Kan inte nå server efter byte till Edgerouter X

Permalänk
Medlem

Kan inte nå server efter byte till Edgerouter X

Bytte nyss till en Edgerouter X, och sedan dess kan jag inte nå min server (som kör Ubuntu Server). Den svarar inte på ping trots att den fått en DHCP-lease.

Jag har även provat att ge den en statisk ip, men inte heller detta svarar den på ping på. Även startat om servern och clearat alla leases så att den får ny ip, inte heller detta svarar den på - trots att jag ser den i lease-listan.

Innan routerbytet hade servern ip 192.168.1.63, inte heller detta svarar den på.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Sitter du på samma subnät som servern?
Finns den isåfall i din arp-cache?
Kör "arp /a" i Poweshell eller cmd och kolla om det finns någon MAC-adress för serverns IP

Permalänk
Medlem

Kan servern pinga annat på nätet?

Vad visar ip a ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Sitter du på samma subnät som servern?
Finns den isåfall i din arp-cache?
Kör "arp /a" i Poweshell eller cmd och kolla om det finns någon MAC-adress för serverns IP

Nej den finns inte i arp-cache.

Skrivet av varget:

Kan servern pinga annat på nätet?

Vad visar ip a ?

Jag har ingen (lätt) möjlighet att trycka in skärm och tangentbord i servern, så jag famlar i det blinda (eftersom jag inte kan ssha in). Men behövs det får jag försöka åstadkomma det.

Permalänk
Medlem

Default gateway på datorn du pingar från är gissningsvis 192.168.1.10 som ICMP-meddelandet kommer i retur från. Jag har svårt att tro att det är default-inställningen på vad ER-X annonserar över DHCP, det borde rimligtvis vara 192.168.1.1 (samma som default managementgränssnittet), men jag har svårt att surfa fram en uppgift om det.

Har du petat på inställningarna i routern, till exempel på nätmasken eller på statiska routes?

Edit: Samma fråga fast Windows-datorn du pingar ifrån? Den är ställd på att vara DHCP-klient? ipconfig /a ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Default gateway på datorn du pingar från är gissningsvis 192.168.1.10 som ICMP-meddelandet kommer i retur från. Jag har svårt att tro att det är default-inställningen på vad ER-X annonserar över DHCP, det borde rimligtvis vara 192.168.1.1 (samma som default managementgränssnittet), men jag har svårt att surfa fram en uppgift om det.

Har du petat på inställningarna i routern, till exempel på nätmasken eller på statiska routes?

Edit: Samma fråga fast Windows-datorn du pingar ifrån? Den är ställd på att vara DHCP-klient? ipconfig /a ?

Det är datorns ip som är .10, default gateway är 192.168.1.1.

Permalänk
Medlem

Hehe det här kanske blir pinigt. Men jag kör pihole och den har också bytt ip. Kan det inverka? (Jag kör DHCP på routern och inte i pihole).

Dock borde ju servern fortfarande gå på samma gateway (192.168.1.1) där DNSen är satt så det borde inte inverka, tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej den finns inte i arp-cache.

Jag har ingen (lätt) möjlighet att trycka in skärm och tangentbord i servern, så jag famlar i det blinda (eftersom jag inte kan ssha in). Men behövs det får jag försöka åstadkomma det.

Ah jag förstår.

Men antar att den har ipv6 på. Kommer du åt den via namn.local? Eller vad kör du på den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Absolut kan den ha fått nytt IP om det inte är ställt statiskt i servern.. Du har ju ny DHCP. Du kan se eheter i routerns GUI

Permalänk
Medlem

Ah. Då tänker jag hävda att ping-svaret är en direkt effekt av att servern inte finns i ARP-cachen på den pingande datorn.

Rimligtvis svarar servern då inte på ARP. Vilket borde betyda att den stannat i uppstarten innan nätverksstacken gått igång.

Jag tror att servern borde svara på ARP även om den har en statisk adress på ett annat IP-subnät, men det var länge sedan jag läste ARP-RFC:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ah jag förstår.

Men antar att den har ipv6 på. Kommer du åt den via namn.local? Eller vad kör du på den?

Kör Ubuntu Server 22.04.

Skrivet av tcntad:

Absolut kan den ha fått nytt IP om det inte är ställt statiskt i servern.. Du har ju ny DHCP. Du kan se eheter i routerns GUI

Se bilden i första inlägget?

Permalänk
Medlem

...men den har fått en IP-adress via DHCP. Märkligt.

Hur länge varar leasen? Kan servern vara död trots att leasen existerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ah. Då tänker jag hävda att ping-svaret är en direkt effekt av att servern inte finns i ARP-cachen på den pingande datorn.

Rimligtvis svarar servern då inte på ARP. Vilket borde betyda att den stannat i uppstarten innan nätverksstacken gått igång.

Jag tror att servern borde svara på ARP även om den har en statisk adress på ett annat IP-subnät, men det var länge sedan jag läste ARP-RFC:n.

Sorry, det här är lite över min nivå av nätverkskunnande.

Skrivet av KAD:

...men den har fått en IP-adress via DHCP. Märkligt.

Hur länge varar leasen? Kan servern vara död trots att leasen existerar?

Leasen varar ett dygn by default, satte ned den till 15 minuter, ingen skillnad.

Nej extremt otroligt att något är fel på servern eftersom den fungerat klockrent fram till routerbytet i förrgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kör Ubuntu Server 22.04.

Då föreslår jag att du testar det. På en Windows maskin behöver du installera en mdns klient.

Edit sen win10 1703 verkar det vara default

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Då föreslår jag att du testar det. På en Windows maskin behöver du installera en mdns klient.

Edit sen win10 1703 verkar det vara default

menar du alltså dell-990 på port 1703? Isåfall fungerar det inte.

Permalänk
Medlem

Kan detta ha med pihole att göra? Jag körde pihole innan (när det fungerade), men nu har den också bytt ip. piholes (nya) ip är dock satt som DNS i routern, så det känns inte som att det borde ha någon påverkan. Men vad vet jag. Vill inte minnas att jag ändrat några nätverks-conf alls på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

menar du alltså dell-990 på port 1703? Isåfall fungerar det inte.

Nej nej

Ping namn.local

Om din dator heter dell-990 så
Ping dell-990.local

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej nej

Ping namn.local

Om din dator heter dell-990 så
Ping dell-990.local

Ping request could not find host dell-990.local. Please check the name and try again.

Permalänk
Medlem

På Linux finns kommandot arping om man vill köra ARP-förfrågan manuellt.

Nedan är ett exempel på ett IP som svarar och ett som jag råkar veta inte används:

kad@localhost:~$ arping 192.168.1.105 -I enp0s25 ARPING 192.168.1.105 from 192.168.1.164 enp0s25 Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 171.921ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 93.562ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 15.046ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 40.196ms ^CSent 4 probes (1 broadcast(s)) Received 4 response(s) kad@localhost:~$ arping 192.168.1.199 -I enp0s25 ARPING 192.168.1.199 from 192.168.1.164 enp0s25 ^CSent 13 probes (13 broadcast(s)) Received 0 response(s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

På Linux finns kommandot arping om man vill köra ARP-förfrågan manuellt.

Nedan är ett exempel på ett IP som svarar och ett som jag råkar veta inte används:

kad@localhost:~$ arping 192.168.1.105 -I enp0s25 ARPING 192.168.1.105 from 192.168.1.164 enp0s25 Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 171.921ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 93.562ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 15.046ms Unicast reply from 192.168.1.105 [FA:6B:34:7F:28:CB] 40.196ms ^CSent 4 probes (1 broadcast(s)) Received 4 response(s) kad@localhost:~$ arping 192.168.1.199 -I enp0s25 ARPING 192.168.1.199 from 192.168.1.164 enp0s25 ^CSent 13 probes (13 broadcast(s)) Received 0 response(s)

Tyvärr ingen Linuxaccess.

Bara så jag inte är helt tappad här. Eftersom båda enheterna (verkar ha) har en 192.168.1.x-ip så är de väl på samma subnät?

Det märkligaste känns som att servern får en DHCP-lease i routern men ändå inte svarar på ping.

Den svarar inte heller på ping från routerns CLI, lustigt nog.

PING 192.168.1.178 (192.168.1.178) 56(84) bytes of data. From 192.168.1.1 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable From 192.168.1.1 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable From 192.168.1.1 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tyvärr ingen Linuxaccess.

Rullar inte din PiHole på Linux? I så fall kan du väl SSH:a in på den och felsöka därifrån vid behov?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av izzie:

Kör Ubuntu Server 22.04.

Se bilden i första inlägget?

Jag reagerade och svarade på detta.
"Men jag kör pihole och den har också bytt ip. Kan det inverka?"

Har din pihole bytt IP så har garanterat din router ochså gjort det, såg bilden i första inlägget både innan och efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rullar inte din PiHole på Linux? I så fall kan du väl SSH:a in på den och felsöka därifrån vid behov?

Jag får någon sorts key mismatch som jag inte orkade lösa igår. Men det är väl märkligt att den inte svarar på ping från routern själv, även om routern tilldelat den en ip via dhcp?

Skrivet av tcntad:

Jag reagerade och svarade på detta.
"Men jag kör pihole och den har också bytt ip. Kan det inverka?"

Har din pihole bytt IP så har garanterat din router ochså gjort det, såg bilden i första inlägget både innan och efter

Sorry jag är nog trög. Den nya routern har ip 192.168.1.1, samma som den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag får någon sorts key mismatch som jag inte orkade lösa igår. Men det är väl märkligt att den inte svarar på ping från routern själv, även om routern tilldelat den en ip via dhcp?

Det är inte bara att din lokala SSH-klient klagar för att server-nyckeln du får från din PiHole inte matchar den som sparats i known_hosts-filen från någon tidigare gång du SSH:ade till en annan enhet som förut hade samma IP som nu tilldelats din PiHole?

Ja, lite lustigt är det ju, men jag vet samtidigt inte hur du konfigurerat ditt nät tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är inte bara att din lokala SSH-klient klagar för att server-nyckeln du får från din PiHole inte matchar den som sparats i known_hosts-filen från någon tidigare gång du SSH:ade till en annan enhet som förut hade samma IP som nu tilldelats din PiHole?

Ja, lite lustigt är det ju, men jag vet samtidigt inte hur du konfigurerat ditt nät tidigare.

Jo, skulle tro att det är så. Orken tog slut där igår. Får lösa det när jag kommer hem idag.

Permalänk
Medlem

När jag kom hem kom jag plötsligt åt servern en liten stund på ipt den fått av dhcp. Sedan rebootade jag den och sen dess kommer jag inte åt den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

När jag kom hem kom jag plötsligt åt servern en liten stund på ipt den fått av dhcp. Sedan rebootade jag den och sen dess kommer jag inte åt den igen.

Det tyder mer på att servern inte riktigt mår bra, då alla andra klienter funkar bra med nya routern?
Nästa steg är nog att koppla in en skärm i den och felsöka lokalt, dvs kolla loggar och prova en manuell dhcp-request med dhclient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Det tyder mer på att servern inte riktigt mår bra, då alla andra klienter funkar bra med nya routern?
Nästa steg är nog att koppla in en skärm i den och felsöka lokalt, dvs kolla loggar och prova en manuell dhcp-request med dhclient.

Det får bli nästa steg nu ikväll.

För att utesluta något knas stängde jag ned DHCP-servern i Edgeroutern och satte upp en i pihole istället. Servern får en ny ip, inte heller den går att pinga eller komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det får bli nästa steg nu ikväll.

För att utesluta något knas stängde jag ned DHCP-servern i Edgeroutern och satte upp en i pihole istället. Servern får en ny ip, inte heller den går att pinga eller komma åt.

https://i.imgur.com/19U86jc.png

Hur vet du att den får en adress från DHCP-servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Hur vet du att den får en adress från DHCP-servern?

Routerns/pihole ui/cli säger det iallafall.