Optimisera bärbar dator för att hålla temp nere

Permalänk
Medlem

Optimisera bärbar dator för att hålla temp nere

Hej,

Jag har en MSI Katana som jag köpte för ett år sedan med en i7-11800H samt ett RTX 3060.
Jag har inte gameat speciellt mycket med den men började göra det senaste veckan. Då upptäckte jag att datorn är rätt kass på att hålla sina egna temperaturer nere och börjar throttla på spel som den verkligen inte borde behöva. Då låg mina temperaturer på GPU mellan 85-90 och CPU mellan 90-95 i 10 år gamla (visserligen dåligt optimerade) spel.

Efter ett par dagar med mixtrande med fläktstyrkor, throttlestop och afterburner har jag nu lyckats få ner temperaturerna till 74-81 för GPU och 70-75 för CPU vid spelande, så där är jag nu nöjd. Datorn går jämnare, tystare och presterar bättre jämfört med tidigare pga ingen throttling under hög load.

Nu till min fråga:

Datorn vill vara varm när den idlear! Mina idle-temperaturer ligger allt som oftast på 60-65 för både GPU och CPU. Det känns ju jättekonstigt att jag lyckats få till load tempen så pass bra och sedan går den bara ner c:a 10 grader när den idlear. GPUn vet jag inte vad jag ska göra med i idle, har ju Intel graphics på datorn så det känns som att 3060:t inte ens borde behöva vara aktivt utanför gaming? Och processorn skulle jag vilja sätta till lägre hastighet i throttlestop när jag inte spelar, men det minsta värdet jag verkar kunna sätta clocken till i throttlestop verkar vara 2.3Ghz. Känns inte som att jag behöver mer än max 1.5Ghz när man surfar liksom.
Har någon något förslag på vad jag kan göra?
Kan ju självklart höja fläkthastigheten, men vill helst inte att datorn ska vara högljud när den idlear.

Stavfel
Visa signatur

7800X3D | RTX 4070 Ti | 32GB G.Skill 6000Mhz | AsRock B650m PG Riptide | Kingston Fury Renegade 2TB | Asus Prime AP201

Permalänk
Medlem

Har du kollat så den inte är full med massa damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har du kollat så den inte är full med massa damm?

Yes, den är ren. Det känns mer som att den tror att den behöver mer power än den faktiskt behöver i idle.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4070 Ti | 32GB G.Skill 6000Mhz | AsRock B650m PG Riptide | Kingston Fury Renegade 2TB | Asus Prime AP201

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werre66:

Har någon något förslag på vad jag kan göra?

Hur mycket kan du undervolta (Offset Voltage) i FIVR i ThrottleStop?

Själv kör jag -99.6 mV på allt. Går jag över -110 mV så börjar den blåskärma i benchmarks.

CPU:n brukar ligga på 30-35 grader vid idle (1% CPU) i normal rumstemperatur med min gamla i7-8565U och <60 processer igång.

I ditt fall skulle jag börjat med att banta bort aktiva processer genom schemaläggaren (taskschd.msc), då Microsoft älskar att dra igång allt när datorn anses vara just "idle"

Kan tillägga att fläkten är knäpptyst tills jag försöker dra igång något tyngre spel. Dock så lång ifrån speldator man kan komma, då det handlar om en Dell XPS 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur mycket kan du undervolta (Offset Voltage) i FIVR i ThrottleStop?

Själv kör jag -99.6 mV på allt. Går jag över -110 mV så börjar den blåskärma i benchmarks.

CPU:n brukar ligga på 30-35 grader vid idle (1% CPU) i normal rumstemperatur med min gamla i7-8565U och <60 processer igång.

I ditt fall skulle jag börjat med att banta bort aktiva processer genom schemaläggaren (taskschd.msc), då Microsoft älskar att dra igång allt när datorn anses vara just "idle"

Kan tillägga att fläkten är knäpptyst tills jag försöker dra igång något tyngre spel. Dock så lång ifrån speldator man kan komma, då det handlar om en Dell XPS 13.

Jag har en setting där jag cappar processorn på 2.3Ghz (skulle gärna få ner det mer) då kör jag -90.8 mV på coren, när jag spelar kör jag processorn på 3.4Ghz och då voltar jag -80.1 mV på coren (men vi gaming så är temperaturerna bra som sagt). Cachen kör jag -50.8 mV på båda inställningarna, annars bluescreenar datorn.

En grej i throttlestop som jag inte riktigt fattat är IccMax, är det något man ska fippla med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werre66:

En grej i throttlestop som jag inte riktigt fattat är IccMax, är det något man ska fippla med?

Jag har inte rört IccMax alls, utan det ligger bara på sitt default-värde här.