Fps Problem på dem flesta spel. RTX 4090, 12900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

OK.... Knepigt fel, verkar förekomma med lite olika lösningar, dock de flesta med E cores av.
Har du satt MCE(multicore enhancement) till enable istället för auto?
Har du V sync på? (I spel eller Nvidia settings) sett på off

Gissar du har senaste chipset drivers/bios etc...

Om du har någon form av fps Capture kan du mäta fps under typ 2-3min i samma sekvens och mäta om något hjälper

MCE är på auto/bios optimerad

Nä inget sånt glömt. Ja senaste bios drivrutiner osv

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

MCE är på auto/bios optimerad

Nä inget sånt glömt. Ja senaste bios drivrutiner osv

Enligt två reddit sidor så behövde den stå i enabled och inte auto så hjälpte det dem iaf....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enligt två reddit sidor så behövde den stå i enabled och inte auto så hjälpte det dem iaf....

Ska testa!

Jag tror däremot det kan ha något med throttling att göra också. Sänkte svid med -0.05 och fick ner temps 10 grader på cores och mer poäng o cinebench också. Dessutom lite högre fps/stabilare fps

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Ska testa!

Jag tror däremot det kan ha något med throttling att göra också. Sänkte svid med -0.05 och fick ner temps 10 grader på cores och mer poäng o cinebench också. Dessutom lite högre fps/stabilare fps

Vad har du för vcore? Jag kör min på 1.29

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem i 6 månader. Visade sig att det var fel på ram. Kolla med benchmate om du klarar av y-crucher (andra testet i dropdown list som tar ca 18-20 sec). Klarar du inte det skulle jag kolla på minnena. Antingen låna av en kompis eller be butik att felsöka. Jag kunde ändra klara testet om jag sänkte SA voltage till 1.24-1.28. Många moderkort kör SA voltage på över 1.3, en del synpunkter online att det på sikt drabbar CPU/ram....

Permalänk
Medlem

Vad har TS för CPU-kylare? Låter ju som den går rätt varm ändå... Kanske värt att kolla att den är good enough och sitter ordentligt?
(och att ventilationen i lådan är ok - vad är det för burk? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad har TS för CPU-kylare? Låter ju som den går rätt varm ändå... Kanske värt att kolla att den är good enough och sitter ordentligt?
(och att ventilationen i lådan är ok - vad är det för burk? )

Han har en Arctic Liquid Freezer II 360 i toppen på
ett Be Quiet Silent Base 802.

Så ventilationen är bra och kylaren är riktigt bra.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Han har en Arctic Liquid Freezer II 360 i toppen på
ett Be Quiet Silent Base 802.

Så ventilationen är bra och kylaren är riktigt bra.

Aha ok om det stämmer (och chassit ser jag ju finns med signaturen ) så är ju inte komponentvalet i sig problemet iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad har du för vcore? Jag kör min på 1.29

Osäker på vcore, är ju bios som går i auto på den. Men offset på minus 0.05 iaf. Kunde inte köra mer offset för då får jag fryst skärm

Skrivet av kusk0r:

Hade liknande problem i 6 månader. Visade sig att det var fel på ram. Kolla med benchmate om du klarar av y-crucher (andra testet i dropdown list som tar ca 18-20 sec). Klarar du inte det skulle jag kolla på minnena. Antingen låna av en kompis eller be butik att felsöka. Jag kunde ändra klara testet om jag sänkte SA voltage till 1.24-1.28. Många moderkort kör SA voltage på över 1.3, en del synpunkter online att det på sikt drabbar CPU/ram....

Kikar på det!

Skrivet av Roger W:

Aha ok om det stämmer (och chassit ser jag ju finns med signaturen ) så är ju inte komponentvalet i sig problemet iallafall

Borde ha tillräcklig kylning. Men cpun drar ju iväg runt 250w i effekt så kan vara därav också.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Hade liknande problem i 6 månader. Visade sig att det var fel på ram. Kolla med benchmate om du klarar av y-crucher (andra testet i dropdown list som tar ca 18-20 sec). Klarar du inte det skulle jag kolla på minnena. Antingen låna av en kompis eller be butik att felsöka. Jag kunde ändra klara testet om jag sänkte SA voltage till 1.24-1.28. Många moderkort kör SA voltage på över 1.3, en del synpunkter online att det på sikt drabbar CPU/ram....

Den fixade det iaf.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Vad händer om du stänger av dessa två säkerhetsfunktioner i Windows;

Core Isolation/Kärnisolering
Reputation-based protection

För det gav mig en rejäl boost i främst benchmarks.

Värt att prova och se iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

<Uppladdad bildlänk>

Den fixade det iaf.

Tror en stock 12900k ska ligga kring 27sec i y-cruncher Pi-1b. Du kan kolla runt lite vad stock prestanda ska vara i typ Cinebench R23 (26-26K) eller andra tester och jämföra med dina resultat, sen spara din profil i bios och kör optimized defaults, se om du får högre eller sämre benchmark scores.

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du i systemet?

Permalänk
Medlem

Har du sett 12:25 och framåt i denna?
https://youtu.be/p0fW5SLFphU?si=swxDrv5etTmew19m

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad händer om du stänger av dessa två säkerhetsfunktioner i Windows;

Core Isolation/Kärnisolering
Reputation-based protection

För det gav mig en rejäl boost i främst benchmarks.

Värt att prova och se iaf

Dem två är avstängda utan framgång

Skrivet av kusk0r:

Tror en stock 12900k ska ligga kring 27sec i y-cruncher Pi-1b. Du kan kolla runt lite vad stock prestanda ska vara i typ Cinebench R23 (26-26K) eller andra tester och jämföra med dina resultat, sen spara din profil i bios och kör optimized defaults, se om du får högre eller sämre benchmark scores.

Får resultat sämre med stock. Än med överklockat. Och får högst med överklock samt SVID offset minus 0.05 mV

Skrivet av Loke6074:

Hur mycket RAM har du i systemet?

32gb

Skrivet av Leestander:

Ja. har inga problem med gpu, den ger prestanda som den ska efter tester vi gjort tidigare i tråden. CPU däremot som verkar ligga efter av okänd anledning.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Dem två är avstängda utan framgång

Får resultat sämre med stock. Än med överklockat. Och får högst med överklock samt SVID offset minus 0.05 mV

32gb

Ja. har inga problem med gpu, den ger prestanda som den ska efter tester vi gjort tidigare i tråden. CPU däremot som verkar ligga efter av okänd anledning.

Nu har jag msi z690 men spänning på Auto var innan septembers bios väldigt hög när man körde OC.

Auto på all core drog den upp till 1.45+ utan problem

Edit
Glömde ställa frågan.
Kan du ha bränt den?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag msi z690 men spänning på Auto var innan septembers bios väldigt hög när man körde OC.

Auto på all core drog den upp till 1.45+ utan problem

Edit
Glömde ställa frågan.
Kan du ha bränt den?

Oj, jäklar. Ja kan hända att dem mosat på mycket spänning.

Bränt den tänker du som att den har haft för hög spänning länge och förstört den?

Låser ni spänningen eller hur gör ni andra? Jag har bara låtit moderkortet köra sin AI overclock

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Oj, jäklar. Ja kan hända att dem mosat på mycket spänning.

Bränt den tänker du som att den har haft för hög spänning länge och förstört den?

Låser ni spänningen eller hur gör ni andra? Jag har bara låtit moderkortet köra sin AI overclock

Med hög spänning så förbrukar man livslängden på CPUn, den får kortare livslängd.

Jag kör Manuel override på vcore och lär allt via bios men vid första försöket körde jag xtu och hade vcore på Auto och den gick för varmt...

"Generally all desktop processors can handle up to 1.45V with minimum degradation.

At 1.5V it will start degrading fast.

At 1.6V-1.7V you will see extreme degradation with high risk of premature death,usually used for extreme overclocking.

Above 1.7V you have a very high chance of quick death.

Some chips can survive 1.8V without instantly dying,and some don't.

For example some Core 2 Quad Q6600 can survive 1.8V,in general they have higher tolerance. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med hög spänning så förbrukar man livslängden på CPUn, den får kortare livslängd.

Jag kör Manuel override på vcore och lär allt via bios men vid första försöket körde jag xtu och hade vcore på Auto och den gick för varmt...

"Generally all desktop processors can handle up to 1.45V with minimum degradation.

At 1.5V it will start degrading fast.

At 1.6V-1.7V you will see extreme degradation with high risk of premature death,usually used for extreme overclocking.

Above 1.7V you have a very high chance of quick death.

Some chips can survive 1.8V without instantly dying,and some don't.

For example some Core 2 Quad Q6600 can survive 1.8V,in general they have higher tolerance. "

Aldrig sett högre än 1,42 på CPU-Z iaf.

Körde Cinebench nu. Verkar ligga på 1,25 i vcore under hård belastning. Däremot får jag effektbegränsning. Vad det nu är. Men får inte värmebegränsning.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Aldrig sett högre än 1,42 på CPU-Z iaf.

Körde Cinebench nu. Verkar ligga på 1,25 i vcore under hård belastning. Däremot får jag effektbegränsning. Vad det nu är. Men får inte värmebegränsning.

<Uppladdad bildlänk>

Tog bort effektbegränsning i bios. Men Får det ändå. Gick upp 1k poäng i cinebench men ökade också coretemp från runt 88-92

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Tror en stock 12900k ska ligga kring 27sec i y-cruncher Pi-1b. Du kan kolla runt lite vad stock prestanda ska vara i typ Cinebench R23 (26-26K) eller andra tester och jämföra med dina resultat, sen spara din profil i bios och kör optimized defaults, se om du får högre eller sämre benchmark scores.

Tog bort effektbegränsning i bios. Nere på 33 sec i Y-cruncher.
27k poäng i cinebench

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Tog bort effektbegränsning i bios. Nere på 33 sec i Y-cruncher.
27k poäng i cinebench

Känns som något som är otroligt svårt att hitta är fel, har du process lasso(tror den kostar) så kan du välja vilka program som använder vilka cores och på det sättet hitta felande kärnan... (om det nu är det) alternativt är det ju moderkort som throttlar pga vrm eller ram

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du kan prova stänga av hyperthreading.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att tempsen på minnena på din GPU throttlar och sänker därmed frekvensen och prestandan på GPUn.

Kan du testa nedklocka ditt minne (effekten) och se om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Känns som något som är otroligt svårt att hitta är fel, har du process lasso(tror den kostar) så kan du välja vilka program som använder vilka cores och på det sättet hitta felande kärnan... (om det nu är det) alternativt är det ju moderkort som throttlar pga vrm eller ram

Jag kan kika på det. Visste inte att moderkort kunde throttla haha. Men då throttlar det i stock format ju.

Skrivet av agge93:

Du kan prova stänga av hyperthreading.

Testat utan framgång

Skrivet av omxz24:

Jag skulle gissa på att tempsen på minnena på din GPU throttlar och sänker därmed frekvensen och prestandan på GPUn.

Kan du testa nedklocka ditt minne (effekten) och se om det gör någon skillnad?

Minne på gpu har väldigt låga temps. Oklockad gpu/vram gör ingen skillnad tyvärr.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Problem spel är följande:

League of legends
CS2
Battlefield 2042
IRacing simulator
Sons of forrest

Behöver assistans.
Tack på förhand

Är det bara de där spelen som du har problem i? Andra spel fungerar korrekt? Bara skummat igenom tråden så förlåt om det besvarats förut. Min första tanke i och med att problemet verkar ganska obskyrt hade annars varit att testa att köra typ Linux och se om spel beter sig likadant där, men alla de där spelen är väl såna som bannar folk direkt eller åtminstone gör det asdrygt att försöka spela på något annat än Windows. Vilket å andra sidan leder till tanken om det är något anticheat som gör att du upplever problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Är det bara de där spelen som du har problem i? Andra spel fungerar korrekt? Bara skummat igenom tråden så förlåt om det besvarats förut. Min första tanke i och med att problemet verkar ganska obskyrt hade annars varit att testa att köra typ Linux och se om spel beter sig likadant där, men alla de där spelen är väl såna som bannar folk direkt eller åtminstone gör det asdrygt att försöka spela på något annat än Windows. Vilket å andra sidan leder till tanken om det är något anticheat som gör att du upplever problemen.

Spelar inte så mycket mer spel än det där haha. Jag tror det har mer att göra med bios inställningar nu efter att vi gått igenom en del i tråden!

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Spelar inte så mycket mer spel än det där haha. Jag tror det har mer att göra med bios inställningar nu efter att vi gått igenom en del i tråden!

Jag tänker väl mer att man (jag åtminstone) inte brukar vara inne och peta så mycket i BIOS för nöjes skull så om problemet uppstått på sistone och du inte vet med dig att du ändrat något där så, ja. Kan ju vara ett fel i mjukvaran någonstans. Ett test i t.ex. Linux eller Windows 10 hade ju inte varit helt fel för att ringa in problemet om det är något som är realistiskt görbart.

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

MCE är på auto/bios optimerad

Nä inget sånt glömt. Ja senaste bios drivrutiner osv

Rekomenderar att stänga av MCE. Kanske inte hjälper ditt problem men den brukar flaska på bra med värme/vcore med inte allt för stor prestandavinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag tänker väl mer att man (jag åtminstone) inte brukar vara inne och peta så mycket i BIOS för nöjes skull så om problemet uppstått på sistone och du inte vet med dig att du ändrat något där så, ja. Kan ju vara ett fel i mjukvaran någonstans. Ett test i t.ex. Linux eller Windows 10 hade ju inte varit helt fel för att ringa in problemet om det är något som är realistiskt görbart.

Nä det är sista utvägen, ska eventuellt använda en annan ssd för installation. Men varför det kan vara bios är för vi sett förbättringar sen vi började pilla lite. Har lite taskigt minne med vet att jag fick nån blåskärm när jag installerat win11 och kan därav tagit bort inställningar som jag haft innan.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Rekomenderar att stänga av MCE. Kanske inte hjälper ditt problem men den brukar flaska på bra med värme/vcore med inte allt för stor prestandavinst.

Testar!

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802