Hjälp mig tyda denna SMART-data på min SSD disk

Permalänk

Hjälp mig tyda denna SMART-data på min SSD disk

Har en Samsung nvme SSD. Den har en attribut i sin SMART-data som heter 0F - Number of Error log entries och den har ett värde nu på runt ett par tusen.

Jag har aldrig märkt av den de första åren men blev förvånad hur mycket tickat upp på sista tiden och det är alltifrån 1-3 i värde per dag.

Vad betyder det? Och var kan jag läsa av denna data? Någon skrev Hard Disk Sentinel men det programmet visar inget heller i sin logg.

Permalänk
Medlem

0F är inte ett standard SMART attribut, utan är tillverkar-specifikt. Så det är svårt att säga vad det betyder. Att det skulle vara "Number of Error log entries" kanske stämmer, eller så är det bara en vild gissning av den mjukvara du använder för att visa attributen.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

0F är inte ett standard SMART attribut, utan är tillverkar-specifikt. Så det är svårt att säga vad det betyder. Att det skulle vara "Number of Error log entries" kanske stämmer, eller så är det bara en vild gissning av den mjukvara du använder för att visa attributen.

Tyvärr säger Samsung Magician inte mer än vad det andra programmet säger. Att det är error logs entry över kontrollerns livstid. Det går inte se vilka fel det är förutom värdet.

Permalänk
Medlem

kör man linux och i terminal (och med sudo) kör smartctrl -x /dev/sdx (där 'sdx' kan vara från sda till... - se med lsblk innan för rätt disk) så kan man ibland få ut flera poster data än vad som normalt visas med standars SMART-visare.

förutsätter att disken är kopplad direkt med SATA-kabel, går det via USB-adapter kan resultatet ibland vara beroende vilken chipset USB-adaptern har om man kan läsa SMART eller ej.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

kör man linux och i terminal (och med sudo) kör smartctrl -x /dev/sdx (där 'sdx' kan vara från sda till... - se med lsblk innan för rätt disk) så kan man ibland få ut flera poster data än vad som normalt visas med standars SMART-visare.

förutsätter att disken är kopplad direkt med SATA-kabel, går det via USB-adapter kan resultatet ibland vara beroende vilken chipset USB-adaptern har om man kan läsa SMART eller ej.

Okej det visste jag inte! Kör tyvärr NVME så ingen SATA här. Det tickar fortfarande upp. Vad är det för fel på min SSD?

Permalänk
Medlem

Har du mailat Samsung och frågat?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min Corsair MP510. Disken fungerar bra i övrigt och har aldrig haft några problem men det är störande när den siffran stiger. Ligger väl på ca 7400 log errors nu.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.