Rengöra/deyellow en gammal Microsoft Intellimouse

Permalänk

Rengöra/deyellow en gammal Microsoft Intellimouse

Hej!

Jag fick precis hem en gammal Intellimouse som var bra mycket gulare än vad säljaren visade på bild. Googlade runt kring rengöring av gammal gulnad retroteknik men hittar säkert minst 5 olika sätt. Finns det något smidigt sätt att rengöra utan att behöva öppna upp musen? Vad rekommenderas?

Permalänk

Är väl möjligen isf att maskera och sprutmåla den.

Men det du tänker på är troligen mer åt hållet att typ bada den i väteperoxid.

Och det är nog rekommenderat att demontera den isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl möjligen isf att maskera och sprutmåla den.

Men det du tänker på är troligen mer åt hållet att typ bada den i väteperoxid.

Och det är nog rekommenderat att demontera den isf.

Tror inte sprutmålning skulle hålla särskilt länge. Mekaniskt slitage, hudutsöndringar, etc kommer göra processen kort med färgen.

Instämmer om att det är någon slags blekande behandling snarare än bara rengöring som krävs.

Instämmer även om att man måste plocka isär den om man vill göra det riktigt. Det är dock väldigt enkelt. Känner man sig ändå osäker på om man skulle få ihop den igen kan man ju fotografera den efter varje isärtagningssteg.

Ville jag bara snabbrengöra en mus utan att plocka isär den hade jag använt T-sprit, som ju inte skadar elektroniken om det skulle läcka in, och inte angriper ABS-plasten höljet sannolikt är tillverkat av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Väteperoxid och UV-lampa och jämn rotation av antingen behållaren eller lampan

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av kaput:

Tror inte sprutmålning skulle hålla särskilt länge. Mekaniskt slitage, hudutsöndringar, etc kommer göra processen kort med färgen.

jag sa inte att det var en bra lösning bara att det troligen var typ ända sättet om man inte vill demontera den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du måste ta isär. Det brukar inte vara något problem med gamla klassiska möss, men på vissa kan skruvar sitta bakom en etikett.

Ordet att googla efter för väteperoxid-metoden är "Retr0bright".
Det finns många recept men det vanligaste är bara väteperoxid i vatten eller väteperoxid + tvättmedel med TAED. Ibland har jag kunnat göra det med bara värme, men jag tror att värme + UV-ljus funkar bäst. Lite fel årstid att göra det i solen nu bara.
Men tvätta först med tvättmedel, så att väteperoxiden kommer åt. Metoden är egentligen inte en slags blekning utan en kemisk reaktion med joner inuti plasten. Om du lämnar plasten i badet för länge så blir det vita stråk i plasten där den faktiskt blivit blekt.

Ett alternativ för plasthöljen av blank plast utan tryck eller mönster i ytan är att faktiskt bara slipa den med fint sandpapper (600 eller högre) och vatten. Den metoden har jag använt på min Kobra-telefon med bra resultat.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- slagord för Amiga-användare 1993. Lika viktigt idag.

Permalänk
Medlem

Har sett några videos...vet inte om de hjälper...men blekta blir dem.

https://www.youtube.com/watch?v=ekZ380Aanxs

https://www.youtube.com/watch?v=lW9uKZE4yJ0

https://www.youtube.com/watch?v=AzpFesqi0hk

https://www.youtube.com/watch?v=VqGKIQAn0Cc

Edit...och du måste nog öppna musen för att trolla bort gula plasten. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet som de sa på Nilecity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Har sett några videos...vet inte om de hjälper...men blekta blir dem.

Nej, retr0bright är inte blekning. Det återställer den ursprungliga färgen.
Det funkar på ABS/Styren-plast av alla färger utan att göra de blekare än vad de var från början.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- slagord för Amiga-användare 1993. Lika viktigt idag.