Permalänk
Medlem

Synd att dom inte gjort en "hybrid" version som även har riktig displayport för PC VR. Någon som vet hur mycket krångligare det hade varit? Är det BARA fråga om en anslutning eller krävs annan hårdvara i headsetet för detta ändamål?

Questen kan ju linkas men tyvärr blir det en del kompromisser på bildkvalitén och framförallt prestanda.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Ingen ögonspårning gör det helt ointressant för mig. Även om jag gillade min Quest 2. Väntar på nästa version.

Permalänk
Medlem

Har lovat att köpa en till grabben, hade hoppats på att priset skulle vara närmare Q2 men tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker priset är dyrt.
Det ryktas om en $199 Quest 3 lite modell kommer i Februari/ Mars.
Om namnet och priset stämmer lpter jag vara osagt då det låter otroligt i dagens klimat.
Jag gissar det kan ev vara en Quest 3 i Quest 2 formfaktor men man vet inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

kanske när det reas eller annars sänkts till 5000~

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Synd att dom inte gjort en "hybrid" version som även har riktig displayport för PC VR. Någon som vet hur mycket krångligare det hade varit? Är det BARA fråga om en anslutning eller krävs annan hårdvara i headsetet för detta ändamål?

Questen kan ju linkas men tyvärr blir det en del kompromisser på bildkvalitén och framförallt prestanda.

Även om jag personligen inte stör mig (eller ens märker) kvalitetsskillnaden, och då kör jag ändå air link, så undrar jag vad du menar med kompromisser med prestanda?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Även om jag personligen inte stör mig (eller ens märker) kvalitetsskillnaden, och då kör jag ändå air link, så undrar jag vad du menar med kompromisser med prestanda?

/hulle.

Det är viss prestandaförlust att komprimera videoströmmen och baxa över, även ökat VRAM-användande vad jag minns.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att uppgradera från q2 till q3, men det låter dyrt. Trodde naivt att 499 och 699 dollar skulle motsvara 5000 och 7000 kr, vilket kändes rimligt. Men jag är uppenbarligen kvar i dåtiden mentalt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är viss prestandaförlust att komprimera videoströmmen och baxa över, även ökat VRAM-användande vad jag minns.

Precis detta. Och som mitt nick antyder så kör jag uteslutande flightsim i VR och minsta flaskhals märks direkt. Nu har jag iofs ett extremt gammalt grafikkort så en uppgradering gör nog stor skillnad oavsett Quest 2 eller Quest 3.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Halldin:

Det är viss prestandaförlust att komprimera videoströmmen och baxa över, även ökat VRAM-användande vad jag minns.

Med 200-400mbps och av1 ska du nog inte oroa dig för mycket. DP alternativ hade gjort det dyrare

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Med 200-400mbps och av1 ska du nog inte oroa dig för mycket. DP alternativ hade gjort det dyrare

400mbps ä ju mindre än 10% av HDMI 2.1😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ingen ögonspårning gör det helt ointressant för mig.

För mig är det avsaknaden av OLED. Hade headsetet haft svart svärta hade jag nog köpt det trots att jag är ointresserad av att spela spel gjorda för den interna processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

400mbps ä ju mindre än 10% av HDMI 2.1😮

Det är i det stora hela helt ovesäntligt.
Har manndator och nätverk så man kan pusha uppåt 400-500+ Mbps trådlöst ja då är det inte långt ifrån trådat. Speciellt inte med virtual desktop.
Visst ser man säkert skillnad om man sysslar med vr racing byter mellan ett trådat och ett trådlöst om man sitter på high end prylar.
Jämför man tex med PSVR2 somnär det enda trådade headset jag äger för närvarande så är PSVR2 paneler ett "större störningsmoment" än att Quest 2 skulle se dåligt ut pga det gör trådlös PCVR.
Quest 1 såg dåligt ut men personligen tycker jag aödrig Quest 2 sett dåligt ut med trådlös PCVR och speciellt inte på senare tid när man kan skrämma upp bitraten än mer än vad man kunde förr.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

400mbps ä ju mindre än 10% av HDMI 2.1😮

Är det inte mer typ 1%, lol?

Men nej du behöver inte det haha. Link tror jag kör default typ 200mbps, om du bumpar upp det till 500mbps och kanske 1.3x render res (eller ännu mer) så får du bra mycket bättre bild med SteamVR. Via wifi är det kanske möjligt men du måste vara bra nära en fet router, via USB borde du kunna köra det det förutsatt att du har en fet nog dator förstås.

Själv sitter jag och funderar på 128gb vs 512gb. Men med tanke på att man bara lär ha ett eller nåt par "stora" native spel installerade åt gången på den så funkar nog 128gb även om ett "Quest 3 optimerat" spel skulle vara typ 50gb. Och om 3 år kommer väl the new shit ändå.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kul att tekniken går framåt. Använder min Quest 1:a för lite för att byta ut den just nu.
Kanske om den går sönder. Ska bli intressant och se speeden på det trådlösa.

Quest 2 ligger bara på 200Mbit va som max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kul att tekniken går framåt. Använder min Quest 1:a för lite för att byta ut den just nu.
Kanske om den går sönder. Ska bli intressant och se speeden på det trådlösa.

Quest 2 ligger bara på 200Mbit va som max?

Syftar du på PCVR streamingen?
Quest 2 kan man sen en tid tillbaka köra betydligt högre, jag kör 400-500Mbps med Virtual desktop. 👍
Över det upplever jag stutter men ibland funkar även högre.
Quest 3 kommer hantera pcvr än böttre tack vare kraftfullare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Molotov:

Syftar du på PCVR streamingen?
Quest 2 kan man sen en tid tillbaka köra betydligt högre, jag kör 400-500Mbps med Virtual desktop. 👍
Över det upplever jag stutter men ibland funkar även högre.
Quest 3 kommer hantera pcvr än böttre tack vare kraftfullare

Ah precis på Quest 1 kommer jag bara upp i 100Mbit, så påverkar den trådlösa prestandan rätt bra.
Nice om de nya linserna är bättre mot screen door effekten också.

Permalänk
Medlem

Quest 3 Automatically Renders At Higher Resolution In Almost All Apps & Games

Citat:

On Quest 2, the default value (ie. what 1.0x delivers) is 1440×1584 per eye. But on Quest 3, thanks to the much more powerful GPU, this has been increased by around 30% to 1680×1760. That means almost all games will look sharper and clearer by default, with no updates from the developer needed.

https://www.uploadvr.com/quest-3-higher-default-rendering-res...

Permalänk
Medlem

Quest 3 Will Get Inside-Out Upper Body Tracking & AI Leg Estimation Later This Year

Citat:

Quest 3 will be able to leverage its side cameras, which face downward, to track your wrist, elbows, shoulder, and torso using advanced computer vision algorithms. Meta calls this Inside-Out Body Tracking (IOBT).

https://www.uploadvr.com/quest-3-body-tracking/

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om AR för Quest 3? Är detta första headsetet på stor skala som rullar ut med AR som har god funktionalitet?
Kan detta användas till allt möjligt eller är det mer av en gimmick? Om det handlar om rätt avancerad AR så kanske Meta borde marknadsfört detta hårdare och haft många samarbeten med företag i olika branscher?

Lite skillnad med simpel och osmidig AR i mobiltelefon jämfört att kunna slänga upp AR överallt omkring sig eller använda det produktivt i arbetet. De kanske är lite mer försiktiga efter Quest Pro i och för sig och kanske pushar hårdare på nästa års connect när det finns många headset ute.

Hur nära är vi att ha ett bekvämt headset som man kan arbeta med en hel dag? Typ slänga upp virtuella skärmar i AR miljön istället för att ha en riktigt monitor tillexempel(inte bara att det går, utan att det är ganska bekvämt också). Eller att arbeta med 3d modeller i AR istället för platta objekt på platt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad tror ni om AR för Quest 3? Är detta första headsetet på stor skala som rullar ut med AR som har god funktionalitet?
Kan detta användas till allt möjligt eller är det mer av en gimmick? Om det handlar om rätt avancerad AR så kanske Meta borde marknadsfört detta hårdare och haft många samarbeten med företag i olika branscher?

Lite skillnad med simpel och osmidig AR i mobiltelefon jämfört att kunna slänga upp AR överallt omkring sig eller använda det produktivt i arbetet. De kanske är lite mer försiktiga efter Quest Pro i och för sig och kanske pushar hårdare på nästa års connect när det finns många headset ute.

Hur nära är vi att ha ett bekvämt headset som man kan arbeta med en hel dag? Typ slänga upp virtuella skärmar i AR miljön istället för att ha en riktigt monitor tillexempel(inte bara att det går, utan att det är ganska bekvämt också). Eller att arbeta med 3d modeller i AR istället för platta objekt på platt skärm.

Passthrough verkar tillräckligt bra och djupsensorn kan mappa omgivningen, så enskilda tillämpningar som att förankra en storbildsduk för att titta på film - visst. Men den är garanterat alldeles för tung och obekväm för att deras vision om att smälta samman köttvärlden med den virtuella ska vara praktisk användbar. Tror väldigt få skulle gå med den på sig inomhus hela tiden. Vikten skulle behöva halveras och gärna med öppen design a’la Quest Pro.

Utöver vikten tror jag inte det är bekvämt för ögonen att sitta och jobba med den, det ska till mycket högre upplösning och gärna varifocal. Det kanske funkar till nöds kortare stunder men kan inte se mig sitta en hel dag och jobba så.

Eftersom det kräver Metakonto och speciell mjukvara för att ansluta till PC tror jag förresten företagspolicy ofta sätter stopp för arbete ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är i det stora hela helt ovesäntligt.
Har manndator och nätverk så man kan pusha uppåt 400-500+ Mbps trådlöst ja då är det inte långt ifrån trådat. Speciellt inte med virtual desktop.
Visst ser man säkert skillnad om man sysslar med vr racing byter mellan ett trådat och ett trådlöst om man sitter på high end prylar.
Jämför man tex med PSVR2 somnär det enda trådade headset jag äger för närvarande så är PSVR2 paneler ett "större störningsmoment" än att Quest 2 skulle se dåligt ut pga det gör trådlös PCVR.
Quest 1 såg dåligt ut men personligen tycker jag aödrig Quest 2 sett dåligt ut med trådlös PCVR och speciellt inte på senare tid när man kan skrämma upp bitraten än mer än vad man kunde förr.

Grejen med racing är att det är snabb rörelse och ofta träd, buskar och gräs runt banorna. Det blir lite som konfetti och kräver hög bitrate för att inte se smetigt ut.

Alla spel med liknande drag får samma problem.

Quest 2 tycker jag förvisso är fullt acceptabelt i 500Mbs trådat. 3;an ska ju dock ha skarpare bild och högre upplösning. Då behövs också högre bitrate.

Främsta problemet är dock att USB suger, moderkortstillverkare är värdelösa på att implementera det, och Meta är en samling dårhushjon.

Permalänk
Medlem

Då denna saknar eye-tracking kör jag på en Pico 4 istället. Då får jag pannkakslinser och då jag bara ska köra PCVR bryr jag mig inte om övriga funktionaliteter. Ett rimligt headset med pannkakslinser, eye-tracking och displayport hade dock varit trevligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Passthrough verkar tillräckligt bra och djupsensorn kan mappa omgivningen, så enskilda tillämpningar som att förankra en storbildsduk för att titta på film - visst. Men den är garanterat alldeles för tung och obekväm för att deras vision om att smälta samman köttvärlden med den virtuella ska vara praktisk användbar. Tror väldigt få skulle gå med den på sig inomhus hela tiden. Vikten skulle behöva halveras och gärna med öppen design a’la Quest Pro.

Utöver vikten tror jag inte det är bekvämt för ögonen att sitta och jobba med den, det ska till mycket högre upplösning och gärna varifocal. Det kanske funkar till nöds kortare stunder men kan inte se mig sitta en hel dag och jobba så.

Eftersom det kräver Metakonto och speciell mjukvara för att ansluta till PC tror jag förresten företagspolicy ofta sätter stopp för arbete ändå.

Om man skulle flytta elektroniken så kanske inte vikten skulle vara ett problem längre?
Tillexempel batteriet borde ju väga en del och APUn kanske väger ganska lite, det blir dock många bäckar små så den tillsammans med batteriet kanske står för halva vikten i alla fall?

Får man bort vikten så ligger ju inte heller så mycket vikt på obekväma ställen heller, så den behöver väl tillexempel inte sitta lika hårt.

Skulle vara intressant med forskning på hur ansträngande paneler är för ögon och vad som kan göras för att motverka detta. Olika tekniker kanske påverkar olika mycket, till exempel komprimering och eftersläpningar borde ju också påverka hur ansträngande det blir för hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om man skulle flytta elektroniken så kanske inte vikten skulle vara ett problem längre?
Tillexempel batteriet borde ju väga en del och APUn kanske väger ganska lite, det blir dock många bäckar små så den tillsammans med batteriet kanske står för halva vikten i alla fall?

Får man bort vikten så ligger ju inte heller så mycket vikt på obekväma ställen heller, så den behöver väl tillexempel inte sitta lika hårt.

Skulle vara intressant med forskning på hur ansträngande paneler är för ögon och vad som kan göras för att motverka detta. Olika tekniker kanske påverkar olika mycket, till exempel komprimering och eftersläpningar borde ju också påverka hur ansträngande det blir för hjärnan.

Googlade och påstått väger batteriet i Quest 2 bara 63 gram, så även fast det skulle hjälpa så är det inte tillräckligt. Då skulle nog allt utom displayerna och linserna behöva ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Googlade och påstått väger batteriet i Quest 2 bara 63 gram, så även fast det skulle hjälpa så är det inte tillräckligt. Då skulle nog allt utom displayerna och linserna behöva ut.

Det borde ju gå att få ner till till ca 40% av nuvarande vikt inom ett par år:

Quest 3: Weight: 515 grams (including headset, soft strap and facial interface).

Bigscreen Beyond’s weight is without compare in a PC VR headset design with SteamVR Tracking. It puts 127 grams of hardware on the front of the face plus around 30 grams in the face cushion and approximately 10 to 20 in the strap, according to Shankar.

Vive Flow (189 grams)
Vive XR Elite (270 grams without rear battery)
Oculus Go (468 grams)
Oculus Rift (470 grams)
Meta Quest 2 (503 grams)
HTC Vive (566 grams)
Oculus Quest (571 grams)
Meta Quest Pro (700 grams)
Valve Index (807 grams)

Så, Quest 4 kanske då?

Problemet kanske är mest att dem har vikt framtill på ansiktet och inte typ baktill på huvudbandet?
127 Gram framåt som med Beyond kanske inte är något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det borde ju gå att få ner till till ca 40% av nuvarande vikt inom ett par år:

Quest 3: Weight: 515 grams (including headset, soft strap and facial interface).

Bigscreen Beyond’s weight is without compare in a PC VR headset design with SteamVR Tracking. It puts 127 grams of hardware on the front of the face plus around 30 grams in the face cushion and approximately 10 to 20 in the strap, according to Shankar.

Vive Flow (189 grams)
Vive XR Elite (270 grams without rear battery)
Oculus Go (468 grams)
Oculus Rift (470 grams)
Meta Quest 2 (503 grams)
HTC Vive (566 grams)
Oculus Quest (571 grams)
Meta Quest Pro (700 grams)
Valve Index (807 grams)

Så, Quest 4 kanske då?

Problemet kanske är mest att dem har vikt framtill på ansiktet och inte typ baktill på huvudbandet?
127 Gram framåt som med Beyond kanske inte är något problem?

Om allting flyttas ut till en puck, ja. Men hittills har Meta valt att inte gå den vägen då dom vill ha allt integrerat. Vision Pro behöll för övrigt hårdvaran inuti trots batteripucken, så frågan är hur lätt det är att flytta ut allt.

Viktfördelningen kan förbättras men det handlar mest om att gå från outhärdligt till uthärdligt, ska den bli såpass bekväm att du kan ha den på hela dagen utan att tänka på det måste den absoluta vikten ner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grejen med racing är att det är snabb rörelse och ofta träd, buskar och gräs runt banorna. Det blir lite som konfetti och kräver hög bitrate för att inte se smetigt ut.

Alla spel med liknande drag får samma problem.

Quest 2 tycker jag förvisso är fullt acceptabelt i 500Mbs trådat. 3;an ska ju dock ha skarpare bild och högre upplösning. Då behövs också högre bitrate.

Främsta problemet är dock att USB suger, moderkortstillverkare är värdelösa på att implementera det, och Meta är en samling dårhushjon.

Japp, jag upplever virtual desktop med 500mbps både se bättre ut och ge bättre performance än 500mbps med både Link och AirLink.
Link kabeln duger bara om man skulle ha batteritorsk

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

UploadVR: https://www.uploadvr.com/quest-3-hands-on-impressions/

Citat:

As soon as I put Quest 3 on my face, I was surprised at how light and comfortable it felt, even with the default flimsy cloth strap

Citat:

Those who upgrade from fresnel lens headsets like Quest 2 will wonder how they ever tolerated the blurriness by comparison, and those coming from any other standalone headset will wonder how they ever found those graphics acceptable.

Citat:

Quest 3 also has Meta's widest field of view yet, at 110 degrees horizontal according to Meta when at the minimum eye relief. Horizontally, it felt roughly on par with Quest Pro, Valve Index and PlayStation VR2 - and unlike Quest 2, the dual panels mean it won't be narrower for people with wider IPDs. Vertically, the field of view felt the same as Quest 2.

Citat:

Quest 3's facial interface is made of a completely different kind of foam, which was a very welcome change given how much I hate the cheap-feeling face-hurting harsh material of Quest 2's facial interface.

Citat:

The other issue in the near field is ghosting. While Quest Pro's passthrough is really just black & white with a delayed color layer jankily added on top, Quest 3's passthrough is true color, which looks & feels much better. However, there's still some double-imaging on moving objects or hands nearby. It's much more subtle than it was on Quest Pro, but it's still present, including on your hands and arms, and this is the biggest weakness of the Quest 3 passthrough experience.
Ian tried Apple Vision Pro back in June, and he tells me this wasn't an issue with it. With Vision Pro, he said he truly felt the hands he was seeing were his own, whereas the ghosting effect on his hands on Quest 3 meant he didn't feel this at all. Of course, Vision Pro has a secondary chipset specifically for passthrough and costs seven times more.

Citat:

But the big downside of mixed reality on Quest 3 currently is that it lacks dynamic occlusion


But these virtual objects are still rendered in front of your hands, arms, and other people, even if they should really be behind them.
This lack of dynamic occlusion was jarring - especially given it means virtual objects are rendered in front of your hands - and it completely broke the illusion of those virtual objects really being there in front of me. Meta will be adding dynamic occlusion as a software update later this year - but it's a huge shame it won't be there at launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad tror ni om AR för Quest 3?
...
Hur nära är vi att ha ett bekvämt headset som man kan arbeta med en hel dag? Typ slänga upp virtuella skärmar i AR miljön istället för att ha en riktigt monitor tillexempel(inte bara att det går, utan att det är ganska bekvämt också). Eller att arbeta med 3d modeller i AR istället för platta objekt på platt skärm.

Jag har beställt en Quest 3, har en Quest 2 (och en Valve Index) sen tidigare. AR tar nog ett kliv framåt med Q3 här men jag tror det du pratar om kommer först med Apple Vision ett år in i dess produktcykel och kanske främst till nästa revision av den hårdvaran.