyssla lite för att se om jag får ihop det med rekommendationerna samt budget.

Kanske är ekonomin som talar men funderar på att inte satsa på tidslöshet i grafikkort. I min 12 år gamla PC var det bara grafikkortet som dog och byttes ut och jag är lite oroligt att jag försöker framtidssäkra mig nu men så dör den innan den behövs. Jag ska läsa vidare samt prova olika komponent kombinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Sjysst, det här är bra grejer! Ska kolla på annat chassi och större SSD och pyssla lite för att se om jag får ihop det med rekommendationerna samt budget.

Kanske är ekonomin som talar men funderar på att inte satsa på tidslöshet i grafikkort. I min 12 år gamla PC var det bara grafikkortet som dog och byttes ut och jag är lite oroligt att jag försöker framtidssäkra mig nu men så dör den innan den behövs. Jag ska läsa vidare samt prova olika komponent kombinationer.

Vid dagens tidpunkt tyder det mesta på att prestanda per krona kommer så mestadels stilla, så du kommer inte få ett avsevärt snabbar kort ol några år med samma budget, utan något snarlikt. Jag skulle köpa det du har råd med från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Cachen på 7800X3D hjälper en hel del till spel, men mer om du kör hög frekvens än hög bildupplösning/kvalitet

Snabbare RAM är viktigare på 7600 eftersom den har lite mindre cache, minst 6000MHz är det som gäller

Scarabeos bygge bytt till 7600 och utan kylare gör att du kan rymma in 4080 utan att bli för fattig

Det är nog Inets byggare som har fel men tar jag 5 7600 CPU:n så hittar jag ingen moderkort och 6000 MHz RAM kombination den tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid dagens tidpunkt tyder det mesta på att prestanda per krona kommer så mestadels stilla, så du kommer inte få ett avsevärt snabbar kort ol några år med samma budget, utan något snarlikt. Jag skulle köpa det du har råd med från början

Du har nog rätt. Ska satsa på minst 4080. Ska prova komponent kombinationer och se om jag blir nöjd med något. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Det är nog Inets byggare som har fel men tar jag 5 7600 CPU:n så hittar jag ingen moderkort och 6000 MHz RAM kombination den tillåter.

5200 är max specificerat på moderkortet, men snabbare minne är inget problem. Det är tekniskt sett överklockning, men minnestillverkaren säger att det är ok. Är du osäker kan du kolla på moderkortets QVL lista (minnesskit som testats på moderkortet)

Permalänk
Medlem

Nuvarande bygge

Efter en del mer pusslande tror jag det blir den här:

Blir ~240kr billigare än vad som visas med inets paketpris på moderkort och CPU.

Tack för alla råden, det har varit bra hjälp för mig som är aningen okunnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Efter en del mer pusslande tror jag det blir den här:

https://komponentkoll.se/bild/JFwnm.png

Blir ~240kr billigare än vad som visas med inets paketpris på moderkort och CPU.

Tack för alla råden, det har varit bra hjälp för mig som är aningen okunnig.

PSU:n och RAM-modulerna i mitt paket är bättre än dessa men annars ser det bra ut.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

PSU:n och RAM-modulerna i mitt paket är bättre än dessa men annars ser det bra ut.

Tack, men det mesta är rakt av kopierat från din

Varför jag tittade på annat RAM var för att timings var generellt sämre än den jag tog även om första CL30 såg bra ut, men för min otränade hjärna är det bara nummer så kanske missar skogen för träden. RAM är nog det jag är minnst nöjd med. För PSU:n tog jag en med bättre cybenetics certifications men som jag annars trodde var typ samma, vad har jag missat som gjorde din bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Tack, men det mesta är rakt av kopierat från din

Varför jag tittade på annat RAM var för att timings var generellt sämre än den jag tog även om första CL30 såg bra ut, men för min otränade hjärna är det bara nummer så kanske missar skogen för träden. RAM är nog det jag är minnst nöjd med. För PSU:n tog jag en med bättre cybenetics certifications men som jag annars trodde var typ samma, vad har jag missat som gjorde din bättre?

Jo, såg nu att subtimings var bättre på dina. Jag är inte tillräckligt påläst om DDR5 så jag är inte säker på vilka som är bäst i nuläget.

MSI-agget däremot har dubbelt så lång garantitid, semi-passiv drift samt ATX 3.0-stöd. Med MSI Cashback blir det till och med något billigare.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jo, såg nu att subtimings var bättre på dina. Jag är inte tillräckligt påläst om DDR5 så jag är inte säker på vilka som är bäst i nuläget.

MSI-agget däremot har dubbelt så lång garantitid, semi-passiv drift samt ATX 3.0-stöd. Med MSI Cashback blir det till och med något billigare.

Ingen aning vad semi-passiv drift gör eller vad ATX 3 innebär, det ska jag läsa på. Enda jag gick på var att Cybenetics gav den jag valde bättre i tystnad och effektivitet för typ samma peng.

Men du har rätt, bara 5 års garanti är farligt lågt.

Permalänk
Medlem

Skulle ha bytt ut moderkortet till det bästa B650-moderkortet på marknaden för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Ingen aning vad semi-passiv drift gör eller vad ATX 3 innebär, det ska jag läsa på. Enda jag gick på var att Cybenetics gav den jag valde bättre i tystnad och effektivitet för typ samma peng.

Men du har rätt, bara 5 års garanti är farligt lågt.

Semipassiv: nätaggregatets fläkt startar bara när det behövs. ATX 3.0: ny standard för nätagget, märks främst för att den inkluderar den nyare porten för strömförsörjning av grafikkort (används nästan bara av Nvidia på deras största moderna kort).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Skulle ha bytt ut moderkortet till det bästa B650-moderkortet på marknaden för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/hMpiK.png

Vad är det den gör bättre ? Eller är det bara priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Semipassiv: nätaggregatets fläkt startar bara när det behövs. ATX 3.0: ny standard för nätagget, märks främst för att den inkluderar den nyare porten för strömförsörjning av grafikkort (används nästan bara av Nvidia på deras största moderna kort).

Jag borde nog satsa på semi-passiv för det låter bra för livstiden. Lyckas inte hitta bland specifikationer vilka PSU:s som har det eller ej.

För ATX 3 du vet inte på rak arm om 4080 GPU:n jag tittar på använder den eller är det bara snäppet över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Jag borde nog satsa på semi-passiv för det låter bra för livstiden. Lyckas inte hitta bland specifikationer vilka PSU:s som har det eller ej.

För ATX 3 du vet inte på rak arm om 4080 GPU:n jag tittar på använder den eller är det bara snäppet över?

Japp, det använder den nya kontakten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Japp, det använder den nya kontakten.

Får väl bli den också då, du prickade allt rätt på första verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Vad är det den gör bättre ? Eller är det bara priset?

Kort och gott bäst spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimp Lo:

Kort och gott bäst spelprestanda.

Men om vi tar det lite mindre kort, vad gör den bättre?

Permalänk
Medlem

Det är ingen som vet varför Kingston skriver sina RAM timings i 3 steg? Ex 36-38-38 istället för Corsairs motsvarande i samma prisklass 36-36-36-76.