Cheat Sheet app till Windows?

Permalänk

Cheat Sheet app till Windows?

Jag skulle vilja ha möjlighet att snabbt få upp en ett CheatSheet dokument med ett kortkommando, t.ex. Win+q. dokumentet skall visas medan man håller inne win+q, och försvinna när man släpper.

Finns det något program som fixar detta, eller har någon en idé om hur man får till detta genom att kombinera typ Hotkeys med något annat? Kanske en bildvisare?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Jag skulle vilja ha möjlighet att snabbt få upp en ett CheatSheet dokument med ett kortkommando, t.ex. Win+q. dokumentet skall visas medan man håller inne win+q, och försvinna när man släpper.

Finns det något program som fixar detta, eller har någon en idé om hur man får till detta genom att kombinera typ Hotkeys med något annat? Kanske en bildvisare?

// Andreas

Med Autohotkey kan du säkert få det att fungera bra. Man får göra ett litet script. Jag använder Autohotkey för andra saker men tyvärr kan jag inte så mycket så att jag kan lista ut hur man gör exakt. Men borde inte vara så avancerat för att lösa det. Den kan säkert både ta hand om hotkey och visa en bild.

Eller om man kör en hotkey i autohotkey som laddar in infanview med en bild och sedan trycker esc för att få bort.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Powertoys har hotkeys också så den kan ju fungera att öppna program. Men med autohotkey så kan man nog lösa det genom att visa bilden precis som han vill.

Powertoys är riktigt bra till annat också, använder den varje dag i flera års tid.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Powertoys har hotkeys också så den kan ju fungera att öppna program. Men med autohotkey så kan man nog lösa det genom att visa bilden precis som han vill.

Powertoys är riktigt bra till annat också, använder den varje dag i flera års tid.

Tänkte mer på https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/shortcut-... som visar windows shortcuts. Men inser nu att det kanske inte är vad TS letar efter.

Permalänk
Medlem

@cyberknutte:

Nu har jag lekt lite för jag tänkte att det borde fungera med autohotkey.
Säg gärna hur det fungerar och om det fungerar.

1. Du laddar ner nyaste Autohotkey v.2 från hemsidan och installerar.
2. Klistra in koden i en editor och döper till t.ex PopupPicture.ahk
3. Ändrar om du vill ha en annan hotkey, tänk på att det inte ska krocka med annan hotkey
4. Ändra bildens namn och bestäm bredden på bilden, höjden löser den auto.
5. Dubbelklicka på skriptet.

#Requires AutoHotkey v2.0 ; * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ; Show a picture when hotkey is pressing down ; by Lagers ; * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ; * * * * * * * * * * * * * * * * * * ; Change the hotkey as you like ; ^=Ctrl +=Shift #=Win !=Alt ; * * * * * * * * * * * * * * * * * * ; If you change here change the GetKeyState also. ; ^!Numpad0 is Ctrl + Alt + Numpad 0 ^!Numpad0::toggleGui() MyGui := Gui() ; Change the width (w800) and the picture path MyGui.AddPicture("w800 h-1","d:\exemple.jpg") MyGui.Opt("+Owner +ToolWindow -Caption") toggleGui() { MyGui.Show loop { Sleep 10 if !GetKeyState("Numpad0", "P") Break } MyGui.Hide }

Visa signatur