Jag upplever det mest när jag skickar mejl, men det gäller nog egentligen även när Thunderbird försöker hämta nya mejl.
Inställningen är port 587 med TLS. Jag testade port 465 med SSL nu, det gjorde ingen skillnad.
När jag försöker skicka mejl så får jag upp dialogrutan "Skickar meddelande" med "Status: Skickar meddelande...", men det som händer är som regel bara att den står och tuggar, och till slut kommer meddelande om att SMTP gjorde timeout. Om man bara avbryter försöket att skicka och försöker igen och igen, så går mejlet ofta iväg på sisådär 4-5:e försöket.
Det som händer då är att meddelandet i statusrutan ändras till "Status: Kontrollerar e-postserverns egenskaper...". Oftast står den även i det läget och tuggar 10-30 sekunder innan mejlet till slut skickas. Men om status väl ändras från "Skickar meddelande..." till "Kontrollerar e-postserverns egenskaper...", så går mejlet i alla fall alltid iväg.
Jag får ofta upp rutan med felmeddelandet "Det tog för lång tid att få svar från servern imap.websupport.se.", så det verkar ju som om anslutningsproblemet gäller både in- och utgående.
Och som sagt, alla andra program, webbläsare, etc, fungerar helt felfritt. Och om jag slår på mobil hotspot på telefonen och kopplar upp datorn via mobilen istället för det vanliga WiFi:t, då fungerar även Thunderbird felfritt. Men varför fungerar inte Thunderbird när datorn är ansluten via det vanliga WiFi:t?