Permalänk
Medlem

Ny dator från inet låter mycket

Hej!

Jag har köpt en dator från inet som dem har byggt ihop och jag tycker den låter väldigt mycket.
fläktarna går jämt flöde men låter högt, men ibland kommer ett ljud som låter som en borrmaskin.

Efter jag kollat på youtube hur man kan göra så vågar jag inte pilla för jag fattar ingenting.

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
SSD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Ramminnen: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be
processor: AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER
Nätaggregat: DeepCool DQ850-M-V2L 850W Svart
Chassi: Lian Li LANCOOL 216 Mesh Svart
Processor­kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARG

Permalänk

Prova att ställa in fläktkurva i bios alternativt ladda ner ett Software som heter FanControl och ställ in fläktkurva där.
Sen gäller det att hitta en balans mellan ljudnivå och antal grader på dina komponenter.

Alternativ 2 är att köpa tystare fläktar, många rekommenderar arctic p12 i budget segmentet och annars är noctua ofta rekommenderat men betydligt dyrare.

Borrmaskinen vågar jag inte uttala mig om. Oljud är väll kanske vanligast från grafikkort alternativt nätaggregatet. Du får försöka lokalisera vilken komponent som låter illa

Permalänk
Medlem

Med reservation för att borrmaskiner kan åstadkomma ett helt spektrum av olika ljud, är det inte en sladd som kommit för nära någon fläkt och tar i? Glöm inte nätaggets fläkt, man brukar kunna se rätt bra genom fläkten med ficklampa. Går nätagget på låg last är det inte säkert att fläkten går mer än då och då, vilket kan förklara att ljudet kommer periodiskt.

Skulle det vara sladd nätagget kan du försöka peta undan den med något som inte leder ström, typ en ätpinne eller något. Funkar inte det, byt ut det. Öppna inte nätagget själv om du inte vet exakt vad du håller på med, dels av garantiskäl, dessutom finns det kondensatorer i det som kan hålla livsfarlig laddning trots att det inte är inkopplat i vägguttaget.

Har också hört borrmaskinsliknande ljud när fläktspindeln börjat oscillera i uppslitna lager. Ganska otippat att det skulle ske i en splejs ny dator dock.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har inte koll på om nätaggregatets fläkt går att testa på något sätt, men alla andra kan du styra. Chassi- samt kylarens fläktar kan du testa i bios, grafikkortets fläktar kan du testa i Adrenalin Software.
Så kan du gå igenom alla fläktar i olika varvtal för att se om det är det som gör ljudet, tänker med övriga tips om sladd som kanske går i fläkt och att det triggas vid vissa varvtal (någon resonans).
Sen då för fläktar kan du ställa in på tystare kurvor rent allmänt.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Lund1n:

Grafikkort: PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER

Jag har också det grafikkortet. För mig låter dels fläktarna väldigt mycket när jag spelar, men det är mer åt dammsugarhållet än borr. Däremot så hade det en extrem coilwhine, som lät väldigt knastrande och smattrande även när grafikkortet inte användes.

Jag skickade tillbaka kortet och fick ett nytt sådant som så tur var inte lät lika mycket men fortfarande lite.

Beror lite på vilken typ av borrmaskin/borryta du menar.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Med reservation för att borrmaskiner kan åstadkomma ett helt spektrum av olika ljud, är det inte en sladd som kommit för nära någon fläkt och tar i? Glöm inte nätaggets fläkt, man brukar kunna se rätt bra genom fläkten med ficklampa. Går nätagget på låg last är det inte säkert att fläkten går mer än då och då, vilket kan förklara att ljudet kommer periodiskt.

Skulle det vara sladd nätagget kan du försöka peta undan den med något som inte leder ström, typ en ätpinne eller något. Funkar inte det, byt ut det. Öppna inte nätagget själv om du inte vet exakt vad du håller på med, dels av garantiskäl, dessutom finns det kondensatorer i det som kan hålla livsfarlig laddning trots att det inte är inkopplat i vägguttaget.

Har också hört borrmaskinsliknande ljud när fläktspindeln börjat oscillera i uppslitna lager. Ganska otippat att det skulle ske i en splejs ny dator dock.

Kan ju också vara så att en sladd är framför en fläkt och när fläkten går upp tillräckligt i varv så suger den in sladden och börjar slå sladden på det sättet.