Permalänk

Trasigt nätaggregat?

Datorn startar om utan förvarning. Det blir typ som vid ett strömavbrott. Alltså låter typ klick sen tvärdött sen hoppar den igång igen.
Jag gissar på nått problem med strömmen. Vad skulle det annars kunna vara?

Permalänk
Rekordmedlem

Det måste inte bero på nätdelen för det kan också vara nått som drar mer ström än den kan leverera så skyddskretsarna aktiveras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Datorn startar om utan förvarning. Det blir typ som vid ett strömavbrott. Alltså låter typ klick sen tvärdött sen hoppar den igång igen.
Jag gissar på nått problem med strömmen. Vad skulle det annars kunna vara?

Ett par andra möjligheter:
Trasig/glapp reset-knapp.
Intermittent kortslutning i datorn (tex en skruv/distans som hamnat på fel ställe och kortsluter en matning ibland)
Glapp nätkabel/skarvdosa e dyl.

Permalänk

Tacksam för era svar.

Givetvis så kunde det inte vara så lätt nej. Fy faan. Hur felsöker jag på ett smidigt sätt utan att byta delar? Går det?

Problemet kommer när jag spelade, jag ska testa sen och se om det dyker upp utan att spelet är igång. Spelet var baldur's gate om det nu skulle ha någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Tacksam för era svar.

Givetvis så kunde det inte vara så lätt nej. Fy faan. Hur felsöker jag på ett smidigt sätt utan att byta delar? Går det?

Problemet kommer när jag spelade, jag ska testa sen och se om det dyker upp utan att spelet är igång. Spelet var baldur's gate om det nu skulle ha någon betydelse.

Du kan köpa en nätdelstestare där man kan se att den ger rätt spänning på sina kontakter:
https://www.inet.se/produkt/6904376/natdelstestare-med-skarm-...

Den kostar en slant men det är en bra felsökningspryl.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Rekordmedlem

Byta delar är enklast men det går att mäta om du har lämpliga verktyg för det.
Det går även att demontera delar men det är inte nån jättebra metod om det är strömproblem för lasten minskar ju när man demonterar nått så det är svårt att säga nått säkert om det är intermittenta problem man misstänker kan ha med strömförsörjning att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du kan köpa en nätdelstestare där man kan se att den ger rätt spänning på sina kontakter:

Finns på Amazon för en fjärdedel av priset

https://www.amazon.se/WANGCL-LCD-sk%C3%A4rm-str%C3%B6mf%C3%B6...

Reflänk raderad. // MOD
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Problemet är att den bara testar om nätagget ger rätt spänning utan belastning, så man kan bara testa om nätagget definitivt är trasigt men inte om det fungerar korrekt. Och i det här fallet så är nätagget en av de mer troliga felkällorna. Så mätare visar fel => testa nytt nätagg, mätare visar rätt => testa nytt nätagg ändå.

Permalänk
Medlem

Vad är det för aggregat och hur gammalt?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Vad är det för aggregat och hur gammalt?

Cooler Master MWE Gold 650 Full modular

Köpte det 2019. Såg att det var 5 års garanti på det. (om det nu är det som är paj)

Permalänk
Medlem

Vad har du för resterande delar i datorn? Har du kollat temperaturen? Är det alla spel? Överklockat?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Cooler Master MWE Gold 650 Full modular

Köpte det 2019. Såg att det var 5 års garanti på det. (om det nu är det som är paj)

Om det är agget vore ju det kalas. Bara att skicka in! Kan ju vara temprelaterat också. Ladda ner Hwmonitor och kolla vad alla temperaturer ligger på. Dra typ ett bänktest, typ Furmark och se vad som händer med temperaturerna. Kanske Cinebench för att se vad processorn sticker iväg i temp till.

Visa signatur

Permalänk

Okej igår drog jag igång datorn och spelet för att kolla temp när det skulle krascha. (alltså jag spelade inte men spelet var igång på min andra skärm) lät det vara på i typ en timme. Men det hände aldrig.

Idag drog jag igång det och spelade då kraschade det. Gpu-z loggade allt som hände men där ser jag inget problem, jag vet iof inte vad allt betyder. Men Gpu temp 64 grader och cpu 57 grader är ju bra Gpu load 70% känns också bra.

Så det är lustigt att jag kan ha spelet igång men om jag spelar det aktivt så skiter det sig.
Jag har inte testat nån bänktest eller nått annat spel, jag ska göra det. Tycker bara att det vore konstigt om Bauldurs gate tröttnat på mig efter 80timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Okej igår drog jag igång datorn och spelet för att kolla temp när det skulle krascha. (alltså jag spelade inte men spelet var igång på min andra skärm) lät det vara på i typ en timme. Men det hände aldrig.

Idag drog jag igång det och spelade då kraschade det. Gpu-z loggade allt som hände men där ser jag inget problem, jag vet iof inte vad allt betyder. Men Gpu temp 64 grader och cpu 57 grader är ju bra Gpu load 70% känns också bra.

Så det är lustigt att jag kan ha spelet igång men om jag spelar det aktivt så skiter det sig.
Jag har inte testat nån bänktest eller nått annat spel, jag ska göra det. Tycker bara att det vore konstigt om Bauldurs gate tröttnat på mig efter 80timmar

Är det bara i spel och bara när du spelar när det kraschar? Det skulle kunna vara grafikkortet också, men det känns litet långsökt med tanke på att den nya drivararkitekturen gör att det inte är lika sannolikt att grafikdrivisarna drar med sig hela operativt ner som förr i tiden.

Jag hade i alla fall ett grafikkort som ballade ur helt i något av Mass Effect-spelen, men enbart i en viss sekvens. Felet triggades aldrig av någonting annat.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Testade furmark nyss. SCORE:7554 points (126 FPS, 60000 ms) Max GPU Temp: 73°C Resolution: 2560x1440 (FS) - AA:0 samples FPS: min:125, max:128, avg:126 - OPTIONS: DynBkg
Körde stresstestet också utan krasch.

Ska testa nått annat spel och installera om bauldurs gate. Läste att några haft liknande problem som mig med det spelet. Konstigt bara att det dyker upp efter så många timmar