Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Anslutningsproblem Thunderbird

Permalänk
Medlem

Anslutningsproblem Thunderbird

Jag har ett problem som jag inte riktigt begriper mig på. Jag använder Thunderbird som e-postklient. När datorn är uppkopplad via WiFi så går det extremt långsamt och ibland inte alls att skicka mejl eller att hämta mottagna mejl. När jag försöker skicka mejl eller uppdatera inkorgen så får jag meddelande om "SMTP timeout".

Internet i övrigt fungerar helt felfritt, det är bara just Thunderbird som inte vill ansluta.

Exakt samma problem med Thunderbird på de två olika WiFi-nätverk jag använder till vardags.

Men om jag bara slår på mobil hotspot på telefonen och kopplar upp datorn till internet den vägen istället, då fungerar Thunderbird helt felfritt, utan några uppkopplingsproblem. Varför har just Thunderbird, och inga andra program, problem att koppla upp via mitt WiFi?

E-postkontona jag försöker koppla upp mot finns på Websupport, f.d. Binero, om det skulle spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Vad har du för internetleverantör och vilken smtp-server använder du när du skickar eposten?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn på två olika WiFi-nätverk, där den ena är uppkopplad via Telia och den andra via Bredband2, och problemet finns på båda. Däremot som sagt inte när jag kopplar upp datorn via mobilens hotspot (som är via mobiloperatören 3).

SMTP-servern jag försöker ansluta mot är smtp.websupport.se

Permalänk
Medlem

När du säger att Thunderbird upplevs långsamt så menar du alltså när du försöker skicka e-post? Dvs att det SMTP-funktionen som upplevs seg? Hur är det med mottagande av e-post, upplevs även detta segt? Hur har du konfigurerat SMTP samt e-postkonto/IMAP/POP3 i Thunderbird? Gör det någon skillnad exempelvis på SMTP om du väljer port 465 med SSL eller port 587 med TLS? För du har väl inte ställt in port 25 okrypterat för SMTP/utgående?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag upplever det mest när jag skickar mejl, men det gäller nog egentligen även när Thunderbird försöker hämta nya mejl.

Inställningen är port 587 med TLS. Jag testade port 465 med SSL nu, det gjorde ingen skillnad.

När jag försöker skicka mejl så får jag upp dialogrutan "Skickar meddelande" med "Status: Skickar meddelande...", men det som händer är som regel bara att den står och tuggar, och till slut kommer meddelande om att SMTP gjorde timeout. Om man bara avbryter försöket att skicka och försöker igen och igen, så går mejlet ofta iväg på sisådär 4-5:e försöket.

Det som händer då är att meddelandet i statusrutan ändras till "Status: Kontrollerar e-postserverns egenskaper...". Oftast står den även i det läget och tuggar 10-30 sekunder innan mejlet till slut skickas. Men om status väl ändras från "Skickar meddelande..." till "Kontrollerar e-postserverns egenskaper...", så går mejlet i alla fall alltid iväg.

Jag får ofta upp rutan med felmeddelandet "Det tog för lång tid att få svar från servern imap.websupport.se.", så det verkar ju som om anslutningsproblemet gäller både in- och utgående.

Och som sagt, alla andra program, webbläsare, etc, fungerar helt felfritt. Och om jag slår på mobil hotspot på telefonen och kopplar upp datorn via mobilen istället för det vanliga WiFi:t, då fungerar även Thunderbird felfritt. Men varför fungerar inte Thunderbird när datorn är ansluten via det vanliga WiFi:t?

Permalänk
Medlem

Vad är det för Wifi du försöker ansluta till?
Är det hemam Wifi eller är det på t.ex. kontoret du jobbar på?
Om det senare kan det vara så att man blockerar smtp trafiken då man inte vill att någon använder en egen mail klient?

Permalänk
Medlem

Båda WiFi som jag använder är hemma-WiFi.

Permalänk
Medlem

Kanske någon form av peering-problematik med ordinarie förbindelsen, eller DNS-uppslagsproblem. Du kan ju testa att konfigurera statisk DNS-inställning på din dator med 1.1.1.1 och/eller 8.8.8.8 för att se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se