Permalänk
Medlem

boot led

jag får inte igång datorn.
först fick jag cpu_led men då bytte jag till en äldre cpu. och då får jag istället boot_led.

specs:
msi b350 tomahawk
amd ryzen 1600x

testat 4 olika minnen 2100mhz/2400mhz och 3000mhz

testat en massor olika gpus
-------------------------

jag har gjort cmos reset.
jag har testat dra ut allting utom den nödvändigaste.
jag har testat olika kablar till skärmen vga,dvi,hdmi och dp.
jag har testat med och utan håddsikar både m.2 ssd och vanlig 2.5

är moderkortet paj?

Permalänk
Medlem

Kommer du åt BIOS eller får du någon bild överhuvudtaget?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

jag får inte igång datorn.
först fick jag cpu_led men då bytte jag till en äldre cpu. och då får jag istället boot_led.

specs:
msi b350 tomahawk
amd ryzen 1600x

testat 4 olika minnen
testat en massor olika gpus
-------------------------

jag har gjort cmos reset.
jag har testat dra ut allting utom den nödvändigaste.
jag har testat olika kablar till skärmen vga,dvi,hdmi och dp.
jag har testat med och utan håddsikar både m.2 ssd och vanlig 2.5

är moderkortet paj?

Har du alltd haft grejerna eller har du köpt begagnat. Anledningen att jag frågar är bios relaterad, en del b350 moderkort som fått nytt bios kan efter uppdatering inte längre köra första och andra generationen (zen och zen+) cpuer. Har för mig att de ska klara Zen2 cpuer (3000 serien) om jag minns rätt, det som kan ställa till det är väl att 3000G cpuerna egentligen är Zen+ om jag inte minns fel...

Har du testat att köra med bara en minnessticka?

Glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kommer du åt BIOS eller får du någon bild överhuvudtaget?

skärmen hittar signal men blinkar bara ett vitt streck i vänstra hörnet

Permalänk
Medlem

Vilka modeller av CPU har du provat? Har datorn någonsin funkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Har du alltd haft grejerna eller har du köpt begagnat. Anledningen att jag frågar är bios relaterad, en del b350 moderkort som fått nytt bios kan efter uppdatering inte längre köra första och andra generationen (zen och zen+) cpuer. Har för mig att de ska klara Zen2 cpuer (3000 serien) om jag minns rätt, det som kan ställa till det är väl att 3000G cpuerna egentligen är Zen+ om jag inte minns fel...

Har du testat att köra med bara en minnessticka?

Glhf

jag har köpt det begagnat.
den nya cpun (1600x) som har stoppat i vet jag dock fungerar då den satt i ett annat b350 innan som lirade.
1600x är ju första gen ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

jag har köpt det begagnat.
den nya cpun (1600x) som har stoppat i vet jag dock fungerar då den satt i ett annat b350 innan som lirade.
1600x är ju första gen ryzen

Ah så du har köpt ett begagnat moderkort och det visade sig vara antingen trasigt eller så har det flashats och inte längre klarar Ryzen 1xxx med andra ord?

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version har den? Kan vara relevant o veta ifall den version du har inte stöder din CPU.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ah så du har köpt ett begagnat moderkort och det visade sig vara antingen trasigt eller så har det flashats och inte längre klarar Ryzen 1xxx med andra ord?

det skulle kunna vara så.

cpun jag hade i innan var en 5600g och då fick jag dock cpu_led och inte boot_led som jag får nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vilken BIOS version har den? Kan vara relevant o veta ifall den version du har inte stöder din CPU.

det har jag jag tyvärr ingen koll på och det hade inte han som sålde den till mig heller.
men det borde väl inte spela någon roll då min 1600x jag kör med nu är first gen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilka modeller av CPU har du provat? Har datorn någonsin funkat?

5600g först och fick då cpu_led.
nu stoppa jag i 1600x och får boot_led

Permalänk
Medlem

Ok, kolla manualen om du kan flasha bios utan att den bootar, vissa moderkort klarar det. Det kan vara så att den har en Bios-version som bara klarar 2xxx och 3xxx (inte alls säker på detta, vild gissning, kan ju vara trasigt helt enkelt). Och sen stoppar du i 5600G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

det har jag jag tyvärr ingen koll på och det hade inte han som sålde den till mig heller.
men det borde väl inte spela någon roll då min 1600x jag kör med nu är first gen?

Jo tyvärr spelar det roll vilken bios version som är flashad till moderkortet. Vissa B350 kort har för lite minne för att lagra bios med stöd för samtliga AM4 cpuer och genvägen tillverkarna tog (för att korten skulle kunna uppgraderas till att stödja 5000 serien cpuer) var helt enkelt att skala bort information från biosfilen, i det här fallet stöd för de första generationerna cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ok, kolla manualen om du kan flasha bios utan att den bootar, vissa moderkort klarar det. Det kan vara så att den har en Bios-version som bara klarar 2xxx och 3xxx (inte alls säker på detta, vild gissning, kan ju vara trasigt helt enkelt). Och sen stoppar du i 5600G.

jag har nu testat ryzen 5600g och 3700x och 3600 men får direkt cpu_led då.

Skrivet av [SmR]BMF:

Jo tyvärr spelar det roll vilken bios version som är flashad till moderkortet. Vissa B350 kort har för lite minne för att lagra bios med stöd för samtliga AM4 cpuer och genvägen tillverkarna tog (för att korten skulle kunna uppgraderas till att stödja 5000 serien cpuer) var helt enkelt att skala bort information från biosfilen, i det här fallet stöd för de första generationerna cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

Då är det nog så att moderkortet är på ett tidigt bios. Boot led brukar tyda på att systemet inte kan ladda systemfiler från systemdisken. När du kör 1600 cpun kommer du åt bios då? Hammrat på del knappen efter uppstart?

Glhf!

Permalänk
Medlem

Att boot-led lyser betyder att den inte hittar något boot-media, dvs, den hittar ingen hårddisk med installerat Windows eller annat operativsystem. Förmodligen en inställning i UEFI/BIOS om det är så att du kopplat in lagringsmedia med installerat OS.

Om jag inte är fel ut så är uppdateringsprocessen på gamla B350-moderkort utan "flashback-funktionen" att uppdatera BIOS med en kompatibel CPU monterad så man kommer in i BIOS, sedan uppdaterar man BIOS och sedan byter man till den nya CPUn.

Från MSIs sida framgår att 5600 stöds från "den senaste BETA versionen" medans 3600 och 3700x stöds från version: 7A34v1O.zip
(Edit: Jag gissar att de menar betaversionen från 2022 och inte den absolut senaste, även om den senaste är att föredra.)

Om detta är rätt moderkort:
https://www.msi.com/Motherboard/B350-TOMAHAWK/support#cpu

Permalänk
Medlem

det löste sig till sist!

jag bytte cmos batteriet till ett sprillans nytt och då hoppade den igång?
tillägas ska att jag testa byta cmos batteri innan men då från ett tidigare moderkort (som jag vet fungerar) och då inte fått det att fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

det löste sig till sist!

jag bytte cmos batteriet till ett sprillans nytt och då hoppade den igång?
tillägas ska att jag testa byta cmos batteri innan men då från ett tidigare moderkort (som jag vet fungerar) och då inte fått det att fungera..

Trevligt!