Microsoft rullar ut reklam – i inställningsmenyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Då är det väl dags att byta till lokalt konto, som jag förstår det så kommer man undan reklamen då. Föresten, hur vet Microsoft att "jag spelar spel" på datorn t.ex. via Steam?

Telemetrin .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Förutom Linux, hur ser det ut i Mac OS och iOS?

Ubuntu har mer reklam än iOS/macOS! Apple är snarare motsatsen och blockerar istället spårning.

Visst får Apple in statistik via App Store, men det känns harmlöst i jämförelse med Google och Microsoft.

Permalänk
Medlem

Stod ut med windows 11 i en vecka, sen blev det windows 10 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man saknar mer och mer Windows 7. Bästa Windows någonsin.

La in Win7 på en VM nyligen, slående hur lite services som körs som default. Operativsystemet bara körs lugn & tyst utan en massa overhead.

Helt sjukt att man ska behöva lägga flera timmar på att debloata & modda gpedit för att få ett cleant OS. De kan väl för fan sälja en version av Windows som heter "Core" eller nåt och är till för oss powerusers som inte vill ha en massa skit.

Permalänk
Medlem

Jäkla skit när hela systemet blir nedsolkat med reklam.
Ska man behöva granska varenda meny så man inte råkar trycka på en reklam knapp istället det man hade tänkt!!?
🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Mardrömslik utveckling. Samma sak i Android med reklam överallt. Förutom Linux, hur ser det ut i Mac OS och iOS?

Reklam i Android? Vart i Android ser du reklam? Och jag räknar då inte i appar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

De kan väl för fan sälja en version av Windows som heter "Core" eller nåt och är till för oss powerusers som inte vill ha en massa skit.

Windows Core OS finns redan, annars är det LTSC du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Processa user data på OS nivå för reklam är om något en sak som kräver samtycke från slutanvändare är det första jag tänker på när jag ser detta. . . .

Så har du läst igenom de 5000 sidorna slutanvändaravtalet du godkänner för windows? Allt på amerikansk "Legalese" ..

Skrivet av tcntad:

Ni kan byta till Enterprise LTSC alt IoT om ni vill ha ett mer rent OS.

Har i stort sett alltid kör LTSB/LTSC sedan Win10, slipper mycket av möget.

Skrivet av Shadee:

Då är det väl dags att byta till lokalt konto, som jag förstår det så kommer man undan reklamen då. Föresten, hur vet Microsoft att "jag spelar spel" på datorn t.ex. via Steam?

Tills det slutar funka.. MS jobbar ju stenhårt på att inte tillåta lokalt konto utan att du ska hoppa genom ringar och klicka runt 100 gånger för att hitta det gömda valet.

Skrivet av Andy Mcdee:

Någon som vet någon bra hemsida där man kan jämföra sitt spelbibliotek mot hur väl spelen stöds av linux/Proton?

Vet inte hur det är möjligt. En konstaterar att min laptop med Windows 11 hade ca 9-10 timmars batteritid när den var ny och nu är den nere på 4-5 efter ett år. Antingen är det Facebook/WhatsApp/Discord son ligger och jobbar i bakgrunden, eller så hittar telemetry på något?

https://www.protondb.com/profile
Länka din steam, så tar de fram en lista på hur kompatibla dina spel är, dock måste din profil vara publik just vid lästillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så har du läst igenom de 5000 sidorna slutanvändaravtalet du godkänner för windows? Allt på amerikansk "Legalese"

Här är det dock så att GDPR är rätt strikt med HUR och VAD du får aktivera data för utan explicit samtycke.

Det spelar väldigt lite roll vad deras användaravtal faktiskt säger, nyttjande av insamlad data, eller insamling av data alls, för att nyttjas för vad som är "targeted activities" får aldrig ligga under nödvändig eller intresseavvägd insamling/aktivering.

Det kräver ett aktivt samtycke från slutanvändaren för att du ska få göra det.

CCPA är mindre strikt än GDPR, men per automatik måste du följa GDPR i Europa eller om du behandlar uppgift från person som europeiskt medborgarskap.

Och om du undrar, jag jobbar med GDPR/CCPA/Privacy och just datainsamling och dataaktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklam i Android? Vart i Android ser du reklam? Och jag räknar då inte i appar.

Artikelförslagen om man sveper till vänster om hemskärmen och i Play Store (förvisso tekniskt sett en app men en oersättlig del av operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Yuck. Vad tusan har de att göra med vilka appar jag installerar? Dags att börja dualboota och bara använda Windows när nöden kräver.

Fråga till alla: Vilken Linux-dist ska jag välja? Ägnar mig åt spelutveckling i UE, spelar en del gamla spel och programmerar java samt c++. Ser gärna att det är en populär dist så att det är lätt att googla sig till lösningar på eventuella problem.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig. All denna reklam måste ju dra oerhörd CPU-tid om man kombinerar allt som visas under en utvald tid. CPU-tid som äter energi. Energi som tagits fram, i vissa fall, via miljöovänlig förbränning. Energi som skulle kunna använts till nyttigare ändamål. Energi som omvandlas till värme båda i inledningen och i avslutningen. Värme som pumpas ut i omvärlden. Reklam är alltså dåligt för miljön.

Där har vi något som kunde lyftas av politiker, att reklam bidrar till att vår miljö förstörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

MS har nog ganska bra koll på hur deras produkter används...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

En tanke slog mig. All denna reklam måste ju dra oerhörd CPU-tid om man kombinerar allt som visas under en utvald tid. CPU-tid som äter energi. Energi som tagits fram, i vissa fall, via miljöovänlig förbränning. Energi som skulle kunna använts till nyttigare ändamål. Energi som omvandlas till värme båda i inledningen och i avslutningen. Värme som pumpas ut i omvärlden. Reklam är alltså dåligt för miljön.

Där har vi något som kunde lyftas av politiker, att reklam bidrar till att vår miljö förstörs.

Ja det där har jag tänkt ofta på all bloatware HP har på min jobbdator som ej går att avinstallera och käkar 20-30% CPU. Multiplicera det med några och vips behövs ett halvt kolkraftverk pga deras skit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Artikelförslagen om man sveper till vänster om hemskärmen och i Play Store (förvisso tekniskt sett en app men en oersättlig del av operativsystemet.

Om du ska ta med Play Store, så är det reklam i App Store också.
Artikelförslagen till vänster kan du stänga av om du inte vill använda det och den finns inte heller på alla Android enheter, beror på om tillverkaren valt att ha det stödet, min Lenovo platta har inte det stödet t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Beror väl på launchern. Jag har inget sånt skit iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Beror väl på launchern. Jag har inget sånt skit iaf.

Ja, och du kan stänga av det enkelt om man inte vill använda den.

"Visa Google-app" är inställningen heter den på denna Nokia G42

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men om du betalade för Win 7 för nästan 15 år sen och sen uppgraderat det till 8, 10 och nu 11?
Är det rimligt att man ska få oändliga uppdateringar av windows till nya versioner?

Alternativet ser jag att man hade fått lov att betala för win 8, 10 och 11, vilket hade varit nära 5000 kr.

Då självklart inte om man köpt dessa på grå-siter...

På min tid betalade vi för handboken och fick operativsystemet på köpet.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Yuck. Vad tusan har de att göra med vilka appar jag installerar? Dags att börja dualboota och bara använda Windows när nöden kräver.

Fråga till alla: Vilken Linux-dist ska jag välja? Ägnar mig åt spelutveckling i UE, spelar en del gamla spel och programmerar java samt c++. Ser gärna att det är en populär dist så att det är lätt att googla sig till lösningar på eventuella problem.

Välj den som passar din hjärna. Det är nyttigt att ha provat Ubuntu och Fedora för att få en känsla för två av de vanligaste grundläggande tänkesätten.

Permalänk
Medlem

Så här ser min "kontrollpanel" ut:

Inget trams, bara prydligt, rent och lättnavigerat. Kan inte säga att jag saknar Microsofts sjunkande skepp.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Har man bettalat för Windows så ska det ta mig fan inte vara någon reklam i det.

Tekniskt sett kan du ha fel i saken. Du har betalat för rättigheten att använda windows. Det lämnar MS enorm frihet att göra som dom vill.

Permalänk
Medlem

Tack SweC för upplysningen, denna uppdateringen är nu avinstallerad.
Kör förövrigt W11 med openshell på main-datorn. Ser ut som win7 och enkla klick in i alla gamla inställningar likt win7/xp nu, istället för 15 klick och huvudvärk för att komma dit man vill som det är på både w10 & w11.
Dock så gillar jag w11 förbättrade fönsterhantering, men det var väl den enda funktionen w11 hade att erbjuda som var på + sidan.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Skönt att vara reklamfri fram till 2032! Förhoppningsvis är man även helt Windowsfri tills dess.

Sen byter man till W11 Enterprise IoT

Skrivet av Baxtex:

Ja det där har jag tänkt ofta på all bloatware HP har på min jobbdator som ej går att avinstallera och käkar 20-30% CPU. Multiplicera det med några och vips behövs ett halvt kolkraftverk pga deras skit.

Mitt förra jobb köpte in nya Lenovo's vilket var trevligt men all skit som ligger i bakgrunden och får datorn att idlea på ca (men aldrig under) 1-1.5Ghz med 1-10% CPU och minst 8GB RAM är helt stört, förvisso är det program för övervakning/domän men också stockinstallation med all skit som följer.

Permalänk
Medlem

Jag tackar Microsoft för motiveringen.. Fedora 40 Cinnamon tills vidare.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

https://www.protondb.com minns ej om det har funktionen att jämföra med biblioteket, men vet att det finns något som kör en koll över hela kontot och listar dem också om det inte var protindb i sig.

tog ett tag men hittade till sist funktionen.

hittar dock inte hur jag kollar vilka spel som den anser ospelbara (6 st) men kanske inte finns sådan funktion på sidan.

dock 99% av mina 600+ spel iaf spelbara om än 15% som ev kan va lite ostabila.

så verkar ju som att man ev skulle kunna konvertera linux utan allt för mycket huvudvärk om det inte var för huvudvärken linux...

personligen så föredrar jag helt klart windows men troligen för att man vant sig med det överloppet av 30+ år medan linux har jag labbat lite med till och från under senaste 20 åren i olika dist men inget jag skulle vilja köra permanent då det är extremt osmidigt jämfört med windows point n click så funkar det system.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tog ett tag men hittade till sist funktionen.

https://i.imgur.com/JTN26NH.png

hittar dock inte hur jag kollar vilka spel som den anser ospelbara (6 st) men kanske inte finns sådan funktion på sidan.

https://www.protondb.com/profile så har du "by ProtonDB rating"
Där kan du se spel för spel, men det blir några sidor om du har lite spel, att gå igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter märkligt. Jag har haft flera HP datorer som inte alls drar 20-30% från HP program

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter märkligt. Jag har haft flera HP datorer som inte alls drar 20-30% från HP program

Jag hade ett moderkort som drog 50% processorkraft så fort jag aktiverade vissa av de interna SATA kontakterna...så fort jag inaktiverade dessa i BIOS så blev datorn snäll igen.

Som tur var hade moderkortet 12 SATA kontakter så det var lixom inget problem att inaktivera 4 stycken

De 4 som strulade satt på ett separat chip på moderkortet, d.v.s. de var inte knutna direkt till CPUn.

Orkade inte felsöka mjukvaran då jag inte brydde mig om dessa 4 kontakter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag hade ett moderkort som drog 50% processorkraft så fort jag aktiverade vissa av de interna SATA kontakterna...så fort jag inaktiverade dessa i BIOS så blev datorn snäll igen.

Som tur var hade moderkortet 12 SATA kontakter så det var lixom inget problem att inaktivera 4 stycken

De 4 som strulade satt på ett separat chip på moderkortet, d.v.s. de var inte knutna direkt till CPUn.

Orkade inte felsöka mjukvaran då jag inte brydde mig om dessa 4 kontakter.

Ha! Det var ju ett mycket märkligt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

T ex

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Software-and-How-To-Qu...

Eftersom jag ej heller har admin kan jag inte stänga av det.

Visa signatur

Citera för svar