Datorn startar inte med Molex i / Chroma ARGB Controller

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte med Molex i / Chroma ARGB Controller

Installerade precis en Razer Chroma ARGB controller då mitt moderkort inte hade någon ARGB header. Denna kopplas med en molex -> DC kontakt för ström och rätt in i ett internt USB uttag. Controllern ger endast möjlighet till RGB belysning och styr inte själva fläktarna alls, dessa är kopplade i moderkortet på CHA_FAN osv som vanligt.

Molex går direkt från ett av 6-pin uttagen på mitt Kolink Enclave 700 Watt och direkt till controllern. Kabeln från Controllern är 3-pin Molex men det bör la inte spela någon roll om man stoppar den i en 4-pin Molex?

Om jag försöker starta datorn med denna i så klickar nätagget en gång, några fläktar försöker spinna upp men sen blir det helt dött. Om jag drar ur molex kontakten så startar allt som det ska.

Är det fel på kontakten? Har jag stoppat den i fel ställe på PSUn? Finns det någon speciell port som ska användas på en PSU för Molex och inte en generell 6-pin?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Löste sig, tydligen är inte modulära nätaggskablar kompatibla med varandra, alla har sin egen standard a la Apple.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Löste sig, tydligen är inte modulära nätaggskablar kompatibla med varandra, alla har sin egen standard a la Apple.

Bra att du märkte det.

Får man hoppas att inte allt för mycket rök av att få spänning på fel stift.

Och som du säger så finns inte modjlariteten med i nätaggstandarden så tillverkarna går använda vilka kontaker de vill och koppla der de vill i den änden.

T.ex. 12V på 5v linan är dödligt för den mesta elektroniken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows