Permalänk

WIFI enheten försvunnen

Hej.

Jag har tappat mitt wifi kort på min dator. Det funkade fint i måndagskväll men när jag startade datorn igår (Tisdag) så funkade inte det trådlösa, Men det funkar bra med sladd.

WIFIn fungerade på telefonen, utan det är det interna WIFI kortet? (jag använder moderkortets inbyggda)
som inte fungerar längre.

WIFI ikonen har även försvunnit i systeminställningar.
Hittar "RZ616 Wi-Fi 6E 160MHz #2" i enhetshanteraren under dolda enheter med meddelandet "currently this hardware device is not connected to the computer (code 45)" under info

Jag har provat det här
- Provade uppdatera windows och alla drivrutiner som jag kunde hitta till mitt moderkort (även bios) utan några resultat. Försökte installera Msi WIFI drivers men då kommer bara no suitable drivers upp i fältet och install knappen är grå

- Körde

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh winsock reset
netsh interface ipv4 reset
netsh interface ipv6 reset
netsh winsock reset catalog
netsh int ipv4 reset reset.log
netsh int ipv6 reset reset.log

i kommandotolken efter tips nånstans

- kontrollerat att enheten är påslagen i bios

- provad att avinstallera RZ616 Wi-Fi 6E 160MHz #2 och nu är den helt försvunnet och går fortfarande inte att installera med MSI WIFI driver.

  • Mina komponenter

  • MAG B650 TOMAHAWK WIFI

  • AMD 7800 3dx

  • Kingston Fury Beast Black 32GB 2x16GB

  • MSI RTX 3080

  • Win11 23H2

Innan jag provar att installera om allt så vill jag kolla om det är nån som kan ha en bra ide vad jag kan prova
eller om det är så oturligt att det är moderkortet som pajat.

Felrapport

Permalänk
Medlem

Om du är lite mer varsam och inte tappar ditt wifikort på datorn eller på golvet så funkar det nog bättre 😁

Skämt åsido, har du kollat så att wifi-kortet sitter i ordentligt i porten på moderkortet? Testa att ta ur det och sätt i det igen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Om du är lite mer varsam och inte tappar ditt wifikort på datorn eller på golvet så funkar det nog bättre 😁

Skämt åsido, har du kollat så att wifi-kortet sitter i ordentligt i porten på moderkortet? Testa att ta ur det och sätt i det igen.

Det är integrerat i moderkortet så ingen [så vitt jag vet) man kan ta ut och sätta i igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Det är integrerat i moderkortet så ingen [så vitt jag vet) man kan ta ut och sätta i igen.

Tänkte om det ev satt som ett instickskort i en m.2 slot på moderkortet, men vet inte hur det ser ut under vrm-kylaren på det moderkortet.

Men det är väl ett ganska nytt kort med garanti? Lämna in/få det utbytt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Tänkte om det ev satt som ett instickskort i en m.2 slot på moderkortet, men vet inte hur det ser ut under vrm-kylaren på det moderkortet.

Men det är väl ett ganska nytt kort med garanti? Lämna in/få det utbytt?

Kanske det. Har inte kollat så ska göra det innan jag går vidare annars kanske det blir att lämna in det.

Köptes i sommras men vill ha kollat allt möjligt först så man inte står där med garantiärende och så är det bara nån drivrutin som man missat och så lär dom väl fråga om vad man provat själv.

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte blivit disablat i bios eller nått dumt

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

Kolla så det inte blivit disablat i bios eller nått dumt

Jo jag har kollat det och den var igång.

Men nu funkar det igen.
Jag öppnade och la ner datorn kollade men såg inget och rörde inget. Tänkte att jag skulle kolla mer i helgen och ställde tillbaka den och slog igång den och då verkar den hitta wifi modulen igen och det gick att installera drivrutiner.

Lite läskigt med nått sånt fel och kan tyda på glapp nånstans iochmed att den funkade efter jag lagt ner den men får se hur den beter sig.

Vet nån om det en "lös" modul som sitter inuti det stora heatsinket i bak? eller är den mera integrerad i kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theinfallible:

Jo jag har kollat det och den var igång.

Men nu funkar det igen.
Jag öppnade och la ner datorn kollade men såg inget och rörde inget. Tänkte att jag skulle kolla mer i helgen och ställde tillbaka den och slog igång den och då verkar den hitta wifi modulen igen och det gick att installera drivrutiner.

Lite läskigt med nått sånt fel och kan tyda på glapp nånstans iochmed att den funkade efter jag lagt ner den men får se hur den beter sig.

Vet nån om det en "lös" modul som sitter inuti det stora heatsinket i bak? eller är den mera integrerad i kortet?

Som sagt, svårt att veta på just det moderkort du har, men såhär ser det nog ut på de flesta moderkort: https://www.kaibader.de/replacing-the-wifi-card-on-an-asus-ro...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Som sagt, svårt att veta på just det moderkort du har, men såhär ser det nog ut på de flesta moderkort: https://www.kaibader.de/replacing-the-wifi-card-on-an-asus-ro...

Ok . Har inte så stor koll men lär nog va nått sånt, då vet jag var jag ska rikta hammarslaget nästa gång det strular.

Tack för hjälpen.