Förbereda dator åt köpare

Permalänk

Förbereda dator åt köpare

Hej allesammans!

Jag inleder med att säga att jag är väldigt dåligt påläst om hur mjukvara fungerar i datorer. Jag har försökt läsa mig till svaret på min fråga men jag tror att jag kommer kunna få bättre och mer pedagogiska svar här inne.

Jag ska sälja min gamla dator nu när jag ska köpa en ny. Jag ska omformatera/återställa den enligt konstens alla regler så att den är färdig att användas av köparen som är kommande generations gamer.

Köparen har inget Windows konto/produktnyckel. Jag har Windows installerat på den sedan tidigare så klart.

Jag kan (som jag förstår det) koppla bort aktiell enhet från Windowslicensen så att mitt Microsoftkonto inte är bundet till datorn längre.

Mina frågor:
Är det bara för mig att återställa datorn och koppla bort min enhet eller måste jag extrahera produktnyckeln först och flytta över den på en extern disk/USB?

Måste jag ominstallera Windows eller kan köparen köpa en ny produktnyckel/licens för att kunna nyttja datorn som nyss köpts, eller kan den nyttjas ändå?

Ska jag flytta över något särskilt från den nuvarande datorn innan jag återställer den? (Utöver eventuella filer jag vill spara. Bilder etc, CV, etc)

Går det att på ett pedagogiskt och idiotsäkert sätt att förklara för mig hur jag på enklaste sätt stegvis går tillväga för att återställa/förbereda datorn för den ny köparen?

Tacksam för svar!
MVH.

Permalänk
Medlem

@Socialkompetenss: Ska du sälja datorn utan licensen? Vad är det för dator?
Om det är en färdigbyggd eller bärbar så är det troligt att nyckeln är knuten till den datorn.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@Socialkompetenss: Ska du sälja datorn utan licensen? Vad är det för dator?
Om det är en färdigbyggd eller bärbar så är det troligt att nyckeln är knuten till den datorn.

Jag har dålig koll på sånt här men det är en dator jag byggde ihop runt 2015-ish.

Jag behöver ju inte ha licensen kvar till den nya men jag vill ju såklart inte ha mitt Microsoftkonto bundet till datorn jag säljer. 😁

Smidigast är ju att bara återställa den och att köparen kan skapa ett nytt inlogg till befintligt Windows så att jag slipper krångla.

Det kanske är så det funkar också. Jag har som sagt jättedålig koll.

MVH

Permalänk

Installera utan att ange någon produktnyckel under i stallationen och när den är färdig och inställningar,konto osv ska föras in så bara lämnar du den där så får den nya användaren skapa sitt eget konto och köra i testläget till denne skaffat sin egen licens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows