Permalänk
Medlem

VPN och hastighet vad får ni?

Hej.
I denna tråd hoppas jag ni svarar med vilken VPN-leverantör ni har och vilken hastighet ni får och vad ni har för hastighet på ert bredband.

Anledningen är att jag letar bättre alternativ än den jag har idag, och är lite besviken på de hastighetstester jag såg på de redan sponsrade sidorna som gör reklam för de olika och där varje sida har sin egen nr 1 i bäst in 2024 och så vidare. Jag funderar på NordVPN då de även erbjuder fast externt IP, men de lovar en hastighet på mellan 400-500mbit och det är lågt för mig.

Bredbandshastighet: 1200/100
VPN-leverantör: Integrity (Bahnhof)
VPN-hastighet: 500-900/40-70

Permalänk
Medlem

Med en dedikerad VPN-router som Vilfo fick jag runt 907Mbit ner och 880Mbit upp med OVPN och Mullvad när jag testade 1000/1000 hos Telia (alltså med VPN-servrar som låg närmast och med Wireguard förstås). Med en vanlig router som ASUS AX88U gick det ner till ~380Mbit ner och lite lägre upp. När jag använde Vilfo (som inte underhålls eller utvecklas seriöst längre så den kan man glömma) på min 500/500 fick jag ungefär 498Mbit/s ner och upp hos OVPN, Surfshark, Mullvad, Torguard och AzireVPN.
Jag hade alltid bättre hastighet med Surfshark än Nordvpn.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Telia 1GB fiber. Får runt 890 ner och 870 upp med OVPN med WG.
Idle latency 6
Download latency 16
Upload latency 17

https://www.speedtest.net/result/16017524122

Permalänk
Medlem

Telia 250/250

Utan VPN

Med ProtonVPN ansluten till server i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag hade NordVPN och byte till Mullvad då NordVPNs egna WireGuard (NordLynx) version är proprietär och inte gick att få igång i min router.
Jag når väldigt nära min teoretiska 500/500 (WG:449/459) med Mullvad och WG. Har Telia som leverantör.