Jag körde till Netonets lagerbutik i Ullared för att klämma lite på de tangentbord som deras sortiment erbjöd, och efter mycket hårt testande stod det mellan mitt förstahandsval, Microsoft Natural Multimedia, samt Logitech´s läckert svarta, trådlösa tusenkronors desktop, med optisk mus.
Valet föll på Microsofts favör, och jag har nu skrivit en bibel under helgen - kan bara säga att tangentbordet är underbart. Helskönt nedslag med bra "klick" i tangenterna. Snabbknapparna i överkanten är i hög kvalitét och är rätt så genomtänkta. Programvaran är utomordentligt enkel. Ett stort fett plus för ergonomi-guiden som man fick med på installations skivan. En urbra guide till hur man optimerar sin arbetsplats för maximal ergonomi.
Har bara stött på ett enda problem. Jag spelar något spel (vilket som helst, men för tillfället handlade det om CrimsonLand och American McGee´s Alice), och behöver joxa med ett gäng knappar. Plötsligt slutar tangentbordet att svara. Man kör den smidiga felsökningen och trycker på alla knappar, men ingenting händer. Laptopens interna bord deaktiveras utav någon anledning när man kör ett extern bord in i PS2 porten, så det kan inte hjälpa mig.
Jag tvingas göra en hård omstart, och när jag ändå var där framme så drog jag ut PS2 pluggen, som vid det laget var skållhet!
Fast jag misstänker att det är min sketna laptop som försöker grilla min nya hårdvara, och jag skyller även tangentbordslåsningen på laptopen. För ni har väl aldrig varit med om något liknande med era nya bord?
Jag rekomenderar starkt detta tangentbord!