Installera W11 på en dator som saknar TPM och processorstöd - vilken metod?

Permalänk

Installera W11 på en dator som saknar TPM och processorstöd - vilken metod?

Håller på att uppdatera familjens datorer till W11 och alla saknar på ett eller annat sätt fullt stöd för operativsystemet - bland annat har alla föråldrade processorer. Känns lite löjligt att köpa nya datorer för 30 000 kr när det bevisligen finns fungerande workarounds och då jag som privatperson inte har företagskrav på hög säkerhet.

Saknar TPM 1.2 och fTPM medan övriga i familjen har fTPM.

Så jag funderar nu kring lämpliga installationsmetoder och deras respektive fördelar/nackdelar.

1. Skapa modifierade iso-filer genom Rufus. Nödvändigt för mig, vad jag förstår. För övriga i familjen ska jag alltså helst inte bocka ur TPM och Secure Boot eftersom de har fTPM?
2. Köra en clean install för övriga i familjen där jag inte modifierar någonting.
3. Använda iso:n för W10, men typ ersätta sources/install.esd med motsvarande variant för W11. Inte säker på att om detta fungera för mig, men antar att övriga familjen kommer undan med det.

Sedan undrar jag om Rufus egna modifieringar eller registret är att föredra för ändringar för exvis TMP, Secure Boot, Microsoft-konto och BitLocker.

Tacksam för all hjälp att vandra rätt i denna konfigurationsdjungeln som jag vanligtvis aldrig rör mig i. Mest intresserad av om det finns några vinster att göra vad gäller automatiska uppdateringar, om jag exempelvis skulle begränsas mer vid en viss metod

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Håller på att uppdatera familjens datorer till W11 och alla saknar på ett eller annat sätt fullt stöd för operativsystemet - bland annat har alla föråldrade processorer. Känns lite löjligt att köpa nya datorer för 30 000 kr när det bevisligen finns fungerande workarounds och då jag som privatperson inte har företagskrav på hög säkerhet.

Saknar TPM 1.2 och fTPM medan övriga i familjen har fTPM.

Så jag funderar nu kring lämpliga installationsmetoder och deras respektive fördelar/nackdelar.

1. Skapa modifierade iso-filer genom Rufus. Nödvändigt för mig, vad jag förstår. För övriga i familjen ska jag alltså helst inte bocka ur TPM och Secure Boot eftersom de har fTPM?
2. Köra en clean install för övriga i familjen där jag inte modifierar någonting.
3. Använda iso:n för W10, men typ ersätta sources/install.esd med motsvarande variant för W11. Inte säker på att om detta fungera för mig, men antar att övriga familjen kommer undan med det.

Sedan undrar jag om Rufus egna modifieringar eller registret är att föredra för ändringar för exvis TMP, Secure Boot, Microsoft-konto och BitLocker.

Tacksam för all hjälp att vandra rätt i denna konfigurationsdjungeln som jag vanligtvis aldrig rör mig i. Mest intresserad av om det finns några vinster att göra vad gäller automatiska uppdateringar, om jag exempelvis skulle begränsas mer vid en viss metod

Enklaste är Rufus. Jag har använt Rufus och det gick alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kört Rufus metoden, men verkar inte som att man får dom stora uppdateringarna (H1,H2) via Windows update då . Fått köra in dom genom att uppdatera från en ny iso...